АНТИКОЛОНІАЛЬНИЙ ДИСКУРС У ВІЗУАЛЬНИХ ОБРАЗАХ СХОДУ XIX СТОЛІТТЯ

  • Катерина Геннадіївна Фісун кандидат філософських наук, доцент кафедри теорії культури і філософії науки Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-9353-8106
Ключові слова: постколоніалізм, Схід, орієнталізм, культурна політика, візуальне мистецтво, Інший

Анотація

Стаття присвячена дослідженню семантики образів Сходу в європейському живописі XIX ст., що відображають антиколоніальний (емансипаторний, гуманістичний) дискурс в художній свідомості XIX ст. Актуальність дослідження обумовлена маловивченістю репрезентацій культурних політик у класичному живописі, а також активним розвитком досліджень нових форм імперіалізму і колоніалізму в сфері медіа, соціальних комунікацій, сучасній культурі. Антиколоніальний дискурс розуміється як дискурс значущості та самобутності представників інших культур, їх прийняття як рівних представникам західної культури. Орієнталізм асоціюється, в першу чергу, із зображеннями гаремних сцен і одалісок, завдяки яким політична ідеологія імперій впродовж історії західного колоніалізму у суспільній свідомості Заходу формувала образ розбещеного, дикого, аморального Сходу. Наукова новизна дослідження полягає у визначенні семантики антиколоніальних образів Сходу у європейському живописі XIX ст., і у спробі виділення їх типології. Методологічно авторка базується на постколоніальних дослідженнях (Е. Саїда, Е. Енн Каплан), дослідженнях сучасних форм імперіалізму та колоніалізму (Р. Бернстайна, О. Бойд-Барретта), дослідженнях візуального мистецтва (Дж. Берджера, Л. Нохлін, С. Вудфорд). Об’єктом дослідження виступають відомі та маловідомі сюжети живопису XIX ст., що репрезентують антиколоніальну риторику. Авторка ставить за мету дослідити образи ісламської, єврейської, буддистської релігійності і повсякденності, мечетей і синагог, глибоко релігійних мусульманських і єврейських жінок. Авторка вводить концепцію «зовнішніх Інших» імперії (що живуть на кордонах або за межами імперії) і «внутрішніх Інших» (що живуть у межах імперії), яких можна класифікувати в залежності від географічної, релігійної близькості або політичних зв’язків з тими чи іншими імперіями і спільнотами. Авторка розробляє типологію образів Сходу антиколоніального (емансипаторного, гуманістичного) напрямку і аналізує їхню семантику, що характеризується підкресленою духовною піднесеністю Сходу, позитивним зображенням релігійного досвіду жителів Сходу, прихованої жіночності та східної повсякденності.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

ART. The Whole Story (2021). (General ed. S. Farthing, foreword R. Cork, original work published 2018). Kharkiv, Vivat. 576 p. (In Ukrainian).

Berger, John (2020). Ways of Seeing (transl. from English Ya. Strikh, original work published 1972). Kyiv, IST Publishing. 176 p. (In Ukrainian).

Bernstein, Richard (2009). The East, the West, and Sex: A History of Erotic Encounters. Westminster, MD, Knopf. 336 p.

Bird, Michael (2019). 100 Ideas That Changed Art (transl. from English O. Ukrainets & K. Dudka, original work published 2012). Kyiv, ArtHuss. 208 p. (In Ukrainian).

Bhabha, Homi K. (1994). The Location of Culture. New York, Routledge. 295 p.

Boyd-Barrett, Oliver (2015). Media Imperialism. London, SAGE Publications Ltd. 233 p.

Deutscher Kolonialismus: Begleitheft zur Dauerausstellung „Deutsche Geschichte vom Mittelalter bis zum Mauerfall“ (2022). (Buchwald Claudia und Andere Autoren, für den Druck bearbeitet von S. Bresky, N. Kuck, G. Trojan). Berlin, Motiv Offset NSK GmbH. 69 S. (In German).

Feiner, Shmuel (2010). Moses Mendelssohn: sage of modernity (transl. from the Hebrew to English by A. Berris). New Haven & London, Yale University Press. 248 p.

Kaplan, E. Ann (1997). Looking for the Other: Feminism, Film and the Imperial Gaze. New York, Routledge. 333 p.

Martini, Annett (2017). Ritual Consecration in the Context of Writing the Holy Scrolls: Jews in Medieval Europe between Demarcation and Acculturation. European Journal of Jewish Studies (11(2), pp. 174-202). DOI: 10.1163/1872471X-11121052.

Nochlin, Linda (1991). The Imaginary Orient. The Politics of Vision: Essays on Nineteenth- century Art and Society (pp. 33-59, original work published 1989). New York, Harper & publishers.

Ponzanesi, Sandra (2021). Postcolonial intellectuals: new paradigms. Postcolonial Studies. (24(4), pp. 433-447). DOI: 10.1080/13688790.2021.1985232.

Said, Edward W. (1994). Culture and Imperialism (original work published 1993). New York, Vintage Books. 380 p.

Said, Edward W. (2019). Orientalism (original work published 1978). London, Penguin Books. 432 p.

Skenderovic, Damir & Späti, Christina (2019). From Orientalism to Islamophobia: Reflections, Confirmations, and Reservations. ReOrient (4(2), pp. 130-143). DOI: 10.13169/reorient.4.2.0130.

Spivak, Gayatri Ch. (1988). Can the Subaltern Speak? In: Marxism and the Interpretation of Culture (eds. C. Nelson & L. Grossberg, pp. 271-313). University of Illinois Press.

Stavrakakis, Yannis & Chrysoloras, Nikos (2006). (I can't get no) enjoyment: Lacanian theory and the analysis of nationalism. Psychoanalysis, Culture & Society (11, pp. 144-163).

Tacchi, Francesca (2021). Everybody’s Orient. Fragments of images from illustrated travel journals (nineteenth-century Milan). Journal of Modern Italian Studies (vol. 26(2), pp. 161-172). DOI: 10.1080/1354571X.2020.1866291.

Tiedge, Аlexander (2009). Kolonialpolitik in Deutschland und Frankreich (2009). In: Sonderheft anlässlich der Ausstellung „Fremde? Bilder von den >Anderen< in Deutschland und Frankreich seit 1871“: Eine Ausstellung des Deutschen Historischen Museums, Berlin, und der Cite nationale de l'histoire de l'immigration, Paris Ausstellungsort: Ausstellungshalle von I. M. Pei, Hinter dem Zeughaus Laufzeit: 16. Oktober 2009 bis 31. Januar 2010 (Herausgegeben von B. Vogel-Janotta und S. Bresky im Auftrag des Deutschen Historischen Museums, S. 12-13). Berlin, DHM-Museumspädagogik. (In German).

Woodford, Susan (2021). Looking at pictures (transl. from English L. Pylaieva, original work published 2018). Kyiv, BOOKCHEF. 176 p. (In Ukrainian).

Zabus, Chantal (2022). Gender as the UnSaid: Exploring the Interstices in Edward Said’s Orientalism. Acta Neophilologica (55(1-2), pp. 209-222). DOI: https://doi.org/10.4312/an.55.1- 2.209-222

Опубліковано
2022-06-30
Цитовано
Як цитувати
Фісун, К. Г. (2022). АНТИКОЛОНІАЛЬНИЙ ДИСКУРС У ВІЗУАЛЬНИХ ОБРАЗАХ СХОДУ XIX СТОЛІТТЯ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (65), 13-22. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2022-65-02