ВІЗУАЛЬНІ МЕДІА В КОНТЕКСТІ ТЕОРІЇ «ПЛИННОЇ МОДЕРНОСТІ» З. БАУМАНА
Анотація
Стаття присвячена осмисленню новим візуальних медіа крізь призму концепції «плинної модерності» (liquid modernity) З. Баумана (пол. Zygmunt Bauman; 1925 – 2017 рр.); зокрема розглядається питання ролі нових медіа в побудові ідентичності. Апеляція до медіа зумовлена їхньою гегемонією в житті сучасного світу, коли смартфон виявляється продовження людського тіла, а стрічка новин перетворюється на швидкий малоконтрольований потік фото та відео. Потенційно розгляд нових медіа в контексті плинної модерності може виявити тісну кореляцію між цими явищами, ба навіть доповнити концепцію життєвих стратегій З. Баумана в епоху «плинної модерності».
В статті розкриті основні стратегії З. Баумана в формуванні сучасної ідентичності, а саме описані моделі «паломника», «бродяги», «туриста» та «гравця», розглянуті основні відмінності в окресленій теорії між модерном та постмодерном, схарактеризовано недоліки, які Бауман вбачає в «плинній модерності», серед яких криза сім’ї, нездатність до політичного, хаотичність й непостійність, тотальний консюмеризм, віртуальність. Погляди Баумана на медіа видаються переважно песимістичними, бо віртуальний простір розглядається виключно як спосіб уникнення реальності.
Порівнюючи місце медіа в концепції «плинної модерності» з деякими ключовими працями в полі медіатеорії (зокрема, з концепціями М. Маклуена та Ф. Кіттлера), здається очевидною необхідність імплікації медіадосліджень у філософію Баумана задня глибшого розуміння принципів вибудови ідентичності в сучасності. Детально розглядаючи підхід М. Маклуена до визначення і аналізу медіа, бачимо, що без розуміння тих змін, що відбуваються в соціокультурі під впливом виникнення нових медійних засобів, котрі самі стають повідомленням, неможливо зрозуміти способи побудови ідентичності. Для Маклуена тип панівної культури визначається головним медіа доби. Дослідник доводить, що з часів поширення книгодрукування аудіо-тактильна культура поступається місцем культурі візуальній, але у ХХ столітті поява нових медіа призвела до повернення аудіо-тактильної культури.
Задля розгляду ролі медіа як інструмента для маніпулювання реальністю, на чому наголошує Бауман, звертаємося до напрацювань С. Зонтаґ, котра в збірці есе «Дивлячись на чужі страждання», аналізувала репрезентацію насилля в медіа.
Завантаження
Посилання
Bauman, Z. Liquid Times: Living in an Age of Uncertainty. / Translated from English. Kyiv: "Krytyka," 2013. 176 p. (In Ukrainian)
Bauman, Z. Ethics in the Postmodern Era. / Translated from English by R. Zymovets, O. Yudin, D. Korol. Kyiv: Port-Royal, 2006. 329 p. (In Ukrainian)
Kіrіenko, O. Principles of Constructing Individual Identity in the Modern and Postmodern Eras: Zygmunt Bauman's Approach / Visnyk Lviv University. Series Philosophical-Political Studies. 2014. №5. Pp. 271–278. (In Ukrainian)
Petrenko, D. Philosophical Media Anthropology: Subject and Strategies / Bulletin of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series "Theory of Culture and Philosophy of Science". № 52. Kharkiv, 2014. Pp. 128-133. (In Ukrainian)
Baudrillard, J. Simulacra and Simulation, Ann Arbor: University of Michigan Press, 1994. 164 р. (In English)
Ваuman, Z. From Pilgrim to Tourist – or a Short History of Identity / Questions of Cultural Identity. London, 2000. P. 18–35. (In English)
Benjamin, W. The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction, New York: Schocken Books, 1969. 26 р. (In English)
Czapnik S. An Interview with Zygmunt Bauman: How to Turn the Word into Fles / Sage Journals. 2017. URL:https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0263276417715312. (In English)
De Querol, R. Interview: Zygmunt Bauman: “Social media are a trap” / EL PAÍS. 2016. URL:https://english.elpais.com/elpais/2016/01/19/inenglish/1453208692_424660.html. (In English)
Kittler, F. Optische Medien, Berlin: Berliner Vorlesung 1999, 2002. 331 р. (In English)
Kittler, F. Gramophone, film, typewriter, Transl. from the germ. G. Winthrop, M. Wutz. Stanford: Stanford university press, 1999. 315 p. (In English)
Kittler, F. Perspective and the Book, Transl. from the germ. S. Ogger. Grey Room, Cambridge : Inc. and Massachusetts Institute of technology. 2001. № 5. P. 39-53. (In English)
Lyotard J.-F. The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Transl. from French by Benninton G., Massumi B. Manchester: Manchester University Press, 1984. 110 p. (In English)
McLuhan, M. The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man, Toronto: University of Toronto Press, 1962. 293 р. (In English)
McLuhan, M. Understanding Media: The Extensions of Man, Cambridge: The MIT Press, 1994. 389 р. (In English)
McLuhan, M. The Medium is the Massage, Berkeley: Gingko Press, 2001. 170 р. (In English)
McLuhan M. The Mechanical Bride: Folklore of Industrial Man, B.Y. : The Vanguard Press, 1951. 157 р. (In English)
Plecner, A. Interview with Zygmunt Bauman: Factors Which Made Holocaust Possible, Are Still With Us. Because We Are Still Modern / Communication Today. 2014. URL: https://communicationtoday.sk/interview-with-zygmunt-bauman-factors-which-made-holocaust-possible-are-still-with-us-because-we-are-still-modern/ (In English)
Sontag, S. Regarding the Pain of Others, N.Y.: PICADOR, 2003. – 103 с. (In English)
Wang, P. Recommendation Algorithm in TikTok: Strengths, Dilemmas, and Possible Directions / International Journal of Social Science Studies, 2022. URL:https://www.researchgate.net/publication/363416435_Recommendation_Algorithm_in_TikTok_Strengths_Dilemmas_and_Possible_Directions. (In English)