ІННОВАЦІЙНІ ФОРМИ ВИХОВАННЯ КУЛЬТУРНОЇ ЛЮДИНИ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ

  • M. О. Мазоренко Харківський національний технічний університет сільського господарства ім. П. Василенка,

Анотація

 В  статті  доводиться,  що  в  сучасній  вищій  школі  формування  і  виховання  культурної  людини є процес оптимального використання теоретичних та практичних нововведень, а також  таких, що утворюються на межі теорії і практики. Важливим фактором у формуванні загальної  культури майбутнього фахівця, культурної людини є культурологічна підготовка, яка,  головним  чином, реалізується в системі вищої освіти. Особливу роль в цьому процесі набувають інноваційні  засоби, що актуалізуються під час культурологічної підготовки студентів, оскільки дозволяють  якісно підвищувати загальнокультурний рівень особистості.  Ключові  слова:  вища  школа,  інноваційні  форми,  культурологічна  підготовка,  культура  майбутнього фахівця. 

М.О. Мазоренко  ИННОВАЦИОННЫЕ ФОРМЫ ВОСПИТАНИЯ КУЛЬТУРНОГО ЧЕЛОВЕКА   В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ  В  статье  обосновывается,  что  в  современном  ВУЗе  формирование  и  воспитание  культурного  человека  является  оптимальным  процессом  использования  теоретических  и  практических процессов, а так же таких, которые появляются и создаются на границе теории и  практики.  Важным  фактором  в  формировании  общей  культуры  будущего  специалиста,  культурного  человека  является  культурологическая  подготовка,  которая,  главным  образом,  реализуется  в  системе  высшей  школы.  Особая  роль  в  этом  процессе  принадлежит  инновационным способам,  которые актуализируются  во  время культурологической  подготовки  студентов, поскольку позволяют повышать общекультурный уровень личности.  Ключевые слова: высшая школа, инновационные формы, культурологическая подготовка,  культура будущего специалиста. 

M. Mazorenko  INNOVATIVE FORMS OF UPBRINGING OF CULTURAL HUMAN DURING TEACHING  The article deals with multiple variants of interpretation of the phenomenon of mass-media as a  result of it being a focus of a range of humanities. The scale of mass-media reality we are surrounded by  has  become  evident  as  well  as  all  the  risks  connected  with  it,  leading  to  the  real  interest  in  the  phenomenon of media,  mediality at present, whereas the notion  of “media”  and  the  derivatives  have  become  more  actual  than  in  previous  years,  when  “communication  revolution”  and  “information  society”  were first spoken about.  The problems of media within the information society are of special  interest among scholars – media and philosophy, media and  power, media and culture,  media  reality,  technologies  of mass-media,  media  turn as  a way of  transformation.  Transformation  of  media  under  modern conditions represents the reality exceeding the borders of the previous type. As a basis for the  transformation serve the appearance of the Internet and a computer, which are new phenomena as such.  On the basis  of  cultural-philosophical  publications  it  has  been  shown  what the reasons for the sheer  interest  are  in  the  phenomena  of  media  and  mediality,  why  media  and  the  derivatives  are  actual  nowadays  on  the  contrary  to  the  previous  century  when  communicative  revolution  and  information  society were first spoken about. The abovementioned constitutes the reason for the risks connected with  media and causes the ongoing analytical monitoring of the stated dynamically developing phenomenon,  its historically-cultural genesis. The field of mass-media research is multi-variant. In the middle of the twentieth century the main strategies of the further analysis of mass-media were outlined, which let set  the thesis of the existence of media reality and its specificity.The actuality of the aim set in the article is  explained by the absence of the analytical accounts on genesis and multivariance of the media in national  scientific works.  Key  words: mass-media phenomenon, media, information  society, mass-media,  transformation,  mediaturn, mediaculture.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

M. О. Мазоренко, Харківський національний технічний університет сільського господарства ім. П. Василенка,
к. філос. н., зав. каф. культури
Цитовано
Як цитувати
МазоренкоM. О. (1). ІННОВАЦІЙНІ ФОРМИ ВИХОВАННЯ КУЛЬТУРНОЇ ЛЮДИНИ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (1092). вилучено із https://periodicals.karazin.ua/thcphs/article/view/2147
Розділ
ТЕОРІЯ І ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ