Становлення та розвиток неоконфуціанства в Китаї
Анотація
Стаття присвячена дослідженню становлення і розвитку неоконфуціанства в Китаї. Актуальність даної роботи продиктована необхідністю постановки правильних акцентів в розумінні терміну «неоконфуцианство». Його тлумачення, часто, неоднозначне щодо «часових відрізків» і безпосередніх «носіїв» даної філософської течії. Так, наприклад, термін «неоконфуціанство» нерідко відносять до умовно сучасного етапу розвитку конфуціанства (починаючи з ХХ століття). Навпаки, іноді прийнято відстежувати неоконфуціанство, виводячи його «з глибини століть» (починаючи з перших непрямих послідовників Конфуція). Діаметрально протилежні підходи, часто, використовуються в «західній» і «китайській» філософській літературі. Ми спробували уточнити використання даного поняття до конкретних філософських персоналій. Розглянуто запропоновані різними авторами етапи формування неоконфуціанства. Розвиток неоконфуціанства прийнято розділяти на наступні етапи: 1) преціньське конфуціанство (історично до становлення династії Цинь); 2) неоконфуціанство династії Сонг і Мін; 3) сучасний етап розвитку неоконфуціанства. Проаналізувавши деякі підходи, які використовуються в китайській філософській традиції. ми приходимо до висновку, що такий напрямок як «неоконфуціанство», прийнято «виводити» з «канонічного конфуціанства» (текстів самого Конфуція і його прямих тлумачів). Хоча подібна точка зору нерідко піддається критиці і може бути переосмислена. Історично близьке до нас конфуціанство отримало позначення - «нове неоконфуціанство». Ми проаналізували основні положення провідних представників даної течії (Xiong Shili і Liang Suming). У свою чергу неоконфуціанство в основному розпадається на два напрямки. Перше, з них - «взиває» до відродження «канонічного» конфуціанства на сучасному етапі соціального розвитку китайського суспільства. Друге, навпаки, «закликає» до «глибокої модернізації конфуціанства». Його «синтезу» з переважаючими світоглядними (наприклад, буддизм) і філософськими (наприклад, марксизм) течіями.
Завантаження
Посилання
Chen Rongjiе Китайская философская книга данных / Chen Rongjie, 1993 – 676 с. (примечание: здесь и далее использованы литературные источники на китайском языке с транслитерацией имён авторов и переводом названия одним из соавтором статьи – Хо Янь)
Zhang Junmai Развитие нового конфуцианства / Zhang Junmai, 1986 – 597 с.
Mou Zongsan Историческая философия Страница / Mou Zongsan, 2007 - 376 с.
Tang Junyi Китайская философия / Tang Junyi, 2006 – 469с.
Xiong Shili Происхождение конфуцианства / Xiong Shili, 1956 – 353 с.
Ma Yifu Лекции и изречения / Ma Yifu, 1940 – 355 с.