ЗНАННЯ НА РИНКУ: ДИЛЕМА ПОПУЛЯРИЗАЦІЇ НАУКИ

  • Тетяна Василівна Подольська кандидат філософських наук, доцент кафедри теоретичної і практичної філософії імені професора Й. Б. Шада Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-1159-7538
  • Юлія Сергіївна Тагліна кандидат філософських наук, доцент кафедри теорії культури і філософії науки Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-4961-6282
Ключові слова: наука, міф, популяризація науки, попкультура

Анотація

Сучасна наука складна і зайва для простих людей. У сучасній науці, яка швидко розвивається, тонкощі досліджень і відкриттів часто виявляються переведеними в доступні для широкого загалу форми. Однак цього спрощення може бути недостатньо у світі, де наука змагається за увагу на ринку, переповненому інформацією. Стаття заглиблюється в мінливу динаміку популяризації науки, виходячи за межі традиційних освітніх ролей і заглиблюючись у сферу маркетингу. У цю епоху наука — це не просто сукупність знань; це бренд, і його просування вимагає поєднання довіри та емоційної привабливості.Наратив досліджує, як популяризація науки зазнає трансформаційних змін, виходячи за межі освітньої сфери та охоплюючи маркетингові стратегії. У статті стверджується, що для того, щоб завоювати довіру суспільства, наука все частіше подається як товарний «продукт» із слоганом «Підтверджено наукою». Це явище відображає відхід від звичайних освітніх підходів, оскільки наука прагне викликати довіру споживачів, подібно до комерційних продуктів.Крім того, у статті розглядається роль поп-культури у зміцненні довіри до раціонального знання через емоційні зв’язки. Досліджується, як почесні імена, етичні міркування та самоочевидність наукових відкриттів сприяють створенню нової міфології навколо науки. У цьому контексті наука стає більше, ніж набір фактів; вона перетворюється на розповідь, яка резонує з людьми на глибшому, емоційному рівні.Дискусія в рамках статті ведеться навколо амбівалентності, притаманної цим сучасним методам популяризації науки. Хоча поєднання науки та маркетингу може підвищити доступність і залученість, воно також викликає питання щодо потенційного спотворення наукової інформації та етичних наслідків перетворення знань на ринковий товар. Стаття має на меті спонукати до роздумів про еволюцію взаємозв’язку між наукою, маркетингом і популярною культурою у формуванні суспільного сприйняття наукових зусиль. Наукові знання перетворюються на нову міфологію. Ця стаття присвячена амбівалентним сучасним методам популяризації науки.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Andrew George, “Science needs myths to thrive”, The Conversation, 3 October, 2019, accessed 16 May, 2020, [Electronic resource] Retrieved from: https://theconversation.com/science-needs-myths-to-thrive-124214

Bell, Phillip et al. Learning science in informal environments: people, places, and pursuits. Washington, DC: National Academy of Sciences, 2009.

Bevilaqua DV, Barros HD, da Silva LC, Fernandes MIR, Lima NT. An analysis of actions taken by Fundacao Oswaldo Cruz for the communication and popularization of science. Historia Ciencias Saude-Manguinhos. 2021;28(1):19.

Bultitude, Karen. The why and how of science communication. In: Rosulek, P. (ed.). Science communication . Pilsen: European Commission, 2011. [Electronic resource] Retrieved from: https://www.scifode-foundation.org/attachments/article/38/Karen_Bultitude_-_Science_Communication_Why_and_How.pdf. Acesso em: 21 dez. 2020.

Clifford V. Johnson, “New ways scientists can help put science back into popular culture”, The Conversation, 18 January, 2018, accessed 16 May, 2020, [Electronic resource] Retrieved from: https://theconversation.com/new-ways-scientists-can-help-put-science-back-into-popular-culture-84955.

Clifford V. Johnson, The Dialogues: Conversations About the Nature of the Universe, (The MIT Press, 2017), [Electronic resource] Retrieved from: https://thedialoguesbook.com/

Dayu, C. H. E. N. Innovative and Exploration of Science and Education Activities in Science Popularization Venues under Background of “Double Reduction”. TIANJIN SCIENCE & TECHNOLOGY, 50(6), 79, 2023.

Geng, Y., & Yan, Y.. Higher education and science popularization: Can they achieve coordinated growth?. PloS one, 16(9), e0256612, 2021.

Jiang, J., & Lim, F. V. Popularizing science–Analyzing the presenter’s multimodal orchestration in a TED Talk. Ibérica: Revista de la Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos (AELFE), 2022), (44), 179-206 p.

John Waller, Fabulous Science: Fact and Fiction in the History of Scientific Discovery, Oxford University Press, 2002, 320 p.

Kaiser, J., Fähnrich, B., & Heintz, L. Ups and downs on “r/science”—exploring the dynamics of science communication on Reddit. Journal of Science Communication, 2023, 22(2), A08.

Pollach, I. The diffusion of management fads: A popularization perspective. Journal of Management History, 2022, 28(2), 284-302 p.

Simon Worrall, “What Pop Culture Can Teach You About Science”, National Geographic, 2 October, 2016, accessed 16 May, 2020, [Electronic resource] Retrieved from: https://www.nationalgeographic.com/news/2016/10/star-talk-book-neil-degrasse-tyson/.

Spanish politician misidentified in posts saying soccer players should find novel coronavirus cure. AFP, 31 March, 2020, accessed 16 May, 2020, [Electronic resource] Retrieved from: https://factcheck.afp.com/spanish-politician-misidentified-posts-saying-soccer-players-should-find-novel-coronavirus-cure.

Sterk, F. M., & van Goch, M. M. Theoretical Considerations: Recontextualization and Reformulation in Popularization Discourse. In Re-presenting Research: A Guide to Analyzing Popularization Strategies in Science Journalism and Science Communication, 2023, pp. 13-24.

The Oxford Handbook of the Science of Science Communication (ed. by Kathleen Hall Jamieson, Dan Kahan, Dietram A. Scheufele, Oxford University Press, 2017), p. 295.

Umberto Eco, A passo di gambero: Guerre calde e populismo mediatico (La nave di Teseo, Milano, 2016), 357 p.

WEI, X., XI, L., MA, Q., & YANG, Y. Thinking and suggestions on practice of science popularization by academicians in broad science popularization strategy. Bulletin of Chinese Academy of Sciences (Chinese Version), 2023, 38(5), 732-739.

Yingprayoon, J. Public Understanding of Science and Technology. Cham: Springer Nature Switzerland, In Contemporary Issues in Science and Technology Education, 2023, (pp. 181-190).

Zhao Y, Yu XY, Xiao YX, Cai ZJ, Luo XM, Zhang F. Netizens’ Food Safety Knowledge, Attitude, Behaviors, and Demand for Science Popularization by WeMedia. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020;17(3):10.

Опубліковано
2023-06-28
Цитовано
Як цитувати
Подольська, Т. В., & Тагліна, Ю. С. (2023). ЗНАННЯ НА РИНКУ: ДИЛЕМА ПОПУЛЯРИЗАЦІЇ НАУКИ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (67), 23-33. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2023-67-03