ОСОБЛИВОСТІ ХУДОЖНЬОЇ МОВИ ФОТОГРАФІЇ У КОНТЕКСТІ МІЖВИДОВИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ: ФОТО-РЕДІ-МЕЙД ТА ФОТОКОЛАЖ (НА ПРИКЛАДІ ЗАРУБІЖНИХ ПРОЕКТІВ ВЕНЕЦІЙСЬКОЇ БІЄНАЛЕ 2010-2020-х рр.)
Анотація
Стаття присвячена проблемі художньої мови фотографії, яка в сучасних умовах стикається із викликами міжвидових та міжжанрових трансформацій. Автори досліджують проекти венеційської бієнале 2010-х – 2020-х рр. І.Махами, Л.Кита, Є.Котаткової, А.Кросбі, В.Муту, М.Цукерман-Хартунг, Дж. Стезакера, Т.Мічі які залучають фотографію в якості головного компонента художнього висловлювання у творах та проектах.
У статті на прикладі аналізу конкретних проектів та окремих творів мистецтва показана унікальна здатність фотографії до репрезентації власної видової ідентичності, у чому ключову роль відіграють особливості художньої мови. Практично не існує виду, типу або форми мистецтва, які би володіли здатністю «відмінити» характерну візуальність фотографії. На думку авторів, саме це є запорукою широкого представлення фотографічних виражальних засобів у різноманітних практиках та формах сучасного мистецтва, а в більш широкому значені – сучасної культури.
У статті показано, що колаж, реді-мейд, інсталяція, стріт-арт та інші типи репрезентації художнього узагальнення мають власний апарат звернення до глядача та спираються на відповідну техніку представлення. Проте жоден з них не здатний візуально «знищити» фотографію, яка лишається у характерному типі репрезентації навіть у межах сторонньої художньої оболонки (наприклад, фотоколаж або фотографія в інсталяції). Така особливість визначається авторами як ключова характеристика художньої образності фотографії, що, у свою чергу, обумовлює характер художньої мови.
Дослідження реді-мейду як художнього прийому в компіляції із фотографічними практиками дозволяють побачити надзвичайну еластичність фотографії як універсального маніпулятивного способу репрезентації. Натомість, як показує аналіз проектів Венеційської бієнале, практики фотоколажу повертають фотографію до природного стану маніпуляцій із дійсністю, де фото має практично монопольне право на репрезентацію.
Автори підкреслюють, що художня арена Венеціанської бієнале, демонструє вкрай важливі проблеми феноменології фотографії. Суб’єктивність водорозділу між природою фото виступати від свого імені та одночасно від імені репрезентанта, має практично безмежний маніпулятивний потенціал, який надає фотографії нові можливості для завойовування просторів розповіді. На кінець ХХ – початок ХХІ століття фотографія вже є інтегрованою в усі найбільші соціальні феномени, що, безумовно, потребуватиме подальшої інтерпретації та узагальнення.
Завантаження
Посилання
Pedan, I. (2015) "Collage in Art Design: Formation and Artistic Features." Bulletin of the Kharkiv State Academy of Design and Arts, (2), pp. 44–49. (in Ukrainian)
Petrenko, D. (2022) "Installation Art in Ukrainian Visual Culture at the Beginning of the 21st Century." Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series 'Theory of Culture and Philosophy of Science', Issue 66, pp. 16–22. (in Ukrainian)
Taglina, Y., Kutenko, O. (2021) "The Role of the Curatorial Principle in Contemporary Culture." Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series 'Theory of Culture and Philosophy of Science', Issue 63, pp. 16–22. (in Ukrainian)
Tarasov, V., Markhaichuk, N., Koneva, M. (2021) "Collage as the Basis of the Creative Methodology of Sergey Paradzhanov." Culture of Ukraine, (74), pp. 81–89. https://doi.org/10.31516/2410-5325.074.13 (in Ukrainian)
Cachia, A., Gioni, M. (2017) Curating loose definitions: Inspiration “outside” the canon. Art Journal, 76 (3-4), 112-119. https://doi.org/10.1080/00043249.2017.1418496 . р. 112-113 (in English
Cavazzuti, F. (2023) Representing Bodies and Identities in Global Exhibitions. The Case of Female Photography in the Japanese Pavilion at the Venice Art Biennale. ANNALI DI CA'FOSCARI. SERIE ORIENTALE, 59(1). 763-786. (in English)
Colakides, Y., O’Dwyer, Rachel (2019) Outside of borders. State Machines: Reflections and Actions at the Edge of Digital Citizenship, Finance, and Art (Institute of Network Cultures). 83-93. (in English)
Cotter, H. (2017) When It Comes to Gender, Let Confusion Reign. New York Times. P. 28. (in English)
Hart, C., May, R. M. (2022) Really Fake or Faking Reality? The Riot Grrrls Project. In Augmented Reality Art: From an Emerging Technology to a Novel Creative Medium. 387-399 p.. Cham: Springer International Publishing. (in English)
Kit, W. M. E. (2015) Representation and identity issue between globalism and localism: The case of Hong Kong pavilion at the Venice Biennale. SAJ-Serbian Architectural Journal, 7(2). 173-190. (in English)
Marazzi, A. (2014) An Encyclopedic Art Biennale in Venice. Visual Anthropology, 27(3), 276-301. https://doi.org/10.1080/08949468.2014.880036 р. .279-280 (in English)
Markhaychuk N., Tarasov V., ets. (2018) Collage of Sergey Paradzhanov: features of the periodization of creativity. Traditions and Innovations in Higher Architectural and Art Education. №4. 110-123. (in English)
Markhaychuk, N., Tarasov, V. (2018) Formal-Stylistic and Compositional Features of Collages by Sergey Paradzhanov. Художня культура. Artistic Culture: Current Issues, (14). 168-173. https://doi.org/10.31500/1992-5514.14.2018.151189 (in English)
Muñoz B. R. (2014) Eva Kot’átková: mental armours // Afterall:Online. 2014 (February). Р.35-41., р. 40 (in English)
Peskin, S. (2018) Does that look gay? Framing Queer Identity in Extended Sensibilities: Homosexual Presence in Contemporary Art. Senior Projects Spring. P. 304. (in English)
Sassatelli, M. (2015) The biennalization of art worlds: The culture of cultural events. In Routledge International Handbook of the Sociology of Art and Culture. 277-289 p. Routledge (in English)
Schoonmaker, T. (2014) Wangechi Mutu: A Fantastic Journey. Journal Of Contemporary African Art, 2014(35), 42-53. https://doi.org/10.1215/10757163-2827987 (in English)
Shenk, M. (2017) Identity and Femininity in Flux: An Examination of Collage Figuration by Wangechi Mutu. Washington College Review. 23 р., р. 3-4 (in English)
Smith, S. Troy M. (2016) The Studio Museum in Harlem Magazine. Winter/Spring. Р.32-33. (in English)
Stezaker, J., & Warstat, A. (2010) An Interview with John Stezaker. parallax, 16(2). 68-78. https://doi.org/10.1080/13534641003634697 (in English)
Vaccari F. (2018) «12 Essays»: Photography and the Ready-Made and Apollo and Daphne: A Myth for Photography. Stillness in Motion. University of Toronto Press. Р. 322-332 https://doi.org/10.3138/9781442619975-015 (in English
Van Veeren, E. (2019) Layered wanderings: epistemic justice through the art of Wangechi Mutu and Njideka Akunyili Crosby. International Feminist Journal of Politics, 21(3). 488-498. https://doi.org/10.1080/14616742.2019.1619468 (in English)