Psychological competence as the key competence of the modern specialist

Keywords: psychological competence, competence approach, education, key competences

Abstract

The article presents the results of theoretical analysis of psychological competence from the point of view of the competence approach in education. The author's definition of psychological competence as an ability of personality to self-knowledge, self-control, to effective communication and interaction with other people, self-development and self-realization is offered. The basic components of psychological competence are defined and characterized. It is concluded that psychological competence is the key competence of a modern specialist.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

O. A. Bakalenko, Kharkiv National University of Radio Electronics

Faculty of Computer Engineering and Control. Associate Professor of Philosophy Department, PhD

References

Цільмак О.М. Складові структури компетентностей / О.М. Цільмак // Наука і освіта : науково-практичний журнал Південного наукового Центру АПН України. – 2009. − № 1 – 2. – С. 128 – 134.

Єрмаков Т.І. Індивідуальне розуміння концепту «Я» як ключова компетентність особистості в умовах сучасного інформаційного суспільства / Т.І. Єрмаков. // Наукові студії із соціальної та політичної психології : зб. статей − К.: Міленіум, 2002. – Вип. 6(9). – C. 200–207.

Орбан-Лембрик Л.Б. Комунікативний простір міжособистісних відносин / Л.Б. Орбан-Лембрик // Вісник Прикарпатського університету. Філософські і психологічні науки. − Івано-Франківськ, 2003. − Вип. 4. – С. 130 – 136.

Науково-методичні засади формування психологічної компетентності керівників освітніх організацій у системі післядипломної педагогічної освіти: наук.-метод. посібник / за наук. ред. О.І. Бондарчук. – К.: Педагогічна думка, 2012. – 144 с.

Вахромов Е.Е. Вершины жизни и пути их достижения / Е.Е. Вахромов // Прикладная психология и психоанализ. – 2001. – № 4. – С. 18 – 23.

Андрющенко Д.В., Логинова И.А. Повышение психологической компетентности руководителей дошкольных образовательных учреждений в условиях группового взаимодействия / Д.В. Андрющенко, И.А. Логинова // Психологическая наука и образование. – 2001. – № 1. – С. 107 – 110.

Белозерова Л.И. Психологические аспекты ценностно-смысловой сферы современных студентов: автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Л.И. Белозерова. – М., 2003. – 24 с.

Андронова Н.В. Умение разрабатывать психолого-педагогические рекомендации как компонент психологической компетентности учителя: автореф. дис. ...канд. психол. наук : 19.00.07 / Н.В. Андронова. – Казань, 2000. – 30 с.

Кочерга О.В. Розвиток психологічної компетентності вчителя початкової школи / О.В. Кочерга // Рідна школа. – 2013. – № 11 – С. 52–56.

Щербакова Т. Н. Психологическая компетентность учителя: акмеологический анализ: автореф. дис. ...д-ра психол. наук : 19.00.13 / Т.Н. Щербакова. – Ростов-на-Дону, 2006. – 41 с.

Бібік Н.М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування / Н.М. Бібік // Компетентнісний підхід в сучасній освіті. Світовий досвід та українські перспективи / під заг. ред. О.В. Овчарук – К., 2004. – С. 45–50.

Гулай О.І. Компетентнісний підхід як основа нової парадигми освіти. / О.І. Гулай // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. – 2009. – № 1. – С. 41 – 51.

Заблоцька О.С. Компетентнісний підхід як освітня інновація: порівняльний аналіз / О.С. Заблоцька // Вісник Житомирського державного університету. Серія: Педагогічні науки. – 2008. – Вип. 40. – С. 63–68.

Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Авторская версия / И.А. Зимняя. – М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. – 42 с.

Овчарук О.В. Розвиток компетентнісного підходу: стратегічні орієнтири міжнародної спільноти / О.В. Овчарук // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / під заг. ред. О.В. Овчарук. – К., 2004. – С. 5–14.

Онопрієнко О.В. Концептуальні засади компетентнісного підходу в сучасній освіті / О.В. Онопрієнко // Шлях освіти. – 2007. – № 4. – С. 32–37.

Побірченко Н.С. Компетентнісний підхід у вищій школі: теоретичний аспект / Н.С. Побірченко // Освіта та педагогічна наука. – 2012. – № 3. – С. 24–30.

Пометун О.І. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісного підходу в українській освіті / О.І. Пометун // Компетентнісний підхід у сучасній освіті. Світовий досвід та українські перспективи / під заг. ред. О.В. Овчарук. – К., 2004. – С. 64 – 70.

Про вищу освіту: закон України від 01.07.2014 № 1556-VII // Відомості Верховної Ради. – 2014. – № 37 – 38. – ст. 2004.

Про освіту: закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII // Відомості Верховної Ради. – 2017. – № 38 – 39. – ст. 380.

Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти: постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392 (із змінами, внесеними згідно з постановою КМ № 538 від 07.08.2013).

Recommendation 2006/962/EC of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. Brussels: Official Journal of the European Union, 30.12.2006. – pp. 10 – 18.

Published
2018-12-21
Cited
How to Cite
Bakalenko, O. A. (2018). Psychological competence as the key competence of the modern specialist. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Theory of Culture and Philosophy of Science", (58), 132-138. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2018-58-22