ПОСТМОДЕРНИЙ ДИВІД(УУМ) ТА ЙОГО АРЕАЛИ

  • Олександр Юрійович Манюков аспірант кафедри теоретичної і практичної філософії імені професора Й. Б. Шада, Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-9860-2824
Ключові слова: дивід, дивідуальність, дивідуація, дивідуум, суб’єктивація

Анотація

Проаналізовано концепцію дивід(уум)а в постмодерному дискурсі, в якому зародилося це поняття. Завдяки розповсюдженню в низці дискурсів воно збагатилося новими смислами. Тому дивіда розглянуто в загальнонауковому, антропологічному, політичному, біотехнологічному й біоетичному, інформаційно-технологічному та духовно-релігійному контексті. Установлено, що в постмодерній перспективі дивіда змальовують як фрагментовану, роздроблену, нестабільну, розірвану, ділиму, амбівалентну сутність.

Дивід формується під час дивідуації, яка є однією з форм суб’єктивації у постіндустріальних суспільствах. Індивідуація нікуди не зникає, проте доповнюється паралельним процесом, що протікає під час занурення індивіда у віртуальний простір в умовах кіберкапіталізму та під дією цифрової культури, а також високих технологій. Дія цих чинників здатна приводити до дивідуації як до своєрідного екстрагування людської дивідуальності, що належить не людині, а транснаціональним корпораціям та тим, хто накопичує інформацію щодо економічної поведінки людей та їхнього повсякдення, в якому майже завжди є смартфони, фітнес-браслети, різноманітні ігрові приставки та інші пристрої.

Загалом складено збірний образ дивіда/дивідуума відповідно до того, як його зображують у п’яти дискурсах. Дивід є носієм відчуженої від нього дивідуальності, яка інформатована за походженням, добута за допомогою дегомогенізації його індивідуальності, структурно розшарована і завжди спрямована назовні від індивіда. На основі цього висунуто визначення дивідуації у постмодерному дискурсі.

Продемонстровано хибність уявлень про індивіда як неділимого та цілісного суб’єкта. Здійснений аналіз є важливим для поліпшення політико-теоретичного розуміння становища людини в ускладненому світі порівняно з його становищем у традиційних та модерних суспільствах.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Balinchenko, S. (2018). Dividual Projections of Otherness Viewed Through the Context of Territorialization and Deterritorialization. Visnyk of the Lviv University. Series Philosophical Political Studies, 18, 48–54. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlu_fps_2018_18_8 (In Ukrainian).

Balinchenko, S. (2019). Mythologeme-Related Crisis of Identity:Reality and Fictional Markers of Alienation. Future Human Image,11, 5–13. DOI: https://doi.org/10.29202/fhi/11/1

Bogard, W. (2007). The Coils of a Serpent: Haptic Space and Control Societies. C-Theory. URL:https://journals.uvic.ca/index.php/ctheory/article/view/14513/5354

Bogard, W. (2008). Empire of The Living Dead.Mortality, 13(2), 19 p.URL: https://www.academia.edu/4544710/Empire_of_the_living_dead

Bruno, F., & Rodríguez, P. M. (2022). The Dividual: Digital Practices and Biotechnologies. Theory, Culture & Society, 39(3), 27–50. https://doi.org/10.1177/02632764211029356

Cvejić, B. (2016). In States of Transindividuality. Published in STATE STATE STATE. (Eds. I. M. Fiksdal, and J. C. Petersen). Oslo: Samizdat. URL: https://www.academia.edu/27214896/In_States_of_Transindividuality

D’Amato, P. (2019). Simondon And The Technologies Of Control: On The Individuation Of The Dividual. Culture, Theory and Critique, 60(3–4), 1–15. DOI: https://doi.org/10.1080/14735784.2019.1694211

Khoruzhyi, H. F., Borovska, L. O., Kulahin, Yu. I., Lipin, M. V.(2018). Samoidentyfikatsiia osobystosti filosofskyi analiz. Samoidentyfikatsiia Osobystosti: Filosofskyi Analiz : Monograph. Ed. by H. F. Khoruzhyi.URL: https://knute.edu.ua/file/MjIxNw==/888da03d58e4d33afa7688566fcd20a2.pdf (In Ukrainian).

Kolot, A. (2014). Indyvidualizatsiiaosobystosti ta formuvanniaindyvidualizovanohosuspilstva yak fenomensuchasnosti: Naslidky ta uroky.Ukraina: Aspektypratsi, 2, 3–10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uap_2014_2_3 (In Ukrainian).

Lazzarato, M. (2014). Signs And Machines: Capitalism And The Production of Subjectivity (J. D. Jordan, Trans.). South Pasadena: Semiotext(e).

Linkenbach, A., & Mulsow, M. (2020). Introduction: the dividual self. Religious Individualisation: Historical Dimensions and Comparative Perspectives(pp. 323 344). Berlin, Boston: De Gruyter. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110580853-015

Lushetich, N. (Ed.). (2020). Big Data: A New Medium? Routledge.

McGonigle, I. (2019). Genomic Data And The Dividual Self. Genetics Research, 101, e12, 1–4. DOI: https://doi.org/10.1017/S0016672319000107

Ott, M. (2018). Dividuations: Theories of Participation (1st ed.). Palgrave Macmillan.

Raunig, G. (2016). Dividuum: Machinic Capitalism and Molecular Revolution, Vol. 1 (A. Derieg, Trans.). Los Angeles, CA: Semiotext(e). (Original work published 2014).

Smith, K. (2012). From Dividual And Individual Selves To Porous Subjects. The Australian Journal of Anthropology, 23(1), 50–64. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1757-6547.2012.00167.x

Voropai, T. S. (1999). V poiskakh sebya. Identichnost i diskurs / T. S. Voropai. – Kharkov : KhDPU (In Russian).

Vujanović, A., & Cvejić, B. (2022). Introduction. Toward a Transindividual Self: A Study in Social Dramaturgy (PP. 9–28). Oslo–Brussels–Zagreb: Oslo National Academy of the Arts–SARMA– Multimedijalni Institut. URL: https://www.academia.edu/75620244/Toward_a_Transindividual_Self_Introduction

Zahurska, N. V. (2016). Posthuman. Version N / Postman. Version N. Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University (In Russian).

Опубліковано
2022-06-30
Цитовано
Як цитувати
Манюков, О. Ю. (2022). ПОСТМОДЕРНИЙ ДИВІД(УУМ) ТА ЙОГО АРЕАЛИ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (65), 32-38. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2022-65-04