Часова перспектива осіб в обмежувальних умовах карантину: статево-віковий аналіз
Анотація
У роботі представлено теоретико-емпіричне вивчення статево-вікових особливостей змісту часових перспектив осіб, які перебувають в обмежувальних умовах карантину. Теоретичне обґрунтування важливості формування узгодженої часової перспективи особистості для її інтеграції в соціальну систему, вміщує аналіз структурно-функціонального призначення та типологічні характеристики часових перспектив. Підкреслено регуляційний зміст часово-просторового континуума особистості в умовах депривації та окреслено обмежувальні умови карантину в ознаках поліфункціональної депривації, які визначають зміст часової перспективи суб’єктів самоізоляції. Метою презентованого матеріалу є теоретико-емпіричне вивчення статево-вікових особливостей змісту часових перспектив осіб, які перебувають в обмежувальних умовах карантину та обґрунтування ознак їх життєвої збалансованості. На основі аналізу і теоретичного узагальнення проблеми, розроблено програму індивідуально-орієнтованого опитування осіб, які перебувають у самоізоляції в зв’язку із пандемією COVID-19, яка вміщує методи тестування і комплекс методів математичної обробки результатів. Констатовано статево-вікові відмінності часових перспектив осіб, які перебувають в обмежувальних умовах карантину: чоловіки усіх вікових категорій визначаються домінуванням часової перспективи гедоністично-фаталістичного теперішнього, забарвленого у чоловіків від 25-ти до 50-ти років характеристиками негативного минулого і трансцендентного майбутнього; а у чоловіків старше 50-ти років – характеристиками трансцендентного майбутнього; жінки (віковий діапазон до 50-ти років) визначаються домінуванням часової перспективи майбутнього спрямування, а жінки старше 50-ти років – домінування часової перспективи негативного минулого. Доведено відсутність ознак життєвої збалансованості виявлених профілів часових перспектив та окреслено основні вектори формування оптимального профіля часової перспективи: вектор актуалізації майбутнього для представників чоловічої статі та вектор активізації теперішнього для досліджуваних жінок.
Завантаження
Посилання
Abulkhanova-Slavskaya, K.A. (1991). Стратегия жизни [Life strategy]. Moscow: Myisl. (in Russian).
Antsyferova, L.I. (1994). Личность в трудных жизненных условиях: переосмисливание, преобразование ситуации и психологическая защита [Personality in difficult living conditions: rethinking, transforming the situation and psychological defense]. Psychological Journal. 1. 3-18. (in Russian).
Apter, M. J. (1982). The experience of motivation: The theory of psychological reversals. L.N.Y.: Academic Press.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. NY: Freeman.
Boniwell, I., Zimbardo, P. (2004). Balancing Time Perspective in Pursuit of Optimal Functioning. Positive psychology in practice. New Jersey: John Wiley & Sons. 165-178.
Borgida, E., Howard-Pitney, B. (1983). Personal involvement and the robustness of perceptual salience effects. Personal and Social Psychology, 45, 560-570.
Carstensen, L.L., Isaacowitz, D.M., Charles, S.T. (1999). Taking time seriously: A theory of socioemotional selectivity. American Psychologist. 54, 165-181.
Chudnovsky, V.E. (1980). О временном аспекте гармонического развития личности [On the temporal aspect of the harmonious development of personality]. Психолого-педагогические проблемы становления личности и индивидуальности в детском возрасте [Psychological and pedagogical problems of the formation of personality and individuality in childhood] (Ed.). V.V. Davyidov, I.V. Dubrovina. М. : Prosveschenie, 60¬67. (in Russian).
Fress, P. (1978). Восприятие и оценка времени [Perception and assessment of time]. Экспериментальная психология [Experimental psychology] (Ed.) P. Fress, Zh. Piazhe. Мoscow : Progress. 6. 88-130. (in Russian).
Golovakha, E.I., Kronik, A.A. (2015). Психологическое время личности [Psychological personality time]. Мoscow: Smyisl (in Russian).
Goshovsky, Ya.О. (2008). Ресоціалізація депривованої особистості [Resocialization of the deprived person]. Drogobich : Kolo (in Ukrainian).
Goshovsky, Ya.О. (2010). Депривований хронотоп як негативний чинник самореалізації особистості [Deprived chronotope as a negative factor of personal self-realization]. Education of the region. 1. 123-127. (in Ukrainian)
James, W. (1991). Психология : курс лекций [Psychology : Briefer Course]. Мoscow: Pedagogika. (in Russian).
Jane, P. (1981). Эволюция памяти и понятие времени [Evolution of memory and the concept of time]. Хрестоматия по общей психологии: психология памяти [A textbook on general psychology: the psychology of memory] (Ed.) Yu.B. Gippenreiter, V.Ya. Romanova. М. : Izd-vo Mosk. un-ta (in Russian).
Kovalev, V.I. (1988). Категория времени в психологии (личностный аспект) [Category of time in psychology (personal aspect)]. Категории материалистической диалектики в психологии [Categories of materialist dialectics in psychology] (Ed.) L.I. Antsyiferova. Мoscow: Nauka, 1988. 216-230. (in Russian).
Кronik, А.А. (1982). Психологические основания типологии индивидуальних стилей жизни [Psychological bases of typology of individual lifestyles]. Стиль жизни личности: теоретические и методологические проблемы [Lifestyle of the person: theoretical and methodological problems] (Ed.) L.V. Sohan, V.A. Tihonovich. Кyiv: Naukova dumka, 165-200. (in Russian).
Lennings, C.J. (1996). Self-efficacy and temporal orientation as predictors of treatment outcome in severely dependent alcoholics. Alcoholism Treatment Quarterly, 14, 71-79.
Lennings, С.J. (1998). Profiles of time perspective and personality: Developmental considerations. Journal of Psychology. 132, 629-641.
Loginova, N.A. (1980). Шарлотта Бюлер – представитель гуманистической психологии. [Charlotte Buhler is a representative of humanistic psychology]. Psychology issues, 1, 154-158. (in Russian).
Mukhina, V.S. (1989). Психологическая помощь детям, воспитывающимся в учреждениях интернатного типа [Psychological assistance to children brought up in boarding schools]. Psychology 1, 32-39. (in Russian).
Nyutten, Zh. (2004). Мотивация, действие и перспектива будущего [Motivation, action and perspective of the future]. Мoscow: Smyisl (in Russian).
Rubinshteyn, S.L. (1973). Проблемы общей психологии [Problems of general psychology]. Мoscow: Pedagogika. (in Russian).
Titarenko T.M. (2003). Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності [The life world of the individual: within and outside of everyday life]. Кyiv: Lyibid. (in Ukrainian).
Vasilyuk, F.E. (1984). Психология переживания. Анализ преодоления критических ситуаций [Psychology of experience. Analysis of overcoming critical situations]. Мoscow: Izd-vo Mosk. un-ta (in Russian).
Zimbardo, F., Boyd, J. (2010). Парадокс времени. Новая психология времени, которая улучшит вашу жизнь [The paradox of time. A new psychology of time that will improve your life]. SPb.: Rech. (in Russian).
Zimbardo, P.G., Boyd, J.N. (1999). Putting Time in Perspective: A Valid, Reliable Individual-Differences Metric. Journal of Personality and Social Psychology, 77(6), 1271-1288.