РОЗУМІННЯ ТВОРЧОСТІ В ФІЛОСОФСЬКИХ КОНЦЕПЦІЯХ В.С. СОЛОВЙОВА ТА М.О. БЕРДЯЄВА

  • Н. В. Чекер Луганський національний аграрний університет,

Анотація

У  статті  проаналізовано  особливості  розгляду  проблематики  творчості  в  концепціях  В. С. Соловйова та М. О. Бердяєва. Показана ідейна спадкоємність і парадигмальна відмінність  філософських  систем  двох  мислителів.  Відзначено  специфіку  трактування  М. О. Бердяєвим  і  В. С. Соловйовим  таких  базових  концептів  як:  Боголюдство,  всеєдність,  творчість,  свобода.  Виявлено,  що  відмовившись  від уявлень  про софійність,  М. О. Бердяєв  розглядає ідеал  відносин  Бога і людини як безпосередню співтворчість рівно-значущих суб'єктів. Людина в його уявленнях  займає  місце  соловйовської  Софії.  На  відміну  від  останньої,  вона  не  є  субстанціалізованим  проявом  Божества,  але виступає  самостійним  творчим  суб'єктом. Творчість – це безосновна  підстава міркувань М. О. Бердяєва.  Ключові слова: творчість, свобода, парадигма, Боголюдство, нелінійна процесуальність.

  Н.В. Чекер  ПОНИМАНИЕ ТВОРЧЕСТВА В ФИЛОСОФСКИХ КОНЦЕПЦИЯХ В. С. СОЛОВЬЁВА И  Н.А. БЕРДЯЕВА  В  статье  проанализированы  особенности  рассмотрения  проблематики  творчества  в  концепциях  В. С. Соловьёва  и  Н. А. Бердяева.  Показана  идейная  преемственность  и  парадигмальное  различие  философских  систем  двух  мыслителей.  Отмечена  специфика  трактовки Н. А. Бердяевым и В. С. Соловьёвым таких базовых концептов как: Богочеловечество,  всеединство, творчество, свобода. Выявлено, что отказавшись от представлений о софийности,  Н. А. Бердяев  рассматривает  идеал  отношений  Бога  и  человека  как  непосредственное  сотворчество  равно-значимых  субъектов.  Человек  в  его  представлениях  занимает  место  соловьёвской  Софии.  В  отличие  от  последней,  он  не  является  субстанциализированным  проявлением Божества, но выступает самостоятельным творческим субъектом. Творчество –  это безосновное основание рассуждений Н. А. Бердяева.  Ключевые  слова:  творчество,  свобода,  парадигма,  Богочеловечество,  нелинейная  процессуальность.

  N. Cheker  UNDERSTANDING OF CREATIVITY IN PHILOSOPHICAL CONCEPTIONS OF  V. S. SOLOVYOV AND N. A. BERDYAEV  The  article  analyses the features of  consideration  of  issues  of  creativity  in  the  conceptions  of  V.S. Solovyov  and  N. A. Berdyaev.  The  author  displays  ideological  continuity  and  paradigmatic  difference in philosophical  systems of the two thinkers. It is marked the specificity of interpretation  of  basic concepts such as the Godmanhood, the common unity, creativity and freedom by V. S. Solovyov and  N. A. Berdyaev.  For  V.S. Solovyov  creativity  in  final  sense is  theurgy,  transformation  of  the  world in  beauty.  Beauty is the material  embodiment  of goodness  and truth;  it brings together the aesthetic  and ethical  perfection.  Man,  following  God's  commands,  appears  as  a  mediator,  the  medium  between  God  and  natural world.  Creativity, according to N.A. Berdyaev, is a tense nonlinear processuality, generating personal  meanings. It involves personal interactions. Creativity for Nikolai Berdyaev is transfiguration, it leads to  the deification of man and the world. Thus, both thinkers argue that creativity is theurgy. It  is  revealed  that  the  N.A. Berdyaev’s  system  could  be  characterized  as  dialogical  and  processual. Rejecting V. S. Solovyov’s mythologem “Sophia”, Berdyaev proclaims the ideal relationship  between God and man as a direct co-creativity of significant entities. A man in his ideas took place of  Solovyov’s  Sofia.  Unlike  the  latter,  it  is  not  a  manifestation  of  the  Divine  power,  not  its  substancialization,  but  is  an  independent  creative  entity.  Creativity  is  baseless  foundation  of  all  Berdyaev’s arguments.  The  concept  “creativity”  in  N. A. Berdyaev’s  philosophy  is considered to  be  the fundamental  principle,  coming  out  from  the  God-man  dialogical  relationship.  Author  comparatively  analyses  his  concept  in  connection  with  V. S. Solovyov’s  philosophy.  It  is  defined  the  conceptual  core  of  N.A. Berdyaev’s  philosophy, which lies in understanding creativity as personal,  religiously united and  existential space of freedom.  Key words: creativity, freedom, paradigm, the Godmanhood, nonlinear processuality.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Н. В. Чекер, Луганський національний аграрний університет,
к. филос. н., доцент каф. философии
Цитовано
Як цитувати
Чекер, Н. В. (1). РОЗУМІННЯ ТВОРЧОСТІ В ФІЛОСОФСЬКИХ КОНЦЕПЦІЯХ В.С. СОЛОВЙОВА ТА М.О. БЕРДЯЄВА. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (1092). вилучено із https://periodicals.karazin.ua/thcphs/article/view/2175
Розділ
ТЕОРІЯ І ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ