СОЦІАЛЬНО-КУЛЬТУРНИЙ ФЕНОМЕН «НОВОЇ ЩИРОСТІ»

  • Юлія Іванівна Потоцька кандидат філософських наук, доцент кафедри міжнародних відносин, політичних наук і практичної філософії Харьківського національного економичного університету імені С. Кузнеця https://orcid.org/0000-0002-3511-1187
Ключові слова: нова щирість, іронія, метаіронія, постмодернізм, метамодернізм

Анотація

Наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст. маніфестуються нові культурні парадигми, зокрема, метамодернізм і «нова щирість». Оцінки останньої неоднозначні: одні бачать у ній панівний настрій сучасної епохи, інші – лише маркетингову або художню стратегію.

Автор вважає, що соціокультурний потенціал постмодерної іронії не вичерпаний. В інформаційному суспільстві іронія є антирепресивним механізмом, виконує функцію конституювання особистого простору в маніпулятивному середовищі, тому знецінювати її передчасно та навіть небезпечно.

Іронія народжується розчаруванням та уживається із чуттєвістю і романтизмом. Насправді, Т. Вермюлен і Р. ван ден Аккер, характеризуючи метамодернізм як поєднання іронії та щирості, лише зафіксували черговий неоромантичний поворот у мистецтві.

Адепти різних варіантів постпостмодернізму посилаються на об'єктивні соціально-економічні та технологічні фактори, що зумовили трансформацію культури. До них відносять цифрову революцію, глобалізацію та перемогу консьюмеризму, глобальні ризики і катастрофи. Проте сумнівно, що поглибленню духовного життя та його щирому прояву сприяють комерціалізація та страх.

Соціокультурному персонажу цифрової епохи дійсно притаманні спонтанність та ентузіазм. Якщо іронія – прагнення до незалежності, «нова щирість» – якість залежного. На відміну від іроніка, «новий щирий» не уникає вибору, але говорити про відродження екзистенції можна лише, якщо не помічати маніпулятивних впливів на нього. Незважаючи на аутичність, яку атрибутують новому персонажу, він є колективістом, який активно долучається до проектів не тільки у віртуальному просторі, але і в реальному житті. Культура спільного споживання та комунікація у соціальних мережах привчає його до «довіри до сторонніх». «Новий щирий» споживає будь-який продукт мас-культури, апропріює будь-які ідеї. На противагу іроніку інфантильний і неосвічений, він не соромиться цього, у тому числі, через те, що не самотній у своїх захопленнях.

Разом з тим ефектом соціокультурного контексту, який знецінює пряме висловлювання, стає метаіронія. Вона виникає з атмосфери тотальної заангажованості, демонстративності, стандартності, яка не засвідчує щирості. В результаті, крім або замість звинувачень у банальності та наївності, які спочатку передбачали адепти «нової щирості», вона викликає закиди у продуманості та цинізмі.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Bandrovska, О. Reality as fiction? The concept of «metamodernism» and «metamodern» in contemporary cultural and literary discourse. Foreign philology. № 134. 2021. P. 152–164. (In Ukrainian)

Gaiduk, N. The phenomenon of metamodernism as a re-interpretation of modernism and a conceptual continuation of postmodernism. Bulletin of Mariupol State University. Philosophy, cultural studies, sociology. № 21. 2021. P. 24–31. (In Ukrainian)

Grebeniuk, T. Freedom in the Metamodern World Fiction: the Ukrainian Dimension. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series «Philology». № 78. 2018. P. 160–164. (In Ukrainian).

Humeniuk, T. Aesthetic aspects of meta- and digimodernism in the concept of post- postmodernism. Issues in Cultural Studies. № 38. 2021. P. 65–75. (In Ukrainian)

Miroshnychenko, V. Metamodernism, oscillation, interpellation. Ukrainian Culture. Cultural studies. № 55. 2017. P. 109–117. (In Ukrainian).

Onishchenko, H. From post- to metamodernism: process of cultural research. Academic Bulletin of Kyiv National I. K. Karpenko-Karyі Theatre, Cinema and Television University. № 29. 2021. P. 60–66. (In Ukrainian)

Onishchenko, H. Metamodernism: theoretical reality or «Figure of Philosophy»? Academic Bulletin of Kyiv National I. K. Karpenko-Karyі Theatre, Cinema and Television University. №. 27–28. 2021. P. 137–144. (In Ukrainian)

Kirby, A. Digimodernism: how new technologies dismantle the postmodern and reconfigure our culture. New York, London : Continuum, 2009. – 282 p. (In English)

Petrova, I. Metamodernism as a concept of cultural studies. Issues in Cultural Studies. № 36. 2020. P. 14–23. (In English)

Friedland, А. New sincerity. Why people are outspoken on social media. NV. 19.02.20. URL : https://life.nv.ua/ukr/blogs/novaya-iskrennost-zachem-lyudi-otkrovennichayut-v-socsetyah- 50071189.html. (In Ukrainian)

Beyond postmodernism. Notes on metamodernism. 2013. URL : http://www.metamodernism.com/2013/03/13/beyond-postmodernism/. (In English)

Binney, S. H. Oscillating towards the Sublime Notes on metamodernism. 2015. URL : http://www.metamodernism.com/2015/04/02/oscillating-towards-the-sublime-2/. (In English)

Bourriaud, N. Altermodern Manifesto. e-flux. 2009. URL:https://www.e-flux.com/announcements/38261/altermodern-manifesto/. (In English)

Kirby, A. The death of postmodernism and beyond. Philosophy now. 2006. URL : https://philosophynow.org/issues/58/The_Death_of_Postmodernism_And_Beyond/. (In English)

Latour, B. Why has critique run out of steam? From matters of fact to matters of concern. Critical Inquiry. № 2. 2004. URL : https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.1086/421123. (In English)

Morgan, E. Andy Holden’s Maximum irony! Maximum sincerity! Notes on metamodernism. 2014.URL:http://www.metamodernism.com/2014/09/29/andy-holdens-maximum-irony- maximum-sincerity/. (In English)

Turner, L. (2011). Metamodernist // Manifesto. URL :http://www.metamoder-nism.org/. (In English)

Vermeulen, T., van den Akker, R. Misunderstandings and clarifications. Notes on metamodernism. 2015. URL :https://www.meta-modernism.com/2015/06/03/mis- understandings-and-clarifications/. (In English)

Vermeulen, T., van den Akker, R. Notes on metamodernism. Journal of aesthetics and culture. Vol.2.2010.P.1–14.URL:http://www.eme-rymartin.net/FE503/Week10/Notes%20on%20Metamodernism.pdf. (In English)

Wallace, D. F. E Unibus Pluram: Television and U.S. Fiction. The Review of Contemporary Fiction. 1993. Summer (№ 13:2). P. 151–194. URL : http://jsomers.net/DFW_TV.pdf. (In English)

Опубліковано
2022-06-30
Цитовано
Як цитувати
Потоцька, Ю. І. (2022). СОЦІАЛЬНО-КУЛЬТУРНИЙ ФЕНОМЕН «НОВОЇ ЩИРОСТІ». Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (65), 6-12. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2022-65-01