Дослідження показників нервово-психічної стійкості та соціальної зрілості у військовослужбовців строкової служби під час психологічного супроводу

  • Viktor I. Mozgovyi Київський національний торгово-економічний університетб Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-6157-5460
Ключові слова: психологічний супровід, етапи військової діяльності, військовослужбовець, психологічне забезпечення, нервово-психічна стійкість, соціально-психологічна зрілість

Анотація

Стаття присвячена теоретично-емпіричному дослідженню, важливих особистісних характеристик військовослужбовців: нервово-психічної стійкості та соціально-психологічної зрілості, які є фокусом психологічного впливу з боку психолога військової частини (підрозділу) на всіх основних етапах військової діяльності від призову до звільнення в запас. В статті емпірично досліджено систему зв'язків між показниками нервово-психічної стійкості, соціально-психологічної зрілості та соціальних відносин у військовослужбовців строкової служби на етапах адаптації та виконання завдань за призначенням. Проведено кореляційний аналіз, за Пірсоном, з показниками нервово-психічної стійкості, соціальної зрілості та якістю взаємин з найближчим соціальним оточенням. У результаті аналізу отриманих даних встановлено, що соціальна зрілість безпосередньо пов’язана з якістю соціальних взаємин у військовослужбовця, як в родині, так і у військовому колективі та має тенденцію до зростання під час проходження строковиками військової служби. Рівень стабільності нервово-психічної стійкості, пов'язаний з зростанням соціальної зрілості через розвиток рефлексивної складової. У військовослужбовців, що виконують завдання за призначенням спостерігається позитивна динаміка підвищення рівню соціальної зрілості за рахунок рефлексивної та моральної складової, що вказує на їх особистісне і професійне зростання завдяки організованому психологічному супроводу. Виявлено статистично значущі, для військовослужбовців строкової служби, зв’язки між моральною зрілістю та відносинами зі співслужбовцями та командирами, що є важливою специфічною ознакою соціально-психологічного особистісного зростання військовослужбовців, що перебувають на етапі виконання завдань за призначенням. Визначено завдання та очікуваний результат психологічного супроводу на етапах адаптації та виконання завдань за призначенням. Зазначено основні вектори психологічного впливу з боку психолога військової частини. щодо підвищення рівню нервово-психічної стійкості та соціально-психологічної зрілості у військовослужбовців.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Chebykin, O. Ya.,, Pavlova, I. H. (2009). Становлення емоційної зрілості особистості [Formation of emotional maturity of the individual], (in Ukrainian)

Pustovyi, O. M. (2017). Соціально-психологічні чинники групової взаємодії військослужбовців: теоретична модель [Socio-psychological factors of group interaction of servicemen: theoretical model]. Aktualni problemy psykholohii, 1, 108-111, (in Ukrainian).

Egunova, S. S., Makedon, T. A. (2020). Анализ личностных качеств юношей-студентов и военнослужащих [Analysis of the personal qualities of male students and military personnel]. Postulat, 11, (in Russian).

Prijmak, E. N. (2014). Особенности становления социальной зрелости военнослужащих по призыву в процессе социализации на электронной почте службы в армии [Features of the formation of the social maturity of military personnel on a prize in the process of socialization at its stage of service in the army]. Rossijskij psikhologicheskij zhurnal, 11(2). (in Russian)

Makeeva, T. V. (2020). Социально-педагогическое сопровождение социальной зрелости военнослужащих [Social and pedagogical support of the social maturity of military personnel.]. Vestnik YaVVU PVO. 1, 147-154. (in Russian)

Miklyaeva, A. V., Kleczina, I. S. (2018). Личная зрелость и инфантилизм у юношей и девушек, обучающихся в гражданских и военных вузах: гендерный аспект [Personal maturity and infantilism in boys and girls studying in civil and military universities: a gender aspect]. Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена, 187. (in Russian)

Kocharian, O. S., Barinova, N. V., & Kharchenko, A. O. (2018). Особливості структури інфантильного травматичного досвіду у демобілізованих учасників бойових дій в Україні з постстресовою психологічною дезадаптацією [Features of the structure of infantile traumatic experience in demobilized combatants in Ukraine with post-stress psychological maladaptation]. Psychological Counseling and Psychotherapy, 9, 34-41, https://doi.org/10.26565/2410-1249-2018-9-04. (in Ukrainian)

Kharchenko, A. О. (2020). Complex of Suggestions on Improving the Psychological Correction and Diagnostics of Traumatic Emotional Experience Among Military Servants with Post-Stress Psychological Dysaptation. Psychological Counseling and Psychotherapy, 13, 62-67, https://doi.org/10.26565/2410-1249-2020-13-07.

Mozghovyi V.I. (2017). Теоретичний огляд психосемантичних досліджень військовослужбовців [Theoretical review of psychosemantic research of servicemen.]. Psykholohichne konsultuvannia i psykhoterapiia, seriia Medychna psykholohiia: teoretychni i praktychni pytanian, 1(8), 31-42. (in Ukrainian)

Ozerianskyi, A. A. (2013). Особливості дeзаптаційного синдрому у війковослужбовців національних континентів [Features of the dissipation syndrome in servicemen of national continents]. Pravnychyi visnyk Universytetu KROK, 16, 275-284. (in Ukrainian)

Mozghovyi, V.I. (2017) Дослідження поняття психологічного супроводу військовослужбовців на різних етапах службової діяльності [Research of the concept of psychological support of servicemen at different stages of service activity.]. Visnyk Kharkivskoho universytetu imeni V. N. Karazina, seriia Psykholohiia, 63, 58-63. (in Ukrainian)

Shnejder, L. B. (2007). Lichnostnaya, gendernaya i professional`naya identichnost`: teoriya i metody` diagnostiki. (in Russian)

Опубліковано
2021-04-03
Цитовано
Як цитувати
Mozgovyi, V. I. (2021). Дослідження показників нервово-психічної стійкості та соціальної зрілості у військовослужбовців строкової служби під час психологічного супроводу. Психологічне консультування і психотерапія, (14), 57-66. https://doi.org/10.26565/2410-1249-2020-14-05