Конкурентні стратегії та губристична мотивація школярів: виміри та можливості психодіагностики
Анотація
За результатами теоретичного аналізу виявлено, що у дітей виділяють дві змагальні стратегії: міжособистісна змагальність і цільова змагальність, що проявляється як в в ігровій, так і далі в навчальній, спортивній та трудовій діяльності. Міжособистісна змагальність (конкуренція з іншими) розглядається як бажання досягти кращого за інших і перемагати в міжособистісних ситуаціях, а також насолода від міжособистісної конкуренції і відноситься до губристичного прагнення до переваги. Цільова змагальність (конкуренція, орієнтована на завдання) розглядається як бажання досягти успіху, досягти мети та зробити все якнайкраще і відноситься до губристичного прагнення до досконалості. Адаптовано опитувальник змагальності школярів. Він складається з 17 пунктів і характеризується високими показниками надійності та валідності та описує три виміри: 1) конкуренція з іншими; 2) конкуренція, орієнтована на завдання, та 3) підтримка ієрархії домінування. Виявлено, що конкурентні стратегії пов’язані з губристичною мотивацією у молодших школярів. Змагання з іншими посиланнями характеризують школярів «Виражене домінування гонитви за перевагою». Найнижчий рівень визначається у дітей з «низькою губристичною мотивацією». Найвищий рівень змагання, орієнтованого на завдання, характеризує школярів «Виражене домінування прагнення до досконалості». Найнижчий рівень змагань за іншими посиланнями та змагань, орієнтованих на завдання, визначається у дітей з «низькою губристичною мотивацією». Збереження ієрархії домінування характеризує школярів із «збалансованими губристичними мотивами». Найнижчий рівень збереження домінування визначається у дітей з «помірним домінуванням прагнення до переваги».
Завантаження
Посилання
Axelrod R. (1984). The Evolution of Cooperation, Basic Books, New York, Ny, USA.
Charlesworth W. R. (1996). Co-operation and competition: contributions to an evolutionary and developmental model, International Journal of Behavioral Development, vol. 19, 1, 25–38.
Flanders J., Herman K.N., Paquette D. (2013). Rough-and-tumble play and the cooperation-competition dilemma: Evolutionary and developmental perspectives on the development of social competence, in Evolution, Early Experience and Human Development: from Research to Practice and Policy, D. Narvaez, J. Panksepp, A. Schore, and T. Gleason, Eds., Oxford University Press, New York, NY, USA.
Fomenko K.I. (2018). Hubristic motivation: phenomenology, structure, determination. Kharkiv: Disa-plus. (in Ukrainian).
Fomenko K.I. (2017). Psychodiagnostics of the motivational sphere of a primary school pupil. Visnuk KhNPU imeni H.S. Skovorody. Psichologia. 55, 280-295. (in Ukrainian).
Fomenko K.I. , Nadyon V., Diomidova N., Shukalova O. (2019). Hubristic motivation as a factor of the primary school’s pupils’ personal development. Visnuk KhNPU imeni H.S. Skovorody. Psichologia. 61, 150-168.
Griffin-Pierson S. (1990). The competitiveness questionnaire: a measure of two components of competitiveness. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 23, pp. 108–115.
Hawley P.H. (2003). Prosocial and coercive configurations of resource control in early adolescence: a case for the well-adapted Machiavellian, Merrill-Palmer Quarterly, 49, 3, 279–309.
LaFrenière P. J. and Charlesworth W. R. (1987). Effects of friendship and dominance status on preschooler’s resource utilization in a cooperative competitive paradigm, International Journal of Behavioral Development, 10, 345–358.
Paquette D., Gagnon M., Bouchard L., Bigras M., Schneider B.H. (2013). A new tool to explore children’s social competencies: the preschool competition questionnaire. Child Development Research, vol. Article ID 390256, 10 pages, https://doi.org/10.1155/2013/390256
Ryckman R. M., Hammer M., Kaczor L. M., and Gold J. A. (1990). Construction of a hypercompetitive attitude scale. Journal of Personality Assessment, 55, 3630–4639.
Ryckman R. M., Hammer M., Kaczor L. M., and Gold J. A. (1996). Construction of a personal development competitive attitude scale. Journal of Personality Assessment, 66, 2, 374–385.
Ryckman R. M., Libby C. R., Van den Borne B., Gold J. A., Lindner M. A. (1997). Values of hypercompetitive and personal development competitive individuals, Journal of Personality Assessment, 69, 2, 271–283.
Tassi F., Schneider B.H. (1997). Task-oriented versus other-referenced competition: differential implications for children’s peer relations. Journal of Applied Social Psychology, 27, 17, 1557–1580.
Tassi F., Schneider B. H., Richard J. F. (2001). Сompetitive behavior at school in relation to social competence and incompetence in middle childhood, Revue Internationale de Psychologie Sociale, 14, 2, 165–184.
Vaughn B. E., Vollenweider M., Bost K. K., Azria-Evans M. R., Snider J. B. (2003). Negative interactions and social competence for preschool children in two samples: reconsidering the interpretation of aggressive behavior for young children,” Merrill-Palmer Quarterly, 49, 3, 245 278.