РЕСПОНЗИВНА ТОПОГРАФІЯ ЧУЖОСТІ Б. ВАЛЬДЕНФЕЛЬСА: ВІДГУКИ МИСТЕЦТВА НА СУЧАСНІ ВИКЛИКИ

  • Олена Володимирівна Титар доктор філософських наук, професор кафедри теорії культури і філософії науки філософського факультету Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-1951-7830
  • Вікторія Марківна Алімова аспірантка кафедри теорії культури і філософії науки філософського факультету Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0009-6190-658X
Ключові слова: Чужий, Інший, феноменологія, філософія мистецтва, художній образ, історія і філософія українського мистецтва, філософія культури

Анотація

Мета дослідження – розглянути топографію чужості Вальденфельса як приклад можливої феноменології сучасного мистецтва та всіх суперечностей сучасного художнього образу. Методи дослідження – герменевтика, феноменологія, респонзивна феноменологія Б. Вальденфельса, філософія мистецтва, дискурсивний та мистецтвознавчий аналіз, філософія травми. Наукова новизна. Доводиться, що для сучасної постмодерної та метамодерної культури характерно осмислення Чужого та відчуженості. Найкращим теоретиком проблеми Чужого та зустрічі людини з чужим є Б. Вальденфельс. Вперше застосовано феноменологію чужого Вальденфельса для розуміння філософії та образності сучасного українського мистецтва. Чужий може набувати як позитивної семантики, поступового освоєння міста, так і ворожості, загрози знелюднення, зникнення людських ознак у місті, де місто може стати символом руйнування та забуття звичного світу травмованої людини. Висновки. Модерн характеризувався втратою реальності у просторі, це стає іронією у постмодерні і відчуженням у метамодерні. Контроль та тотальність намагаються бути зруйнованими постмодерном, натомість ми бачимо, що постмодерну доводиться зустрітись з Чужим як загрозою і можливим учасником діалогу. Сучасне мистецтво наполягає на багатоголоссі такого діалогу, і того, що приємні та неприємні риси Чужого повинні бути прийнятті. Постмодерне мистецтво відмовляється розмірковувати про насилля, що призводить до криз світогляду та є однією з ідеологічних підстав війн, зокрема російсько-української. Одним з способів опису такої ситуації, є опис образів сучасного мистецтва як фатичних та динамічних. Намагання досягнути гармонії та чистої форми нівелює дистанції. Введення дистанції та порожнечі у художньому образі постмодерну та метамодерну відповідає дистанціям матеріального світу, визначає постмодерне мистецтво. На основі експлікації феноменології чужості Вальденфельса можна розглядати сучасне мистецтво та більшість наявних його суперечностей як подвійний процес – як постання відчуженості та делокалізації старих просторів культури, так і створення нових цифрових та медійних просторів суспільної солідарності.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

A new Hamlet exhibition opened in Kharkiv <https://2day.kh.ua/ua/kultura/u-kharkovi-vidkrylas-nova-vystavka-hamleta> [in Ukrainian].

Bernhard Waldenfels. Nostra Res Agitur (2024). Foreword by Vadym Miroshnichenko <https://kontur.media/waldenfels> [in Ukrainian].

Crowther, P. (2019). The Emergence of Digital Art. Digital Art, Aesthetic Creation. New York: Routledge, 2019. 36-63. <https://doi.org/10.4324/9780429467943-4> [in English].

Dai, Y. (2021). Digital Art in the Design of Cultural and Creative Products. Journal of Physics: Conference Series, Vol. 52, n. 3. 32-42. <https://doi.org/10.1088/1742- 6596/1852/3/032042> [in English].

Diodato, R. (2022). Virtual Reality and Aesthetic Experience. Philosophies, V. 7, n. 2, 29-30. <https://doi.org/10.3390/philosophies7020029> [in English].

Elver, B., Demirkan, H., Urgen, B. (2022). Visual perception of the built environment in virtual reality: A systematic characterization of human aesthetic experience in spaces with curved boundaries. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. <https://doi.org/10.1037/aca0000504> [in English].

Giannini, T., Bowen, J. (2022). Museums and Digital Culture: From Reality to Digitality in the Age of COVID-19. Heritage, V. 5, n. 1. p. 192-214. <https://doi.org/10.3390/heritage5010011> [in English].

Jaillant, L. (2019). After the digital revolution: working with emails and born-digital records in literary and publishers’ archives. Archives and Manuscripts, V. 47, n. 3. 285-304. <https://doi.org/10.1080/01576895.2019.1640555> [in English].

Lazzeretti, L. (2020). What is the role of culture facing the digital revolution challenge? European Planning Studies, p. 1-21. <https://doi.org/10.1080/09654313.2020.1836133> [in English].

Maraieva, U. (2022). On the formation of a new information worldview of the future (literature review). Futurity Philosophy, V. 1, n. 1. p. 18–29. <https://doi.org/10.57125/FP.2022.03.30.02> [in English].

Municipal Gallery (2024) <https://t.me/MunicipalGallery> [in Ukrainian].

Mutibwa, D. (2021). Contemporary expressions of arts and culture as protest: consonance, dissonance, paradox and opportunities for community development? Arts, Culture and Community Development. [N. d.]: Policy Press, 2021. 89-110. <https://doi.org/10.1332/policypress/9781447340508.003.0006> [in English].

Oliveira, F., Filho, C. (2022). Data-Art-Science: Art Thought Data Visualization. Third International Conference on Digital Creation in Arts, Media, and Technology (ARTeFACTo). [N.d.]: Macao, IEEE. <https://doi.org/10.1109/artefacto57448.2022.10061247> [in English].

Ridnyi, M. (2023)1 Ausstellungsansicht, Secession. 2023. 15.09.2023-12.11.2023. <https://secession.at/ausstellung_mykola_ridnyi_e> [in German].

Schiuma, G. (2017). Arts catalyst of creative organisations for the fourth industrial revolution. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, v. 3, n. 1. <https://doi.org/10.1186/s40852-017-0072-1> [in English].

Shanken, E. (2016). Contemporary Art and New Media. Shanken E. A Companion to Digital Art. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc. p. 461-481. <https://doi.org/10.1002/9781118475249.ch21> [in English].

Song, Y. (2021). Modelling and analysis of aesthetic characteristics using digital technology in artworks. International Journal of Modelling, Identification and Control, V. 38, n. 3/4, p. 320. <https://doi.org/10.1504/ijmic.2021.123371> [in English].

Soreanu, C. (2021). New Media Art: Aligning Artistic Creativity and Technological Media. Review of Artistic Education, V. 22, n. 1. p. 206-216. <https://doi.org/10.2478/rae-2021- 0026> [in English].

Spartin, L., Desnoyers-Stewart, J. (2022). Digital Relationality: relational aesthetics in contemporary interactive art. Proceedings of EVA [N. d.]: BCS Learning & Development. <https://doi.org/10.14236/ewic/eva2022.29> [in English].

Tytar, O. V., Kostenko, G. K., Ovcharenko, N. M. (2021). Philosophy as an agora of cultural dialogue: the meeting of Martin Heidegger and Paul Celan. Herald of V. N. Karazin KhNU. Theory of culture and philosophy of science series. 64. 6-13. <https://doi.org/10.26565/2306-6687-2021-64-01>> [in Ukrainian].

Virilio, P. (1998). 2 La Máquina de Visión. Paris: Galilée. 100 p. [in French].

Wahl, H. (2018). An Essay About the Impact of the Digital Revolution on Higher Education in Art and Design. Lecture Notes in Computer Science. Cham: Springer International Publishing, 2018. p. 317-333. <https://doi.org/10.1007/978-3- 319-91244-8_26> [in English].

Waldenfels, B. (1997). Topografie des Fremden – Studien zur Phänomenologie des Fremden 1. Frankfurt am Main: Suhrkamp. 240 S. (poln.2002, ukrain.2004). [in German].

Waldenfels, B. (2004). The Topography of the Stranger: Studies in the Phenomenology of the Stranger = Waldenfels B. (1997). Topografie des Fremden – Studien zur Phänomenologie des Fremden 1. Frankfurt am Main: Suhrkamp. 250 S. Київ: ППС. 250c. (Original work published 1997) [in Ukrainian].

Waldenfels, B. (2006). Grundmotive einer Phänomenologie des Fremden. Frankfurt am Main: Suhrkamp. 134 S. (poln.2009). [in German].

Waldenfels, B. (2020). Reisetagebuch eines Phanomenologen: Aus den Jahren 1978-2019. Ergon-ein Verlag n der Nomos Verlagsgesellschaft. Baden-Baden. 498 S. [in German].

Waldenfels, B. (2022). Globalitat, Localitat, Digitalitat. Berlin: Suhrkamp Verlag AG. 300 S. [in German].

Yang, J. (2022). Chinese contemporary art teachers’ professional development in the 20th and 21st centuries within the multicultural framework. Heritage Science, V. 10, n. 1. 45-56. <https://doi.org/10.1186/s40494-022-00692-8> [in English].

Zhou, S. (2020). Innovative Research on New Media Interactive Art and Visual Communication Design Based on Computer Virtual Reality. Journal of Physics: Conference Series, V. 1648. 32-43. <https://doi.org/10.1088/1742-6596/1648/3/032043> [in English].

Опубліковано
2023-06-28
Цитовано
Як цитувати
Титар, О. В., & Алімова, В. М. (2023). РЕСПОНЗИВНА ТОПОГРАФІЯ ЧУЖОСТІ Б. ВАЛЬДЕНФЕЛЬСА: ВІДГУКИ МИСТЕЦТВА НА СУЧАСНІ ВИКЛИКИ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (67), 14-22. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2023-67-02