ФІЛОСОФСЬКО‐АНТРОПОЛОГІЧНІ ТА ІСТОРИЧНО‐ФІЛОСОФСЬКІ ОСНОВИ ТРАНСГУМАНІЗМУ У СУЧАСНІЙ КУЛЬТУРІ: ВИЗНАЧЕННЯ ТА РОЗВИТОК КОНЦЕПЦІЇ

  • Маргарита Георгієвна Авєтісян аспірантка кафедри теорії культури і філософії науки Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-4199-0712
Ключові слова: трансгуманізм, гуманізм, наукова фантастика, екзистенціалізм, мораль, етика

Анотація

Розглянули питання становлення трансгуманізму у культурній філософії та історію розвитку ідей концепції у візуальних творах. У сучасній філософській проблематиці позиція трансгуманізму стає важливою. Ідеї трансгуманізму знайшли відображення у всіх сферах цифрового простору. Виходячи з, переважно, візуальної складової цього простору, розглядаємо філософсько‐антропологічні ідеї та аналізуємо жанрові особливості, притаманні засобам виразності та технологічним аспектам сучасної візуальної культури. З’ясування концептуальних підстав трансгуманізму та особливостей культурно‐ антропологічних і трансдисциплінарних підходів до визначення феномену трансгуманізму сприяє уточненню питання трансгуманізму в історично‐філософській і філософсько‐антропологічній перспективі.

Концептуальні підстави напрямку базуються на гуманістичній історичній перспективі, а особливості сучасного стану культури залежать від розвитку технологій, нанотехнологій, комп’ютерної інженерії, віртуалізацію культурного простору, літературних та кінематографічних експериментів в жанрі наукової фантастики. Для виконання поставленої мети ми звертаємось у тому числі і до сучасних досягнень нейробіології, феноменології, філософії техніки і торкаємось етичних питань щодо моралі особистості в нових змінюваних умовах та впливу технічних досягнень на суспільну мораль. Формування висновків щодо розвитку концепції грунтується не тільки на ідеях прихильників трансгуманізму, а ще й на роботах авторів, які його критикують.

Положення трансгуманізму (зокрема історико‐філософської та літературної бази) впливають на сприйняття людини оточуючого світу. А розвиток технічної складової світу та стан цифрового впливу на соціум актуалізують інтерес до подальшого занурення до питань перспективи напрямку.

Мета статті — з’ясувати концептуальні підстави трансгуманізму, особливості культурно‐антропологічних і трансдисциплінарних підходів до визначення феномену трансгуманізму та уточнити питання трансгуманізму в історично‐філософській і філософсько‐антропологічній перспективі.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Artyukhov, I. V. (2008). Transhumanism – philosophical origins and history of origin, 2008. https: //core.ac.uk/download/pdf/304717271.pdf (In Russian)

Avetisyan, M.G (2020). Philosophy of artistic space in a modern work of art: cultural and anthropological approach. Gileya. Scientific Bulletin, Philosophical sciences. Issue 152 (№1). P.94t‐ 98, (In Ukraine)

Evaldas, J. (2021). Religious Dimensions in Transhumanist and Posthumanist Philosophies of Science. Journal of philosophy. New York: J Philosophy INC. Vol. 6, no. 1.P. 125‐133. DOI: https://doi.org/10.12681/cjp.24582 (In English)

Ferrando F. (2013). Posthumanism, Transhumanism, Antihumanis, Metahumanism, and New Materialisms: Differences and Relations. An International Journal in Philosophy Religion, Politics and Art "Existenz", Vol. 8, No 2, 2013. (In English)

Foucault, M. (1977). Words and Things. Archeology of the Humanities. Moscow: Progress, 1977.408 p. (In Russian)

Fuller, S. (2011). Humanity 2.0. What It Means to be Human Past, Present and Future. London: Palgrave Macmillan,. 265 p. (In English)

Fuller, S. (2015). Knowledge. The Philosophical Quest in History. New York: Routledge, 312 p. (In English)

Greene, D. (2013).Moral Tribes. Penguin Press. 432 p. (In English)

A History of Transhumanist Thought. 2008 [Electronic resource] / Access mode: https://www.nickbostrom.com/papers/history.pdf) (In English)

Kant, I. (1998).Critique of Pure Reason. Minsk. 909. (In Russian)

Kriman, A.I. (2019) The idea of a posthuman: a comparative analysis of transhumanism and posthumanism. Philosophical sciences. Vol. 62. Nom. 4. P. 132–147. DOI: 10.30727 / 0235‐1188‐2019‐62‐4‐132‐147 (In Russian)

Lukov, V.A. (2017). Transhumanism. Knowledge. Understanding. Skill. Moscow. DOI: 10.17805 / zpu.2017.1.20 (In Russian)

Nietzsche F. (2007). Thus Spoke Zarathustra. A book for everyone and for no one. Complete works: In 13 volumes. Vol. 4: Thus spoke Zarathustra. A book for everyone and for no one. Moscow: Cultural revolution. 432 p. (In Russian)

Samuelson, H. (2012). Transhumanism as a secularist faith. Zygon. P. 710‐734. DOI: https: //doi.org/10.1111/j.1467‐9744.2012.01288.x (In English)

Sorgner, S. L. (2020). On Transhumanism: The most dangerous idea in the world ?! /S. Hawkins, trans. Pennsylvania State Univ Press. 160 p. (In English)

Thomas Aquinas (1969). The sum of theology./ S.S. Averintseva, trans. Anthology of World Philosophy. T. 1‐2. Moscow. P. 824‐862. (In Russian)

Talovic, A. (2021) On Transhumanism: The Most Dangerous Idea in the world ?! Journal of Posthumanism. Vol. 1, no. 1, May. P. 125‐128, doi: 10.33182 / jp.v1i1.1491. (In English)

Transhumanism word declaration (1998) Boston. https://itp.uni-frankfurt.de/~gros/Mind2010/transhumanDeclaration.pdf (In English)

Опубліковано
2021-12-29
Цитовано
Як цитувати
Авєтісян, М. Г. (2021). ФІЛОСОФСЬКО‐АНТРОПОЛОГІЧНІ ТА ІСТОРИЧНО‐ФІЛОСОФСЬКІ ОСНОВИ ТРАНСГУМАНІЗМУ У СУЧАСНІЙ КУЛЬТУРІ: ВИЗНАЧЕННЯ ТА РОЗВИТОК КОНЦЕПЦІЇ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (64), 25-31. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2021-64-03