ТЕОРІЇ МІФУ ТА РИТУАЛ ЦЕНТРУ В УКРАЇНСЬКІЙ МІФОЛОГІЧНІЙ КАРТИНІ СВІТУ: ТРАДИЦІЙНІСТЬ ТА НОВАЦІЙНІСТЬ РИТУАЛУ

  • ІРИНА ВІКТОР ХНУ імені В.Н. Каразіна
Ключові слова: міф, ритуал, традиція, новація, сакральний простір, національний міф, символ

Анотація

Досліджено витоки українських традицій, пов’язаних з структуруванням
простору та часу, зв'язок міфів та ритуалів центру в українській міфологічній картині
світу. Доводиться, що міф центру сприяє оновленню традиції, форми реалізації традиції
різноманітні, але основними з них є звичай, свято и обряд. Міфологія центру в сучасних
та традиційних суспільствах змінюється, але залишаються її основні компоненти –
виділення сакрального простору, центрування та об’єднання всієї общини навколо
спільних цінностей, виділення особливої структури у часі і просторі, накладання
символіки сакрального центру тієї чи іншої культури на інші культурні реалії цієї
національної культури, що стає своєрідним основним символом цієї культури, відкриває
зв'язок з метафізичними та трансцендентними началами. Міфологія центру в українській
традиційній міфологічній картині світу співвідносна з храмом, пізніше місцем
християнської літургії, та місцем зібрання громади, общини, пізніше місцем проведення
свята.

Виктор Ирина ТЕОРИИ МИФА И РИТУАЛА ЦЕНТРА В УКРАИНСКОЙ
МИФОЛОГИЧЕСКОЙ КАРТИНЕ МИРА: ТРАДИЦИОННОСТЬ И ИННОВАЦИОННОСТЬ
РИТУАЛА Исследованы истоки украинских традиций, связанных с структурированием
пространства и времени, связь мифов и ритуалов центра в украинской мифологической
картине мира. Доказывается, что миф центра способствует обновлению традиции,
формы реализации традиции различны, но основными среди них являются обычай,
праздник и обряд. Мифология центра в современных и традиционных обществах
изменятся, но остаются ее основные компоненты – выделение сакрального
пространства, центрирование и объединение всей общины около общих ценностей,
выделение особенной структуры во времени и пространстве, накладывание символики
сакрального центра той или иной культуры на другие культурные реалии этой
национальной культуры. Таким образом сакральный центр становится своеобразным
основным символом этой культуры, открывает связь с метафизическими и
трансцендентными началами. Мифология центра в украинской традиционной
мифологической картине мира соотносится с храмом, позднее местом христианской
литургии, и местом собрания общины, позднее местом проведения праздника.
Ключевые слова: миф, ритуал, традиция, новация, сакральное пространство,
национальный миф, символ.

Victor Irina THEORY OF MYTH AND RITUAL CENTER OF UKRAINIAN
MYTHOLOGICAL PICTURE OF THE WORLD: TRADITIONAL AND INNOVATIVE RITUAL
Investigated the origins of Ukrainian traditions associated with the structuring of space and
time, the relationship of myth and ritual of center in the Ukrainian mythological worldview. It is
proved that the myth center promotes updating traditions, modalities traditions vary, but the
chief among them are custom, celebrations and ceremonies. In this study, concepts of tradition
and ritual were used as similar, of the same order, with the ritual we have seen both traditional
and innovation-elements (e.g., rituals and Post-Soviet era, the rituals of the modern nation-state
and corporate rituals). Tradition is based on ritual. Regarding ritual, there are three main
groups of theories. The first group of theories linked to the myth of ritual is mythopoetic theory
of ritual, where ritual is an illustration of the myth, and the myth is a kind of script. The best
known of this group of theories are Potebnya, Losev, M.Eliade, Toporov. The second group of
theories is in the context of considering the ritual sacrifices and sacrifice where the main acts of
the community deliverance from sin, guilt, through certain rituals, so this theory cleansing ritual,
where ritual facilitates release of the community from the mistakes and crimes of the past. The
third group of theories of ritual has biologizing character which connects the rituals of animals
and men, speaking of cultural specificity of the ritual, it is removed from the origin of the
instinctive behavior of animals. The most well-known supporter of this theory is especially
important Konrad Lorenz theory. Thе mythopoetic ritual that binds to certain symbolic unity of
myth and ritual - the ritual illustrates the myth. This close interaction, the connection of myth
and ritual tradition is the basis of power, and its actualization. Tradition builds a mythological
world view, which characterizes a particular national culture. At the foundation of this tradition
there is a definite set of myths and a few basic rituals, which are the most important of the
mythological world picture ritual center.
Mythology center of modern and traditional societies change, but retains its main
components - a selection of sacred space, alignment and unification of the entire community
around shared values, the allocation of a special structure in time and space, the imposition of
the symbolism of the sacred center of a culture to other cultural realities of this national culture.
Thus it becomes a kind of sacred center of the main character of this culture, opens the
connection to the metaphysical and transcendental principles. Mythology center in Ukrainian
traditional mythological picture of the world is related to the church, later a place of Christian
liturgy, and the meeting place of the community, and later the venue for the festival. When
profanic tradition is established, creating stereotypes of colonial church replaced tavern and one
metaphysical element of the community association is a song. In Ukrainian culture mythology
associated with the center screen ("screen", "TV" culture), and location / time of celebration. A
song can store the value of the metaphysical center of the Ukrainian community, and perhaps
parody, technology of mass media and mass culture. Ukrainian mythological world picture
retains its main characters, is the development and updating of the national mythology about the
basic mythological landmarks, including the myth of the center.
Keywords: myth, ritual, tradition, innovation, sacred space, the national myth, symbol

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##
Опубліковано
2015-05-10
Цитовано
Як цитувати
ВІКТОР, І. (2015). ТЕОРІЇ МІФУ ТА РИТУАЛ ЦЕНТРУ В УКРАЇНСЬКІЙ МІФОЛОГІЧНІЙ КАРТИНІ СВІТУ: ТРАДИЦІЙНІСТЬ ТА НОВАЦІЙНІСТЬ РИТУАЛУ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», 2(1029), 222. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/thcphs/article/view/2403
Розділ
ФІЛОСОФІЯ, УКРАЇНСЬКА ТА СВІТОВА КУЛЬТУРА