МИСТЕЦТВО АУГМЕТОВАНОЇ РЕАЛЬНОСТІ В СУЧАСНІЙ ВІЗУАЛЬНІЙ КУЛЬТУРІ

  • Дмитрій Володимирович Петренко доктор філософських наук, завідувач кафедри теорії культури і філософії науки Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-6771-2916
  • Лідія Володимирівна Стародубцева доктор філософських наук, в. о. завідувача кафедри медіакомунікацій Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-8259-4775
Ключові слова: візуальна культура, віртуальна реальність, влада, метамодернізм, мистецтво аугментованої реальності, постмодернізм, простір, просторовий поворот, цифрова культура, імерсія

Анотація

У статті розглядаються художні стратегії мистецтва аугментованої реальності (AR) у контексті філософії культури теоретиків «просторового повороту». Мистецтво аугментованої реальності пропонується розглянути окремо від теорій культури, що склалися навколо феномена віртуальної реальності. Обґрунтовується теза про те, що мистецтво віртуальної реальності рефлексувалося в межах постмодерністських теорій, що виходили з розуміння культури крізь теорію симулякру. Натомість мистецтво аугментованої реальності необхідно осмислювати через новітні теорії культури, що спираються на позадискурсивні фактори культури і матеріальну присутність культурних об’єктів. Мистецтво аугментованої реальності пропонується розглянути через феномен просторової присутності, що є головною особливістю AR-технологій – локалізація і прив’язка AR-проєктів до конкретних просторових позицій. AR-арт аналізується в контексті просторового повороту в сучасних гуманітарних і соціальних дослідженнях, що на перший план виводять проблему простору.

Звернення до текстів AR-художників, творчих маніфестів і програмних статей дозволяє зробити висновок, що AR-художники розуміють свою творчість через категорії своєрідного повернення мистецтва до реальності і протистоять постмодерністському розумінню мистецтва як суто симуляції. Для AR- мистецтва важливим є поєднання цифрового образу і матеріальної присутності у просторі. У статті проводиться дослідження AR-проєктів художників Т. Тіль, Д.-А. Роудса, Д. К. Фрімена, В. Паппенгеймера і описуються основні художні стратегії, що притаманні AR-мистецтву. Зокрема виділяються три основні стратегії: інвазія – несподівана поява цифрових об’єктів в публічному просторі, імерсія – занурення в аугментований урбаністичних простір, репрезентація – критичне осмислення простору в контексті історичних, екологічних чи політичних наративів. Визначено, що AR-мистецтво несе емансипаторний потенціал і може втілювати контркультурні стратегії протистояння офіційним дискурсам влади, що вписують простір в наративи легітимації існуючих владних відносин. AR-мистецтво втілює новітні стратегії метамодерністських культурних практик ХХІ сторіччя і шукає нові шляхи розуміння людини, суспільства і світу.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Akker R. v. d., Vermeulen T. (2017) Periodizing the 2000s, or, the Emergence of Metamodernism// Metamodernism. Historicity, Affect, and Depth After Postmodernism / ed. by. Akker R. v. d., Gibbons A., Vermeulen T. London ; New York : Rowman and Littlefield. P. 1–20.

Barrows A. (2016) Time, Literature, and Cartography after the Spatial Turn. London : Palgrave Macmillan. 178 p.

Baudrillard J. (2000) Mots de Passe. Paris : Fayard/Pauvert. 107 p.

Bolter J. D., Engberg M., MacIntyre B. (2021) Reality Media: Augmented and Virtual Reality. London ; New York : The MIT Press. 248 p.

Boulanger P. (2024) Applications of Augmented Reality – Current State of the Art. Croatia : IntechOpen. 240 p.

Cahill N. B., Freeman J. C., Pappenheimer W. (2019) Augmented Reality Art / The Greenway : Public Art. URL : https://www.rosekennedygreenway.org/augmentedrealityart/ (Accessed: 21.02.2025).

Crary J. (1992) Techniques of the Observer. On Vision ana Modernity in the Nineteenth Century. Cambridge, London : MIT Press. 171 p

Crouch D. (2017) Space, Living, Atmospheres, Affectivities // The Question of Space. Interrogating the Spatial Turn between Disciplines. London ; New York : Rowman, Littlefield. P. 1–22.

Debord G. (2021) The Society of the Spectacle / transl. from French by K. Knabb. New York : Critical Editions. 128 p.

Foucault M. Of Other Space / transl. from French by J. Miskowiec // Diacritics, 1986. No. 16/1. P. 22–27.

Freeman J. C. (2019) Alters the Real with Augmented Reality – Brought to you by Hyundai // Art and Technology. URL : https://www.youtube.com/watch?v=xbiIGZWnwBU (Accessed: 21.02.2025).

Grau O. (2004) Virtual Art: From Illusion to Immersion. London ; New York : The MIT Press. 430 p.

Greengard S. Virtual Reality. Cambridge, London : The MIT Press, 2019. 264 p.

Hackemann R. (2023) 3D Experimental VR and Art Practices: Untangling Another Dimension. Bristol, UK : Intellect Ltd. 154 p.

Hickman C. (2023) Hyper-Reality: The Art of Designing Impossible Experiences. Provo, UT : Independently published. 408 p.

Kastel T. Live Performances and Broadcast Productions with Augmented Reality.

Lichty P. (2014) The Aesthetics of Liminality: Augmentation as an Art Form // Augmented Reality Art. From an Emerging Technology to a Novel Creative Medium / ed. by Geroimenko V. New York ; London : Springer. P. 99–126.

Maniello D. (2020) Spatial Augmented Reality. The Development of Edutainment for Augmented Digital Spaces. Brienza : Le Penseur Edizioni. 296 p. (New Technologies for the Arts : Nuove tecnologie per l'arte. Vol. 3).

Manovich L. (2006) The Poetics of Augmented Space // Visual Communication, No. 5 (2). P. 219–224.

Raunig G. (2007) Art and Revolution: Transversal Activism in the Long Twentieth Century / transl. from German by A. Derieg. Los Angeles : Semiotext(e). 320 p.

Rhodes G. A. (2014) Augmented Reality in Art: Aesthetics and Material for Expression // Augmented Reality Art. From an Emerging Technology to a Novel Creative Medium / ed. by V. Geroimenko. New York ; London : Springer. P. 127–138.

Rhodes G. A. (2014 ) «Broadway Augmented» – Augmented Reality as Virtual Public Art in Sacramento // Journal of the New Media Caucus : Broadway Augmented official website. URL : https://www.garhodes.com/Rhodes_BroadwayAugmentedReport.pdf (Accessed: 21.02.2025).

Ryan M.-L. (2003) Narrative as Virtual Reality: Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media. Baltimore : John Hopkins University Press. 416 p.

Skwarek M. (2022) Augmented Reality Activism // Augmented Reality Art. From an Emerging Technology to a Novel Creative Medium / ed. by V. Geroimenko. 3rd ed. New York ; London : Springer. P. 3–30.

Soja E.W. (2009) Taking Space Personally // The Spatial Turn. Interdisciplinary Perspectives / ed. by B. Warf, S. Arias. London ; New York : Routledge. P. 11–35.

The AR Art Manifesto( 2014) // Whitney Museum – Shared Spaces: Social Media And Museum Structures. URL : https://manifest-ar.art (Accessed: 21.02.2025).

Thiel T. (2022) Selected works 1986–2022 // Tamiko Thiel. URL : https://tamikothiel.com/PR/TamikoThiel_SelectedArtworks_1986-2022.pdf (Accessed: 21.02.2025).

Virtual and Augmented Reality for Architecture and Design (2022) / ed. by E. Vilar, E. Filgueiras, and F. Rebelo. Boca Raton, FL : RC Press. 234 p.

Warf B. Arias S. (2009) Introduction: the Reinsertion of Space into the Social and Humanities // The Spatial Turn. Interdisciplinary Perspectives / ed. by B. Warf, S. Arias. London ; New York : Routledge. P. 1–10.

Опубліковано
2024-06-30
Цитовано
Як цитувати
Петренко, Д. В., & Стародубцева, Л. В. (2024). МИСТЕЦТВО АУГМЕТОВАНОЇ РЕАЛЬНОСТІ В СУЧАСНІЙ ВІЗУАЛЬНІЙ КУЛЬТУРІ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (69), 6-15. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2024-69-01