МІСТИКА І ПОЛІТИКА В АНТИЧНІЙ ТА КИТАЙСЬКІЙ ФІЛОСОФСЬКИХ ПАРАДИГМАХ
Анотація
Метою даної статті є аналіз того, як у рамках китайської та античної філософських парадигм визначаються та аналізуються політичні та містичні теорії та практики. Філософія спирається на самоочевидні моменти, які тим не менш є різними в рамках різних культур, у відповідності з чим можна виділити п’ять парадигм філософування: індійську, китайську, античну, авраамічну, сучасну сциєнтистську. Китайська парадигма може бути зведена до двох моментів - світоглядного організмізму та принципово афористичного характеру; антична ж (в межах статті) редукується до того, що філософія є духовною практикою (чим філософія відрізнялася від софістики), метою ж практики було досягнення щастя у ворожому людині світі. Відкритість і дух агону давньогрецької полісної культури завжди потребували ясної логічної аргументації, яка визначила собою ключову особливість античної, а пізніше авраамічної (частково) та сучасної сциєнтистської філософських парадигм.
Суть містичного полягає в тому, що його можливо пережити через безпосередній досвід, але неможливо пояснити його тим, хто такого досвіду не мав. Політика ж визначається як управління чи мистецтво управління державою, в ширшому розумінні управління будь-якими групами і масами людей. Містика і політика є речами прямо протилежними – чим більше одного, тим менше іншого і навпаки.
Компаративістський аналіз ясно демонструє нам взаємозв’язок між типом культурно-суспільного устрою і способами репрезентації як містичного, так і політичного. Якщо полісна культура Давньої Греції з її духом агону потребувала логіки і риторики як способів відкритого інтелектуального змагання, то це вело до переважно раціонального типу репрезентації як містичного, так і політичного, які могли бути як пов’язаними, так і не пов’язаними системою логічної аргументації. Тобто політичне взагалі є незалежним від власне містичного. В китайській же філософії з її організмізмом, афористичним характером та стратагемами, які були способами екстеріорізації закритого кланового характеру традиційного китайського суспільства, все, включаючи політику, зводилося до якоїсь невиразимої таїни – чи то Дао, чи Небо, які детермінують увесь послідуючий дискурс, роблячи його переважно ірраціональним.
Завантаження
Посилання
Адо П. Що таке антична філософія? / пер. з фр. С. Йосипенко. Київ: Новий Акрополь, 2014. 428 с.
Білецький І. П. Логіка Конфуціанського дискурсу та філософія Імануїла Канта в контектсі сучасності. Вісник ХНУ імені В.Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки». 2019. № 59. С. 79–84.
https://doi.org/10.26565/2306-6687-2019-59-12
Білецький І. П. Математика як метод і як духовна практика. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки». 2014. № 1092. Вип. 50. С. 104–111.
Жюльен Ф. Путь к цели: в обход или напрямик. Стратегии смысла в Китае и Греции / пер. с фр. В. Лысенко. Москва: Московский философский фонд, 2001. 360 с.
Лао-цзи. Дао де цзін / пер. з кит. Ж. Ліньов та Ян Хін-шун. Всесвіт. 1996. № 5-6. С. 118–133.
Маслов А. А. Китай: колокольца в пыли. Странствия мага и интеллектуала. М.: Алетейа, 2003. 376 с.
Платон. Держава / пер. з давньогр. Д. Коваль. Київ: Основи, 2000. 356 с.
Уилбер К. Око духа /пер. с англ. В. Самойлов. Москва: Издательство АСТ, 2002. 476 с.
Фэн Ю-лань. Краткая история китайской философии / пер. с англ. Р. Котенко. Санкт-Петербург: Евразия, 1998. – 376 с.
Шичалин Ю. А. История античного платонизма. Москва: Греко-латинский кабинет, 2000. 440 с.