Емоційні особливості матерів, чиї діти мають психофізичні порушення, в контексті міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я для дітей та підлітків

  • Юлія Олександрівна Гончар молодший науковий співробітник групи психоневрології, психотерапії та медичної психології відділу медико-соціальної експертизи та реабілітації при внутрішніх, нервових хворобах і сихосоматичний розладах Державної установи «Український державний науково-дослідний інститут медико-соціальних проблем інвалідності МОЗ України», м. Дніпропетровськ.

Abstract

Метою дослідження було вивчення в контексті Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я для дітей і підлітків, емоційних особливостей матерів, які виховують дітей з психофізичними порушеннями. За допомогою психодіагностичного та
статистичного інструментарію дана оцінка емоційних особливостей 168 матерів, чиї діти мали дитячий церебральний параліч, затримку психічного розвитку та розлади спектру аутизму. Встановлено, що спільними емоційними особливостями у матерів дітей з психофізичними порушеннями були інтерес, радість, страх. Відмінними ж емоційними особливостями матерів, чиї діти мали дитячий церебральний параліч, були емоції презирства і провини; у матерів дітей з затримкою психічного розвитку найбільш виразними були здивування та гнів; матері дітей з розладами спектру аутизму характеризувалися вираженими емоціями горя і відрази. Також, запропоновано вивчення емоційних особливостей матерів в контексті моделі МКФ-ДП, так як в цьому зв’язку визначається
діапазон (емоційний стан), адекватність (диференціація емоцій) і регуляція емоцій (відношення до хвороби дитини) матерів, які сприяють або заважають реалізації їхніх дітей

Downloads

Download data is not yet available.

References

Кобильченко В. В. Теоретичні та методичні засади психокорекційної роботи з дошкільниками, які мають порушення психофізичного розвитку / В. В. Кобильченко // Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови / Ін-т спец. педагогіки Нац. акад. пед. наук України. – К.: Імекс-ЛТД, 2013. – № 4 (1). – С. 42 – 51.

Кочерова О. Ю. Психологические особенности матерей, воспитывающих детей инвалидов / О. Ю. Кочерова, О. М. Филькина, Н. В. Долотова, А. И. Малышкина, Е. Н. Антышева // Вестник РАМН. – 2014. № 5–6. – С. 95 – 101.

Dykens E. M. Reducing distress in mothers of children with autism and other disabilities: a randomized trial / E. M. Dykens, M. H. Fisher, J. L. Taylor, W. Lambert, N. Miodrag. // Pediatrics. – 2014. – № 134 (2). – P. 454 – 463.

Davies P. T. Delineating the Sequelae of Destructive and Constructive Interparental Conflict for Children Within an Evolutionary Framework / Patrick T. Davies, Meredith J. Martin, Dante Cicchetti // Developmental Psychology. – 2012. – Vol. 48, № 4. – P. 939 – 955.

Fernández-Alcántara M. Feelings of loss in parents of children with infantile cerebral palsy / M. Fernández-Alcántara, M. P. García-Caro, C. Laynez-Rubio, M. N. Pérez-Marfil, C. Martí-García, Á. Benítez-Feliponi [et al.] // Disability Health Journal. – 2015. – № 8 (1). – P. 93 – 101.

Parchomiuk M. Social Context of Disabled Parenting / M. Parchomiuk // Sexual disability. – 2014. – № 32. – P.
231 – 242.

Roper S. O. Caregiver burden and sibling relationships in families raising children with disabilities and typically developing children / S. O. Roper, D. W. Allred, B. Mandleco, D. Freeborn, T. Dyches // Family System Health. – 2014. № 32 (2). – P. 241 – 246.

The International Classification of Functioning, Disability and Health for Children and Youth (ICF-CY) [Електронний ресурс] / Всемирная организация здравоохранения. – Женева: WHO Press, 2007. – 351 с. – Режим доступу: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/43737/1/9789241547321_eng.pdf

Райгородский Д. Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты / Д. Я. Райгородский. – М.: Бахрах-М, 2011. – 664 с.

Kobil’chenko V. V. Teoretichni ta metodichni zasadi psihokorektsiinoi roboti z doshkil’nikami, iaki maiut’ porushennia psihofizichnogo rozvitku / V. V. Kobil’chenko // Osvita osib z osoblivimi potrebami: shliahi rozbudovi / In-t spets. pedagogiki Nats. akad. ped. nauk Ukraini. – K.: Imeks-LTD, 2013. – № 4 (1). – S. 42 – 51.

Kocherova O. Y. Psihologicheskie osobennosti materei, vospitiivaiuschih detei invalidov / O. Y. Kocherova, O. M. Filkina, N. V. Dolotova, A. I. Malishkina, E. N. Antisheva // Vestnik RAMN. – 2014. № 5–6. – S. 95 – 101.

Dykens E. M. Reducing distress in mothers of children with autism and other disabilities: a randomized trial / E. M. Dykens, M. H. Fisher, J. L. Taylor, W. Lambert, N. Miodrag. // Pediatrics. – 2014. – № 134 (2). – P. 454 – 463.

Davies P. T. Delineating the Sequelae of Destructive and Constructive Interparental Conflict for Children Within an Evolutionary Framework / Patrick T. Davies, Meredith J. Martin, Dante Cicchetti // Developmental Psychology. – 2012. – Vol. 48, № 4. – P. 939 – 955.

Fernández-Alcántara M. Feelings of loss in parents of children with infantile cerebral palsy / M. Fernández-Alcántara, M. P. García-Caro, C. Laynez-Rubio, M. N. Pérez-Marfil, C. Martí-García, Á. Benítez-Feliponi [et al.] // Disability Health Journal. – 2015. – № 8 (1). – P. 93 – 101.

Parchomiuk M. Social Context of Disabled Parenting / M. Parchomiuk // Sexual disability. – 2014. – № 32. – P. 231 – 242.

Roper S. O. Caregiver burden and sibling relationships in families raising children with disabilities and typically developing children / S. O. Roper, D. W. Allred, B. Mandleco, D. Freeborn, T. Dyches // Family System Health. – 2014. № 32 (2). – P. 241 – 246.

The International Classification of Functioning, Disability and Health for Children and Youth (ICF-CY) [Elektronnii resurs] / Vsemirnaia organizatsiia zdravoohraneniia. – Zheneva: WHO Press, 2007. – 351 s. – Rezhim dostupu: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/43737/1/9789241547321_eng.pdf

Raigorodskii D. Y. Prakticheskaia psihodiagnostika. Metodiki i testi / D. Y. Raigorodskii. – M.: Bahrah-M, 2011. – 664 s.
Published
2016-06-16
Cited
How to Cite
Гончар, Ю. О. (2016). Емоційні особливості матерів, чиї діти мають психофізичні порушення, в контексті міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я для дітей та підлітків. Visnyk of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series Psychology, (59), 65-69. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/psychology/article/view/6039