Психологічні детермінанти булінгу особистості у соціометричному вимірі

  • Inessa Viznyuk Vinnitsa State Pedagogical Michael Kotsyubynsky University, Vinnitsa, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6538-7742
  • Anna Polishchuk Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Вінниця, Україна https://orcid.org/0000-0002-0559-1087
Ключові слова: психологічний булінг в соціометричному вимірі, комплекс методів психодіагностики, цькування, насильство, програма психокорекційного впливу

Анотація

В статті розглянуто основні проблеми, що виникають при зіткненні інтересів між людьми в соціометричному вимірі. Необхідність їх всебічного вивчення допоможе нівелювати негативні наслідки та використовувати позитивні розрішення цих конфліктів для розвитку особистості, її інтеграції у соціум. Актуальність роботи полягає у пошуку раціональних підходів щодо зародження і попередження психологічного булінгу в соціометричному вимірі як наслідку конфліктності особистості в угоду її характерологічним утворенням, психологічним установкам і переконанням. саме тому проблема булінгу заслуговує на глибинне дослідження. Метою статті є дослідження впливу булінгу на невизначеність підлітків в соціометричному вимірі. Робота базується на положеннях профілактики та зменшення рівня зовнішньої дискримінації, ізольованості, приниження і цькування, що слугуватиме чинниками попередження невизначеності особистості у майбутньому. Булінг підриває у жертви впевненість в собі, руйнує здоров'я, самоповагу і людську гідність. Виникає булінг-структура, яка являє собою соціальну систему, що включає кривдника, потерпілого і спостерігачів. Визначено методики вимірювання проявів психологічного булінгу, представлено й апробовано відповідний комплекс методів психодіагностики. Емпіричні дані свідчать, що при недостатній і надлишковій мобілізації особистості виникають з великим ступенем ймовірності такі психічні стани, які порушують адаптивну рівновагу. Так, при недостатній мобілізації у важкій життєвій ситуації досить імовірно виникнення апатії і зниження витрачання енергії. З іншого боку, в ситуації надлишкової мобілізації виникає стан високої напруги на тлі надмірного витрачання енергії. Безпосередньо результати за показниками цього дослідження мають значимість у створенні міжнародної співпраці щодо вивчення програм і проектів у контексті трансформації системи охорони психологічного здоров’я людини згідно стандартів міжнародного партнерства та впровадження програми культурного обміну, яка здійснюється у справах розвитку освіти та культури між країнами.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Calvete, E., Orue, I., Fernández-González, L., & Prieto-Fidalgo, A. (2019). Effects of an incremental theory of personality intervention on the reciprocity between bullying and cyberbullying victimization and perpetration in adolescents. Plos One, 14(11), e0224755. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0224755.

Farrell, A.H., & Vaillancourt, T. (2020). Bullying Perpetration and Narcissistic Personality Traits across Adolescence: Joint Trajectories and Childhood Risk Factors. Frontiers in Psychiatry, 11, 483229. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.483229.

Forsberg, C., & Horton, P. (2020). 'Because I am me': school bullying and the presentation of self in everyday school life. Journal of Youth Studies , 1-15. https://doi.org/10.1080/13676261.2020.1849584.

Garandeau, C. F., Vermande, M. M., Reijntjes, A. H. A., & Aarts, E. (2019). Classroom bullying norms and peer status: Effects on victim-oriented and bully-oriented defending. International Journal of Behavioral Development, 016502541989472. https://doi.org/10.1177/0165025419894722.

Gonzalez-Cabrera, J., Machimbarrena, JM, Ortega-Baron, J., & Alvarez-Bardon, A. (2019). Joint Association of Bullying and Cyberbullying in Health-Related Quality of Life in a Sample of Adolescents. Quality of Life Research, 29(4). 941-952. https://doi.org/10.1007/s11136-019-02353-z.

Hong, J.S., Choi, J., Espelage, D.L., Wu, C.F., Boraggina-Ballard, L., & Fisher, B.W. (2020). Are Children of Welfare Recipients at a Heightened Risk of Bullying and Peer Victimization? Child & Youth Care Forum. https://doi.org/10.1007/s10566-020-09587-w.

Horton, P. (2019). School Bullying and Bare Life: Challenging the State of Exception. Educational Philosophy and Theory, 51(14). 1444-1453. https://doi.org/10.1080/00131857.2018.1557043.

Ireland, L., Hawdon, J., Huang, B., & Peguero, A. (2020). Preconditions for Guardianship Interventions in Cyberbullying: Incident Interpretation, Collective and Automated Efficacy, and Relative Popularity of Bullies. Computers in Human Behavior, 113, 106506. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106506.

Kennedy, R.S. (2020). A Meta-Analysis of the Outcomes of Bullying Prevention Programs on Subtypes of Traditional Bullying Victimization: Verbal, Relational, and Physical. Aggression and Violent Behavior, 55, 101485. https://doi.org/10.1016/j.avb.2020.101485.

Liu, J., Guo, SY, Weissman, R., & Liu, HD (2020). Investigating Factors Associated with Bullying Utilizing Latent Class Analysis Among Adolescents. School Psychology International. 0143034320967061. https://doi.org/10.1177/0143034320967061.

Méndez, I., Jorquera, AB, Ruiz-Esteban, C., Martínez-Ramón, JP, & Fernández-Sogorb, A. (2019). Emotional Intelligence, Bullying, and Cyberbullying in Adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(23), 4837. https://doi.org/10.3390/ijerph16234837.

Tekel, E., & Karadag, E. (2020). School Bullying, School Mindfulness and School Academic Performance: A Structural Equation Modeling Study. Journal of Psychologists and Counselors in Schools, 30(2). 129-145. https://doi.org/10.1017/jgc.2019.10.

Viejo, C., Leva, B., Paredes, J., & Ortega-Ruiz, R. (2020). Bullying and Psychological Dating Violence: The Relation Between Two Aggressive Peer-Behaviors. Psychothema, 32(4). 533-540. https://doi.org/10.7334/psicothema2019.223.

Yuan, YY, Yang, LF, Cheng, XY, & Wei, J. (2020). What is Bullying Hiding? Exploring Antecedents and Potential Dimension of Knowledge Hiding. Journal of Knowledge Management. https://doi.org/10.1108/JKM-04-2020-0256.

Опубліковано
2021-04-04
Цитовано
Як цитувати
Viznyuk, I., & Polishchuk, A. (2021). Психологічні детермінанти булінгу особистості у соціометричному вимірі. Психологічне консультування і психотерапія, (14), 67-80. https://doi.org/10.26565/2410-1249-2020-14-06