РОЛЬ ПРИНЦИПУ КУРАТОРСТВА В КУЛЬТУРІ СУЧАСНОСТІ
Анотація
У статті аналізується феномен «принципу кураторства» в історично-філософському розвитку. У світі, який наразі перевантажений великими обсягами інформації, важливим стає не просто доступ до інформації, а можливість зорієнтуватись в ній. Питання критичної рефлексії, вибору, інтерпретації в інформаційному просторі набувають великої значущості. Саме для їх реалізації пропонується використання принципу кураторства. Автори розглядають історію виникнення понять «куратор» та «кураторство», розмежування особливостей кураторського принципу та розбіжності у сенсах та розумінні принципу кураторства.
Розглянувши історію трансформації понять «куратор» та «кураторство», проаналізувавши їх використання в різних сферах діяльності, автори приходять до висновку, що з часом змінюється сенсова складова фігури куратора. Якщо першопочаткові конотації обмежувалися поглядом на куратора як зберігача та доглядача колекцій, то у сучасному розумінні куратор сам є творчим суб’єктом. Тож інтерпретація творів мистецтва суттєво залежить від творчої діяльності куратора та простору, який він створює для презентації. Сучасну практику кураторства слід розуміти як нещодавно сформоване поле діяльності, яке докорінно відрізняється від попередніх йому форм кураторства. В ХХІ столітті принцип кураторства стає універсальним та необхідним методом презентації відібраної та впорядкованої інформації, яка має на меті вирішення поставленої проблеми. Саме куратори в добу інформаційного перенавантаження працюють з цим потоком інформації: обробляють його, систематизують, впорядковують, концептуалізують та презентують публіці, стаючи при цьому ліквідаторами проблеми інформаційного перенасичення.
В статті висувається гіпотеза для подальшої філософської рефлексії: кураторський принцип є необхідною складовою для організації простору презентації культурного архіву.
Завантаження
Посилання
Yarto, Bilbao, Edurne, Ana. (2018) Micro-Curating : The Role of SVAOs (Small Visual Arts Organisations) in the History of Exhibition-Making. Notebook for Art, Theory and Related Zones. pp. 118-138. ISSN 1802-8918 [Electronic resource] Retrieved from: https://eprints.whiterose.ac.uk/156506/1/final.pdf
Altshuler, Bruce. (1994). The AvantGarde in Exhibition: New Art in the 20th Century. New York: Abrams.
Calderoni, Irene. (2007) «Creating Shows: Some Notes on Exhibition Aesthetics at the End of the Sixties» in Paul O’Neill, ed., Curating Subjects. London: Open Editions; Amsterdam: De Appel.
Rogoff, Irene. (2006). «Smuggling: A Curatorial Model», in Under Construction: Perspectives on Institutional Practice.Cologne: Walther König.
O’Neill, Paul. (2007). The culture of curating and the curating of culture(s): the development of contemporary curatorial discourse in Europe and North America since 1987. PhD thesis, Middlesex University. [Thesis] Final accepted version (with author’s formatting) . [Electronic resource] Retrieved from: https://eprints.mdx.ac.uk/10763/1/568395.pdf#2
Oprea, Corina. (2017). The end of the curator: on curatorial acts as collective production of knowledge. Loughborough University. Thesis. . [Electronic resource] Retrieved from: https://hdl.handle.net/2134/25605
Bascar, Michael. (2017). The principle of curation. The role of choice in the era of excess / M. Baskar. Moscow: Hell Marhynem Press, 360 pp. (In Russian).
Biryukova, M.V. (2017). Evolution of curatorial projects of the second half of the twentieth century in the context of the theory and philosophy of culture: author's ref. dis. ... Dr. of Cultural Studies / MV Biryukova. Saint-Petersburg, 304 p. (In Russian)
Baudrillard, J. (2001).The System of Things / J. Baudrillard (Translated from the French and an accompanying article by S. Zenkin). - M .: «Rudomino», 219 p. (In Russian).
Baudrillard, J. Simulacra and simulations [Electronic resource] / J. Baudrillard. [Electronic resource] Retrieved from: http://exsistencia.livejournal.com/ (In Russian).
Bruce Ferguson was quoted at his "Main Address" during the Banff 2000 International Curatorial Summit y Banff Center, August 24, 2000: in Melanie Townsend, «The Troubles with Curating», in Townsend, ed., Beyond the Box: Diverging Curatorial Practices (Banff, Canada: Banff Centre Press, 2003)
Herman, E.S. (2016). Curatorial practice in contemporary art. World experience and Ukrainian context: dis. Cand. of Art History: / Herman Elizaveta Serhiivna .Kyiv. 309 p. (In Ukrainian).
Demkina, D.V. (2012). Curation and art project in the system of contemporary art: author's ref. dis. ... cand. art history / DV Demkina. Barnaul, 155 p. (In Russian).
Kostritz, F.A. (2009). Representation of contemporary art in the museum. Theoretical and practical aspects: author's ref. dis. ... cand. art history / FA Kostritz. Saint-Petersburg. 197 p. (In Russian).
Kutenko, O.S. (2021). The phenomenon of curation: presentation of information in the XXI century. Proceedings of the International Scientific Conference of Students and Postgraduates XVII Kharkiv Student Philosophical Readings: to the 100th Anniversary of the Publication of the Logical and Philosophical Treatise L.Y. AND. Wittgenstein. (In Ukrainian).
O’Doggerty, Brian (2015). Inside the white cube. The ideology of gallery space - Moscow: Hell Margin Press. 144 p. : ill.
O’Neill, Paul. (2015). Curation culture and culture curation (s). Москва: Ад Маргинем Пресс. 272 с. (In Russian).
Obrist, Hans Ulrich. (2016). Ways of curation. - Moscow: Hell Marhynem Press. (Garage pro). 160 p. (In Russian).
Prilashkevich, E.E. (2009). Curatorship in modern artistic practice: author. dis. ... Cand. art history / E.E. Prilashkevich. St. Petersburg. 240 p. (In Russian).
Rudy Fuchs cit. from 1983 interview: Debora J. Meijers, «The Museum and the Ahistorical Exhibition» in Greenberg, Ferguson, and Naire, Thinking about Exhibition
Tahlina, Y.S., Kutenko, O.S. (2020). Transfiguration of art representation: search for new formats in the world of isolation / Journal of VN Kharkiv National University Karazina Series "Theory of Culture and Philosophy of Science" Issue 61. DOAJ: https://doaj.org/toc/2306-6687?source (In Ukrainian).