Екологічні установки студентів як індикатор ефективності освіти для сталого розвитку

  • Ірина Кряж Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-9616-5891
Ключові слова: освіта для сталого розвитку, екологічна грамотність, екологічна стурбованість, екологічні установки, проекологічна поведінка, нова екологічна парадигма

Анотація

Розглядаються результати двох емпіричних досліджень екологічних установок та проекологічної поведінки студентів різних напрямів підготовки (вибірки: 230 та 132 студенти). Визначено особливості екологічних уявлень студентів екологічних спеціальностей на початку та при кінці професійної підготовки. Порівняння результативності фахової екологічної освіти та фахової біологічної освіти як освіти для сталого розвитку вказує на більш виразний вплив саме екологічної освіти на формування проекологічних установок та готовності до проекологічної поведінки. Вплив екологічної освіти, як освіти для сталого розвитку, на установки особистості проявляється подвійно – у ставленні до проблеми екологічних змін та у ставленні до природного світу. Визнання значущості антропогенних екологічних змін супроводжується розвінчанням уявлень про гроші як універсальний засіб вирішення екологічних проблем і визнанням значущості екологічних змін не тільки для людей, але й для інших біологічних видів. Важливим результатом таких змін є посилення проекологічної спрямованості повсякденної поведінки.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Brudnyj, A. A., & Kavtaradze, D. N. (1993). Fundamentals of an ecological worldview as a task of education for sustainable development. Vestnik obrazovanija Ministerstva obrazovanija RF, 3, 1-26. [In Russian]

Deryabo, S. D., & Yasvin, V. A. (1996). Environmental pedagogy and psychology. Rostov-na-Donu: Feniks. [In Russian]

Kryazh, I. V. (1998). Psychosemantic study of everyday ecological notions. Voprosy psihologii, 1, 65-75. [In Russian]

Krjazh, I. V. (2001). From anthropocentrism to ecocentrism: on the possibility of the paradigm shift. Filosofija jekologicheskogo obrazovanija / Ed. I. K. Liseev (379-384). M.: Progress-Tradicija. [In Russian]

Kryazh, I. V. (2012). Psychology of global environmental change. H.: HNU imeni V. N. Karazina. [In Russian]

Kryazh, I. V., & Trushik, O. V. (2008) System analysis of environmental representations of high school students. Vіsnik Harkіvs'kogo unіversitetu. Serіja psihologіja, 793, 229-234. [In Russian]

Kryazh, I. V., & Andronnіkova, K. A. (2012). Proenvironmental attitudes as a manifestation of environmental concern. Vіsnik Harkіvs'kogo nacіonal'nogo unіversitetu іmenі V.N. Karazіna. Serіja: «Psihologіja», 1009(49), 36-40. [In Ukrainian]

Kryazh, I. V. (2013). Psychology of meaning regulation of ecologically relevant behaviour. Harkov. [In Russian]

Kryazh, I. V., & Klimkina, Y. V. (2013). Environmental concern and readiness for eco-friendly behavior among students of various specialties. Vіsnik Harkіvs'kogo nacіonal'nogo unіversitetu іmenі V.N. Karazіna. Psihologіja, 52, 33-37. [In Russian]

L'ovochkіna, A. M. (2011). Psychological principles of formation of ecologically-oriented consciousness. Zhitomir: Vid-vo ZhDU іm. І. Franka [In Ukrainian]

Nejmark, M. S. (1973). Psychological study of the personality orientation of an adolescent. M. [In Russian]

Panov, V. I. (2004). Environmental Psychology: The Experience of Building a Methodology. M.: Nauka. [In Russian]

Rudomіno-Dusjats'ka, O. V. (2003) The problem of internal regulation of environmental behavior. Aktual'nі problemi psihologії. Ekologіchna psihologіja. Zb. nauk. prac' Іnstitutu psihologії іm. G.S.Kostjuka, 7(1). [In Ukrainian]

Skrebec', V.O. (2004). Environmental psychology in the long-term effects of ecotechnogenic catastrophe. K.: Vidavnichij Dіm "Slovo". [In Ukrainian]

Shvalb, Ju. M. (2003). To the problem of determining ecopsychological systems. Aktual'nі problemi psihologії. Ekologіchna psihologіja: Zbіrnik naukovih prac' Іnstitutu psihologії іm. G.S.Kostjuka APN Ukraїni, 7(1), 426 433. [In Russian]

Shvalb, Ju. M. (Ed.) (2009). Ecologically-psychological factors of modern lifestyle. Zhitomir: Izd-vo ZhDU im. I.Franko. [In Russian]

Shmeleva, I. A. (2006). Psychology of Environmental Consciousness. SPb.: Izd-vo S.-Peterb. un-ta. [In Russian]

Yadov, V. A. (Ed.) (1979). Self-regulation and prediction of social behavior of an individual. [In Russian]

Jasvin, V. A. (2000). Psychology attitudes towards nature. M.: Smysl. [In Russian]

Balgopal, M. M., & Wallace, A. M. (2009) Decisions and dilemmas: using writing to learn activities to increase ecological literacy. The Journal of Environmental Education, 40(3), 13–26.

Berkowitz, A. R. (2007). Towards a definition of ecological literacy. Cary Institute of Ecosystem Studies. Retrieved from www.ecostudies.org/people_sci_berkowitz_literacy.html

Casey, P. J., & Scott, K. (2006). Environmental concern and behaviour in an Australian sample within an ecocentric – anthropocentric framework. Australian Journal of Psychology, 58(2), 57-67.

Dunlap, R. E., Van Lier, K. D., Mertig, A. G., & Jones, R. E. (2000). Measuring endorsement of the new ecological paradigm: a revised NEP scale. Journal of social issues. 56(3), 425-442.

UNESCO (2016) Global Action Programme on Education for Sustainable Development (2015-2019) https://en.unesco.org/globalactionprogrammeoneducation

Hungerford, H. R., & Volk, T. L. (1990) Changing learner behavior through environmental education. Journal of Environmental Education, 21(3), 8-22.

Kollmuss, A., & Agyeman, J. (2002). Mind the Gap: why do people act environmentally and what are the barriers to pro-environmental behavior? Environmental Education Research, 8(3), 239-260.

Kryazh I. (2019). The Positive Effect of Nature Connectedness on Psychological Wellbeing: The Significance of Trust as a Mediator. Psychology. Journal of Higher School of Economics, 16(1), 27-49. https://doi.org/10.17323/1813-8918-2019-1-27-49

Monroe, M.C. (2003). Two Avenues for Encouraging Conservation Behaviors. Human Ecology Review, 10(2), 113-125.

Schultz, W. P. (2001). The structure of environmental concern: concern for self, other people and the biosphere. Journal of Environmental Psychology. 21(4), 327 339.

Short, P. C. (2010). Responsible environmental action: its role and status in environmental education and environmental quality. Journal of Environmental Education. 41(1), 7-19.

Stern, P. C. (2000). Toward a coherent theory of environmentally significant behavior. Journal of social issues, 56(3), 407-424.

Thompson, S., & Barton, M. A. (1994). Ecocentric and anthropocentric attitudes toward the environment. Journal of Environmental Psychology, 14, 149-157.

Опубліковано
2021-07-06
Як цитувати
Кряж, І. (2021). Екологічні установки студентів як індикатор ефективності освіти для сталого розвитку. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія Психологія, (70), 51-62. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2021-70-07