DOCUMENTARY ЯК ФАНТОМ
ІГРИ ДЕФІНІЦІЙ
Анотація
Метою дослідження є рефлексія над проблемою «документальності» документального кіно на основі уточнення семантичного спектру поняття «documentary». Проаналізовано дефініції поняття «документальне кіно» в класичних і постнекласичних кінодослідженнях від Б. Матушевського, Дж. Грірсона і Д. Вертова до сучасних дослідників (Р. М. Барсам, Дж. Джейнс, П. Лоренц, Р. Д. МакКенн, Б. Нічол, М. Ренов, Л. Уорд та ін.). Як узагальнення цих дефініцій запропоновано авторське визначення поняття «documentary»: під поняттям «документальне кіно» розуміється фільм не як ствердна форма завершеного кіновисловлювання, а як питальна форма відкритого кіножесту, що балансує на межі «правди» і «вимислу», континуїтет імпліцитного взаємопереходу між неігровим та ігровим (фікшн і нон-фікшн) способами кінонарації, своєрідний гібрид між кінофіксацією автентичних фактів, що мають документальну цінність, та їхнім кінематографічним осмисленням, яке передбачає спричинену «ефектом спостерігача» реконфігурацію даності, авторську інтерпретацію задокументованих фактів і творчу імплікацію ідей фільммейкерів. Розглянуто класичні документальні стрічки і «гібридні» жанри, що поєднують ознаки документального та ігрового кіно: «докудрама», «мок'юментарі та «арт-док». Проблему «документальності» документального кіно проілюстровано за допомогою ряду кінокейсів від Л. Ріфеншталь, П. Уоткінса і Р. Кармена до К. Есбері, В. Манського, С. Лозниці та І. Хржановського. Головним висновком до проведеного дослідження слугує твердження про те, що існує достатньо підстав вважати «documentary» доволі абстрагованим «порожнім означником» – поняттям із «розмитим семантичним полем» і «слабким онтологічним статусом». Отже, «документальність» документального кіно є настільки ж жаданою, як і хиткою кіноілюзією: існують документальні зйомки та документальні кадри як первинний матеріал фільму, але «документального кіно» як такого або не існує, або воно є фантомом.
Завантаження
Посилання
Кан О. Проект «Дау»: новий рівень взаємодії мистецтва і реальності. BBC News Україна. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/features-47006238
Aufderheide P. Documentary Film: A Very Short Introduction. New York, NY: Oxford University Press, 2008. 176 p.
Barsam R. M. Nonfiction Film – A Critical History. Rev., expanded ed. New York, NY: John Wiley & Sons, 1992. 160 p.
Bernard Sh. C. Documentary Storytelling: Creative Nonfiction on Screen. 4rd ed. London, UK; New York, NY: Routledge, 2016. 378 p.
Block B. The Visual Story: Creating the Visual Structure of Film, TV and Digital Media. 2nd ed. London, UK; New York, NY: Routledge, 2007. 310 p.
Bruzzi S. New Documentary. 2nd ed. London, UK; New York, NY: Routledge, 2006. 224 p.
Cheshire E. Leni Riefenstahl: Documentary Film-Maker or Propagandist? 2019. URL: https://www.ellencheshire.com/post/2019/05/21/leni-riefenstahl-documentary-filmmaker-or-propagandist
Contemporary Documentary / D. Marcus, S. Kara. London (eds.). London, UK; New York, NY: Routledge, 2015. 228 p.
Curthoys А. Connected worlds: history in transnational perspective. Canberra, Australia: ANU Press, 2010. 290 р.
Gaines J., Renov M. Collecting Visible Evidence. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press, 1999. 352 p.
History/Film. Archived from the original on 26 March 2018. Retrieved 25 April 2018. URL: www.mcc.murdoch.edu.au
Leach J. Documenting the Documentary: Close Readings of Documentary Film and Video / K. K. Grant (ed.) et al. Detroit: Wayne State University Press, 1998. 488 p.
Lorentz P. Film Library – FDR and Film. 24 July 2011. Archived from the original on 24 July 2011. Retrieved 25 April 2018. URL: https://www.fdrlibrary.org/pare-lorentz-film-center
MacDonald K., Cousins M. Imagining Reality. Bloomsbury, London: Faber & Faber, 2005. 496 p.
MacKenzie S. Film Manifestos and Global Cinema Cultures: A Critical Anthology. Oakland, CA: University of California Press, 2014. 676 p.
Nichols B. Introduction to Documentary. 3rd ed. Bloomington: Indiana University Press, 2013. 268 p.
Nichols B. Speaking Truths with Film – Evidence, Ethics, Politics in Documentary. Berkeley: University of California Press, 2016. 272 p.
Rabiger M. Directing the Documentary. 6th ed. London; New York: Routledge, 2014. 572 p.
Renov M. Theorizing Documentary (AFI Film Readers). London; New York: Routledge, 1993. 272 p.
Spence L., Navarro V. Crafting Truth: Documentary Form and Meaning. New Brunswick: Rutgers University Press, 2011. 272 p.
The Documentary Film Reader: History, Theory, Criticism / foreword by Charles Musser. New York: Oxford University Press, 2016. 1056 p.
Todd B., McConnell D. Propaganda film project backfires on North Korea. CNN. URL: https://edition.cnn.com/2016/06/22/asia/north-korea-propaganda/index.html
Ward L. Introduction: Lecture Notes for the BA in Radio-TV-Film (RTVF). 375: Documentary Film & Television.
California State University, Fullerton (College of communications): 4, slide 12. Archived from the original (PDF) on 2006-09-03/. URL: http://www.fullerton.edu/catalog/archive/2007_2009/Catalog_pdf/pdf/454-509_ratvflm-wmst.pdf
Wells J. How to Film Truth: The Story of Documentary Film as a Spiritual Journey. Eugene, Oregon: Cascade Books, 2018. 79 р. (Reel Spirituality Monograph Series Book).