Екзистенційний вимір сучасної української культурології

огляд останніх робіт М. В. Дяченка

  • V. A. Sukovata Харківський національний університет імені В.Н.Каразіна http://orcid.org/0000-0003-4939-7179
  • K. G. Fisun Харківський національний університет імені В.Н.Каразіна http://orcid.org/0000-0001-9353-8106
Ключові слова: екзистенційні мотиви, римські стоїки, самотність, страждання, свобода, філософія тварин, зустріч з Іншим

Анотація

Стаття присвячена огляду філософських есе доктора філософських наук, професора Харківської державної академії культури Миколи Васильовича Дяченка, опублікованих в його двох останніх книгах «Римські стоїки: Сенека, Епіктет, Марк Аврелій. Досвід прочитання» і «Просто жити (філософські нариси і есе)». У статті досліджуються основні філософські теми і етичні  дискурси філософських мініатюр М. В. Дяченка. На основі оригінальної інтерпретації філософії стоїцизму, власного життєвого досвіду, автобіографічних фактів, аналізу широкого філософського і літературного матеріалу в своїх роботах М. В. Дяченко розглядає складні екзистенційні проблеми в житті сучасної людини – самотність, страждання, тривога, любов, смерть. Велика увага приділяється відносинам людини з природою, ролі тварин в житті людини і в його духовному розвитку. У статті автори підкреслюють, що одним із найголовніших питань, що постає у творах М. В. Дяченка, є питання толерантного відношення і дбайливого ставлення людини до тварин і природи. У руслі філософсько-літературної традиції XIX – XX століття М. В. Дяченко акцентує увагу на необхідності усвідомленння людиною своєї відповідальності перед живою природою. Мініатюри М. В. Дяченка пронизані екзистенційним сприйняттям життя, роздумами про життєві цінності та цінність самого життя, а також про усвідомлення людиною трагічного досвіду. У контексті філософії стоїцизму, філософії Сходу, європейської філософії XIX – XX століття автор вчить читача оптимістичному погляду на складні, вічні проблеми сучасної людини – любові, морального вибору, провини, самотності. У філософських мініатюрах М. В. Дяченка філософія страждання тісно переплітається з філософією милосердя і відродження, і це робить її новим поворотом у сучасній українській етиці. У статті аналізуються ідеї і принципи становлення духовного буття людини, які, на думку М. В. Дяченка, сприяють розумінню того, як жити людині, яка постійно долає життєві кризи. У статті показано, що ідеї М. В. Дяченка займають чільне місце в просторах харківської університетської філософії і відповідають настроям сучасного читача. Автори підкреслюють, що його есе є новим і цікавим напрямком в українській філософії останніх років.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

V. A. Sukovata, Харківський національний університет імені В.Н.Каразіна

д-р філос. наук, професор, професор кафедри теорії культури і філософії науки

K. G. Fisun, Харківський національний університет імені В.Н.Каразіна

канд. філос. наук, ст. викладач кафедри теорії культури і філософії науки

Посилання

Байрон Дж. Г. (1998) Паломничество Чайльд-Гарольда. В Дж. Г. Байрон, Избранное (стр. 231-380). Ростов-на-Дону: Феникс.

Бубер М. (1995) Я и Ты. В М. Бубер, Два образа веры (стр. 16-92). Москва: Республика.

Дяченко М. В. (2009) Хатній космос: нариси-есе. Харків: Майдан.

Дяченко М. В. (2007) Філософські виміри культури. Харків: ХДАК. Дяченко М. В. (2010) Магія пізнання: нариси-есе. Харків: Майдан.

Дьяченко Н. В. (2017) Просто жить (философские очерки, эссе). Харьков: Издатель Александр Савчук.

Дьяченко Н. В. (2014) Римские стоики: Сенека, Эпиктет, Марк Аврелий. Опыт прочтения : моногр. Харьков: Издатель Савчук О. О.

Євсеєнко С. В, Левченко О. М., Хижна О. С. (уклад.), Кушнаренко Н. М. (наук. ред.). (2013). Дяченко Микола Васильович: біобібліографічний показчик. Харків: ХДАК.

Кьеркегор С. (1993) Страх и трепет: Диалектическая лирика Иоханнеса де Силенцио. Москва: Республика.

Лакан Ж. (1998) Семинары. Кн. I: Работы Фрейда по технике психоанализа (1953/54). Москва: Гнозис / Логос.

Левинас Э. (1998) Гуманизм другого человека. В Э. Левинас, Время и Другой. Гуманизм другого человека (стр. 123-252). Санкт-Петербург: Высшая религиозно- философская школа.

Метерлинк М. (1999) Разум цветов. Жизнь пчел. Санкт-Петербург: АМФОРА.

Руссо Ж.-Ж. (1960) Прогулки одинокого мечтателя. В Ж.-Ж. Руссо, Исповедь.
Прогулки одинокого мечтателя. Избр. соч.: в 3 т. Т. 3 (стр. 571-673). Москва: Гослитиздат.

Сартр Ж.-П. (2000a) Бытие и действие: Свобода. В Ж.-П. Сартр, Бытие и ничто: Опыт феноменологической онтологии. Ч. 4. Гл. 1. Москва: Республика. Доступно на: http://psylib.org.ua/books/sartr03/index.htm

Сартр Ж.-П. (2000b) Конкретные отношения с Другим. В Ж.-П. Сартр, Бытие и ничто: Опыт феноменологической онтологии. Ч. 3. Гл. 3. Москва: Республика. Доступно на: http://psylib.org.ua/books/sartr03/index.htm

Сартр Ж.-П. (2000c) Существование Другого. В Ж.-П. Сартр, Бытие и ничто: Опыт феноменологической онтологии. Ч. 3. Гл. 1. Москва: Республика. Доступно на: http://psylib.org.ua/books/sartr03/index.htm

Тиллих П. (1995) Избранное: Теология культуры. Москва: Юрист.

Хайдеггер М. (2003) Бытие и время. Харьков: Фолио.

Хайдеггер М. (2007) Европейский нигилизм. В М. Хайдеггер, Ницше. Т. 2.
Г. 5. (стр. 27-224). Москва: Владимир Даль.
Опубліковано
2019-07-05
Цитовано
Як цитувати
Sukovata, V. A., & Fisun, K. G. (2019). Екзистенційний вимір сучасної української культурології: огляд останніх робіт М. В. Дяченка. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (59), 82-95. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2019-59-10