БАГАТОМОВНІСТЬ ЯК ІМПЕРАТИВ ДОБИ ТА ЇЇ ЗНАЧЕННЯ ДЛЯ МОДЕРНІЗАЦІЇ СИСТЕМІ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
Анотація
У статті розглянуто феномен багатомовності під кутом зору гіпотези, згідно з
якою його слід кваліфікувати як імператив доби, покликаний прийти на зміну мовній
монокультурі, зруйнувавши зумовлені останньою конструкти, котрі за нових умов набули
ознак архаїчних. Багатомовність інтерпретується як вагомий елемент модернізації
системи вищої освіти.
Яковлева Е.В. МНОГОЯЗЫЧИЕ КАК ИМПЕРАТИВ ВРЕМЕНИ И ЕГО ЗНАЧЕНИЕ
ДЛЯ СИСТЕМЫ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ УКРАИНЫ В статье рассмотрен феномен
многоязычия под углом зрения гипотезы, согласно которой его следует квалифицировать
как императив эпохи, призванный прийти на смену языковой монокультуре, разрушив
обусловленные последней конструкты, приобретшие в новых условиях признаки
архаичности. Многоязычие интерпретируется как весомый элемент модернизации
системы высшего образования.
Ключевые слова: многоязычие, коммуникация, компоненты коммуникации,
мультикультурализм, лингвокультурный прагматизм, система высшего образования,
модернизация, транснационализация.
Yakovleva E.V. POLYLINGUALITY AS A MODERN IMPERATIVE AND ITS MEANING
FOR THE SYSTEM OF THE HIGH EDUCATION IN UKRAINE The article examines the
phenomenon of multilingualism through the hypothesis according to which this factor should be
qualified as the imperative of the day, designed to replace the language of monocultures, by way
of destroying the latter resulting constructs, which become archaic features under the new
conditions. Multilingualism is interpreted as a significant element of the modernization of higher
education.
Key words: multilingualism, communication, communication components,
multiculturalism, language cultural pragmatism, higher education, modernization,
transnationalization.