Transformation paradigm of philosophy of education in modern conditions
Keywords:
Education, retrofit of education, philosophy of education, educational paradigm, humanism.
Abstract
Considered the problems social and cognitive institutionalization of philosophy. It is proved that the modern philosophical and educational paradigm is the main subject of the philosophy of education as an independent branch of theoretical knowledge and methodological basis for the implementation of educational reforms. The problem of philosophical and educational of plurality knowledge in the context of the formation of an integrated methodology for the development of education in today's single world. Analyzes the most common cognitive paradigm-base changes in the educational activity. The directions paradigmatic conceptualization of knowledge for practical influence on the process of educational reform. Particular attention is paid to the processes of humanization of national education, socio-cultural re-orientation of educational activities and the impacts of global social processes in the transformation of the education system in the framework of the information society
Downloads
Download data is not yet available.
References
1. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки. [Електр. ресурс] – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua
2. Основи сучасної філософії освіти: навчальний посібник / В.П.Андрущенко, Д.І.Дзвінчук; НПУ ім. М.П.Драгоманова. – Київ – Івано-Франківськ : Місто НВ, 2009. – 456 с.
3. Гершунский Б.С. Концепция самореализации личности в системе обоснования ценностей и целей образо-вания / Б. С. Гершунский // Педагогика. – 2000. – № 10. – С. 3-7.
4. Савицька І.М. Сучасні проблеми філософії освіти в контексті традицій та інновацій. Науковий Вісник НУ-БіП України. Серія «Гуманітарні студії». – Київ: ВЦ НУБіП України, 2016. – Вип. 203, ч. 2. – С. 14-20.
5. Пазенок. В. Гуманістичний принцип сучасної філософії освіти // Філософія освіти. – 2005. – № 1. – С. 52-72.
2. Основи сучасної філософії освіти: навчальний посібник / В.П.Андрущенко, Д.І.Дзвінчук; НПУ ім. М.П.Драгоманова. – Київ – Івано-Франківськ : Місто НВ, 2009. – 456 с.
3. Гершунский Б.С. Концепция самореализации личности в системе обоснования ценностей и целей образо-вания / Б. С. Гершунский // Педагогика. – 2000. – № 10. – С. 3-7.
4. Савицька І.М. Сучасні проблеми філософії освіти в контексті традицій та інновацій. Науковий Вісник НУ-БіП України. Серія «Гуманітарні студії». – Київ: ВЦ НУБіП України, 2016. – Вип. 203, ч. 2. – С. 14-20.
5. Пазенок. В. Гуманістичний принцип сучасної філософії освіти // Філософія освіти. – 2005. – № 1. – С. 52-72.
Published
2017-04-21
Cited
How to Cite
Савицька, І. М. (2017). Transformation paradigm of philosophy of education in modern conditions. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Theory of Culture and Philosophy of Science", (56), 60-63. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2017-56-12
Issue
Section
ФІЛОСОФСЬКІ ПРОБЛЕМИ КУЛЬТУРИ, НАУКИ Й ОСВІТИ