УПОРЯДКУВАННЯ НАЯВНОГО ВПЛИВУ ІНСТИТУЦІЙ ДЕРЖАВНОГО ФІНАНСОВОГО КОНТРОЛЮ УКРАЇНИ НА ПУБЛІЧНІ ФІНАНСИ
Анотація
У статті здійснена спроба окреслення та упорядкування наявного впливу повноважень з контролю за публічними фінансами, як за частиною предмету контролю, у функціонуючих суб’єктів державного фінансового контролю України.
Дослідження проводилося на підставі отриманих даних, зібраних за різними напрямками, які стали у підґрунтя як аналізу так і загального підсумкового результату.
Першим напрямком з отримання даних стало - розрахунок вартісного виразу публічних фінансів. Ураховано, що вартісний вираз публічних фінансів охоплює бюджети всіх рівнів та консолідований страховий внесок. Отриманні дані було угруповано до Таблиці 1 та Таблиці 2, які дозволяють уявити не тільки обсяг публічних коштів, який характеризується як щорічний, а також і обсяг коштів які є предметом контролю.
Наступним напрямком з отримання даних стало - проведення нормативно правового аналізу повноважень суб’єктів державного фінансового контролю відносно обраного предмету контролю. Результати угруповано у Таблицю 3, з визначеними показниками та індикаторами.
Останнім напрямком з отримання даних стало - показники практики здійснення державного фінансового контролю. Отримані результати, узагальнено у Таблицю 4. Дані дають можливість здійснити аналіз застосування впливу повноважень з контролю, який є в наявності у контролюючих інституцій, на визначений предмет контролю.
На підґрунті вказаних даних, отримано можливість, за допомоги компаративного аналізу, зробити підсумки дослідження, а саме:
- порівнюючи обсяг предмету контролю (таблиці 1, 2) та існуючи повноваження у суб’єктів контролю (таблиця 3), отримуємо негативний результат. Який полягає у тому, що наявні повноваження не охоплюють всі складові публічних фінансів країни, а саме - поза контролем суб’єктів державного фінансового контролю знаходиться Єдиний внесок.
- порівнюючи отриманий результат застосування наявного впливу повноважень контролюючими суб’єктами країни (таблиця 4), на визначений предмет контролю (таблиці 1, 2), що досліджувався у їх практичній діяльності за обраний період, отримуємо знов негативний результат. Який полягає у тому, що контролем було охоплено лише 2493,8 млрд. грн. (або 29,33%), з загального обсягу предмету контролю 8501,4 млрд грн..
Науковим результатом дослідження, стало доведення обґрунтування Авторського твердження, що функціонуючі в країні суб’єкти державного фінансового контролю мають одночасно як надлишкові повноваження впливу на предмет контролю - через дублювання контролю за використанням фінансових ресурсів, так і недостатні - через відсутність контролю за Єдиним внеском.
Завантаження
Посилання
Hlushchenko, О. V. (2016). Financial architectonics of national well-being provision. Kharkiv: KhNU imeni V.N. Karazina. (in Ukrainian)
Hlushchenko, О. V. (2019). Changes in the institutional design of the financial services market of Ukraine in the context of post-crisis recovery. Social Economy, 58. doi: https://doi.org/10.26565/2524-2547-2019-58-01 (in Ukrainian)
Khmelkov, A. (2017). Subject-object sphere of the institute of control. Financial and credit activity: problems of theory and practice, 1(22), 351-361. (in Ukrainian)
Khmelkov, A. (2017a). Public financial control. Kharkiv: KhNU imeni V. N. Karazina. (in Ukrainian)
Khmelkov, A. (2018). Public finance: scope and content. Financial and credit activity: problems of theory and practice, 4(27), 428-434. (in Ukrainian)
Shpilkhoff, L. (2014). Rol rakhunkovykh palat u biudzhetnomu tsykli Nimechchyny ta yikhni potentsiini pozytyvni efekty v suspilstvi. Finansovyi kontrol, 10, 32—41.
Agbenyo, W., Jiang, Y., & Cobblah, P. K. (2018). Assessment of Government Internal Control Systems on Financial Reporting Quality in Ghana: A Case Study of Ghana Revenue Authority. International Journal of Economics and Finance, 10(11), 40. doi: https://doi.org/10.5539/ijef.v10n11p40
Aleksandrova, A., Ninova, V., & Zhelev, Z. (2023). A Survey on AI Implementation in Finance, (Cyber) Insurance and Financial Controlling. Risks, 11(5), 91. doi: https://doi.org/10.3390/risks11050091
Bardash, S. (2022). Improvement of State Financial Control: Praxeological Approach. Oblik i finansi, 3(97), 38–45. doi: https://doi.org/10.33146/2307-9878-2022-3(97)-38-45
Bardash, S., & Baraniuk, Y. (2016). Financial Audit as A Part of State Administration in Ukraine: Condition and Public Need. Baltic Journal of Economic Studies, 2(2), 5–13. doi: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2016-2-2-5-13
Bardash, S., & Osadcha, T. (2020). Current status of state financial control of Ukraine and ways of its improvement. Baltic Journal of Economic Studies, 6(2), 17–24. doi: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2020-6-2-17-24
Cheung, K. Y., & Adelopo, I. (2022). Audit committee financial expertise, accrual, and real earnings management. Journal of Corporate Accounting & Finance. doi: https://doi.org/10.1002/jcaf.22552
Dakhlallh, M. M. (2020). Audit Committee and Tobin’s Q as A Measure of Firm Performance among Jordanian Companies. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 12(1), 28–41. doi: https://doi.org/10.5373/jardcs/v12i1/20201005
Degron, R. (2022). Le contrôle financier de l’État, un système multi-acteur en pleine mutation. Revue française de finances publiques, 160(4), 131–144. doi: https://doi.org/10.3917/rffp.160.0131
Li, Y., Li, X., Xiang, E., & Geri Djajadikerta, H. (2020). Financial distress, internal control, and earnings management: Evidence from China. Journal of Contemporary Accounting & Economics, 16(3), 100210. doi: https://doi.org/10.1016/j.jcae.2020.100210
Khmelkov, A. (2019). Volume of public finances as a subject of control. Financial and credit activity: problems of theory and practice, 4(31), 311–318.
Lassou, P. J. C., Hopper, T., & Soobaroyen, T. (2020). Financial controls to control corruption in an African country: Insider experts within an enabling environment. Financial Accountability & Management. doi: https://doi.org/10.1111/faam.12240
Malowa, D. N. (2021). Internal control systems and the financial management function in urban governance in Uganda. Journal of Public Administration and Policy Research, 13(2), 32–38. doi: https://doi.org/10.5897/jpapr2020.0497
Field, E., Pande, R., Rigol, N., Schaner, S., & Troyer Moore, C. (2021). On Her Own Account: How Strengthening Women’s Financial Control Impacts Labor Supply and Gender Norms. American Economic Review, 111(7), 2342–2375. doi: https://doi.org/10.1257/aer.20200705
Romanchuk, R. (2023). The essence and significance of state financial control in the management of state financial flows and financial and economic activities of economic entities. Public administration and law review, 1, 43–53. doi: https://doi.org/10.36690/2674-5216-2023-1-43
Rashid, R. N., Kareem, H. B., Ali, M. H., & Hasan, M. F. (2021). The Role of Internal Control Techniques in Sustainable Development to Improve Financial Performance. Studies of Applied Economics, 39(11). doi: https://doi.org/10.25115/eea.v39i11.6324

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.