Мова і темпоральність в антропології діалогу

говорити у часі

  • D. A. Ziborova Харківський національний університет імені В.Н.Каразіна http://orcid.org/0000-0002-0997-9388
Ключові слова: темпоральність, діалог, суб'єктивне час, спілкування, мова, поетика

Анотація

Стаття присвячена експлікації антропологічної концепції філософії діалогу. Досліджуються концепції   філософів діалогу:   «простора між нами» Мартіна Бубера,

«пневматології»   Фердинанда   Ебнера,   «мовного   мислення»   Франца   Розенцвейга і

«граматичного методу» Ойгена Розеншток-Хюссі. Показано, як змінюються уявлення про мову під впливом нової концепції спілкування. Мова набуває екзістенційного виміру, стає шляхом подолання самотності свідомості, та простором виникнення, існування та виявлення нових філософських сенсів. Пошук шляхів спілкування з іншим та усім світом взагалі, призводять до побудови нової концепції людини з оновленим уявленням про свободу та сенс буття. Філософія діалогу опонує моделі монологічного мислення, що змінює уявлення про підвалини антропології. Справжня глибина свідомості відкривається тільки у спілкуванні (за Ебнером), тому саме мова визначає екзистенцію; «нове мислення» Розенцвейга починається з усвідомленні первинності спілкування між людиною, Богом та світом; «граматичний метод» Розеншток-Хюссі дає змогу аналізу різних станів та проблем суспільства на підвалинах аналізу типів мови, діалогічне спілкування Бубера виходить за межі мови і стає певним станом 

свідомості. Таким чином свобода та становлення особистості стають пов’язані з її спілкуванням з іншими.

Показано, що на трансформації простору антропології впливають також уявлення про суб’єктивний час. У статті демонструється темпоральна акцентуація філософії діалогу, показано, що теорія мови пов'язана з категорією часу, і разом вони впливають на антропологічну концепцію діалогічного філософії. Філософія діалогу акцентує теперішній час, що пов'язаний зі спілкуванням, яке розгортається «тут і зараз». У статті показано, що минуле та майбутнє у філософії діалогу пов’язано з різними формами мови, різними типами спілкування. Слово і мова в філософії діалогу стають не просто категоріями поетики, але антропологічними категоріями, що впливають на зміну уявлень про свободу, становлення особистості, спілкування і відчуття суб'єктивного часу.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

D. A. Ziborova, Харківський національний університет імені В.Н.Каразіна

кандидат філософських наук, доцент кафедри теорії культуры і філософії науки ХНУ ім. В.  Н Каразіна

Посилання

Бубер М. Диалог: Пер. с нем. М. И. Левиной // Бубер М. Два образа веры. – М. : Республика, 1995. С. 93 – 124.

Бубер М. Хасидские истории. Первые учителя: Пер. с нем. : М. Хорьков, Е. Балагушкин. – М. : Мосты культуры, 2006. – 524 с.

Идель М. Мартин Бубер и Гершом Шолем о хасидизме: критическое осмысление: Пер с англ. : Н. Э. Заболотной // Хасидские истории. Первые учителя. – М. : Мосты культуры, 2006. – С. 469 – 485.

Махлин В. Л. Я и Другой (истоки философии «диалога» ХХ века). – СПб. : Изд-во РХГИ, 1995. – 148 с.

Розенцвейг Ф. Новое мышление. Несколько дополнительных замечаний к «Звезде спасения»: Пер. с нем. В. Л. Махлина // Махлин В. Л. Я и Другой (истоки философии «диалога» ХХ века). – СПб.: Изд-во РХГИ, 1995. – С. 93 –115.

Розеншток-Хюсси О. Речь и действительность. Пер. с англ. А. Хараш. – М. : Лабиринт, 1994. – 212 с.

Эбнер Ф. Слово и духовные реальности // От Я к Другому: Сб. пер. по проблемам интерсубъективности, коммуникации, диалога. – Мн. : Минск, 1997. – С. 28– 44.
Опубліковано
2019-07-05
Цитовано
Як цитувати
Ziborova, D. A. (2019). Мова і темпоральність в антропології діалогу: говорити у часі. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (59), 25-35. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2019-59-03