МИСТЕЦТВО ІНСТАЛЯЦІЇ В УКРАЇНСЬКІЙ ВІЗУАЛЬНІЙ КУЛЬТУРІ ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ

  • Дмитрій Володимирович Петренко доктор філософських наук, завідувач кафедри теорії культури і філософії науки Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-6771-2916
Ключові слова: мистецтво інсталяції, візуальна культура, українське мистецтво, медіаінсталяція, антропологія, просторовий поворот

Анотація

Стаття присвячена розгляду українського мистецтва інсталяції. Художні практики інсталяції представляють одну з найбільш цікавих тенденцій у світовій візуальній культурі, що активно розвивалася протягом другої половини ХХ століття і на початку ХХІ століття. Інсталяція є актуальною формою сучасного мистецтва, адже вона орієнтована на простір і таким чином відповідає важливій настанові сучасної культури – просторовому повороту. Пропонується розглянути теорію інсталяції К. Бішоп, відповідно до якої можна виділити 4 типи інсталяції: феноменологічну, десуб’єктивуючу, політичну інсталяцію, а також інсталяцію-сновидіння. Відповідно до класифікації Бішоп більшість українських художніх проєктів, створених в техніці інсталяції, є близькими до семіотичної інсталяції-сновидіння. На перший план українські художники інсталяції виносять роботу з культурними значеннями, а не досвід сприйняття чи антропологічні експерименти.

Виділяється декілька центральних фігур української арт-сцени, що створюють інсталяції і презентують в своїх проєктах різні художні стратегії. Художник М.Кадан через мистецтво інсталяції звертається до осмислення радянського минулого і його присутності в актуальному досвіді української культури. Мистецтво тут поєднується з дослідженням. Художник звертається до культурних пластів минулого для того, щоб осмислити їх поза ідеологемами радянської пропаганди і відкрити для глядачів «парезію речей».

В роботах художника С. Петлюка розвивається напрямок медіаінсталяції. В творах цього напрямку активно використовуються медіатехнології. В своїх медіаінсталяціях Петлюк деконструює соціальні і політичні ідеологеми, проводить «археологічні» розвідки сучасного міського простору, звертається до осмислення воєнних травм тощо. Окрема увага приділяється впливу відеоінсталяції на сучасний український кінематограф. Розглядається творчість художника і кінорежисера І.Подольчака, який інтегрує художні принципи інсталяції в свої кінематографічні твори. Важливий напрямок українського мистецтва інсталяції представляє творчість художника П.Макова. Проекти Макова балансують на межі культури значення і культури присутності, наповнюючи свої інсталяційні проєкти глибокими культурними і політичними сенсами.

Визначається, що українське мистецтво інсталяції поєднує традиції української візуальної культури з інноваційними художніми практиками і є важливою складовою світової художньої культури початку ХХІ століття.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Lozhkina A. Permanent Revolution: Art in Ukraine, the 20th to the Early 21th Century. Kyiv: ArtHuss, 2019. 544 p. (In Ukrainian).

Makov P. Utopia. Chronicles. 1992-2005. Kharkiv: Dukh I Litera, 2005. 144 p. (In Ukrainian).

Petluk S. Debris. 2011. URL: http://petlyuk.com/uk/works/debris/(In Ukrainian).

Bishop C. Installation Art. London: Tate Publishing, 2005. 144 p. (In English).

Deleuze G. Time-Image. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2001. 344 p. (In English).

Deleuze G. Guattari F. Anti-Oedipus. Capitalism and Schizophrenia. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2009. 432 p. (In English).

Foster H. Bad New Days. Art, Criticism, Emergency. London, New York: Verso, 2015. 208 p. (In English).

GreenbergC. Art and Culture. Critical essays. Boston: Beacon Press, 1971. 368 p. (In English).

Gumbrecht H. U. Production of Presence: What Meaning Cannot Convey. Stanford: Stanford University Press, 2004. 180 p. (In English).

Gumbrecht H. U. Meaning of Presence / Sententiae. Vol. 38 No. 1 (2019). P. 137-152. https://doi.org/10.22240/sent38.01.137 (In English).

Jameson F. Postmodernism, Or the Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University Press,1991. 438 p. (In English).

Kosuth J. Art after Philosophy and After. Collected Writings 1966-1990. Cambridge, London: The MIT Press, 1991. 312 p. (In English).

Krauss R. “A Voyage on the North Sea”. Art in the Age of the Post-Medium Condition. London: Thames and Hudson, 2000. 63 p. (In English).

Krauss R., Foster H. Art Since 1900. Modernism, Antimodernism, Postmodernism. London: Thames and Hudson, 2016. 896 p. (In English)

Laclau E. Emancipation(s). New York; London: Verso, 2007. 128 p.

Lee P.M. Forgetting the Art World. Cambridge, London: The MIT Press, 2017. 244 p. (In English).

Nieuwenhuis M., Crouch D. (Ed.) The Question of Space. Interrogating the Spatial Turn between Disciplines. Ed. by London, New York: Rowman and Littlefield, 2017. – 201 p. https://doi.org/10.1080/2325548X.2019.1650556 (In English).

Smith T. Art to Come. Histories of Contemporary Art. Durham, London: Duke University Press, 2019. 440 p. https://doi.org/10.2307/j.ctv11smk7c (In English)

Warf B. Arias S. (Ed.) The Spatial Turn. Interdisciplinary Perspectives. London, New York: Routledge, 2009. 232 p. (In English).

Westgeest H. Video Art Theory. A Comparative Approach. Malden, Oxford: Wiley Blackwell, 2016. 211 p. (In English).

Опубліковано
2022-12-28
Цитовано
Як цитувати
Петренко, Д. В. (2022). МИСТЕЦТВО ІНСТАЛЯЦІЇ В УКРАЇНСЬКІЙ ВІЗУАЛЬНІЙ КУЛЬТУРІ ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (66), 16-22. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2022-66-02