LEADERSHIP QUALITIES OF A FUTURE OFFICER AND READINESS FOR PROFESSIONAL ACTIVITY IN THE CONTEXT OF USING INNOVATIVE EDUCATIONAL METHODS

  • Микола Віталійович Качан Ivan Kozhedub Kharkiv National University of the Air Force, Sumskaya st., 77/79, Kharkiv, Ukraine, 61023 https://orcid.org/0000-0003-3732-0369
Keywords: military-vocational training, leader, formation of leadership qualities, psychological and pedagogical conditions

Abstract

Under the modern conditions of social development, the significance of leadership qualities of an individual increases. The article is devoted to leadership as a topical issue of future officers' military and professional training. Leadership, as a specific type of management relationship, is based more on the process of social interaction, assuming the presence of followers in the organization, rather than subordinates. Thus, the leader-commander-subordinate relationship inherent in traditional management is replaced by the leader-follower relationship, which is much more complex and requires a high level of interdependence among participants. The paper presents theoretical interpretations of the content of leadership and leader, the nature of leadership is compared with management itself, the concepts of leader-manager-commander-in-chief of military formation are compared, the specific features of military activity that require the presence of leadership qualities of officers are outlined. Innovative methods are recognized as a priority in educational activity for the formation of leadership characteristics and skills, acquisition of the necessary competencies of a future military specialist in both professional and communicative aspects.

On the basis of personal pedagogical experience, we outline the most efficient in psychological and pedagogical organization for forming the traits of the leader in cadets - method of projects, role play, training. While using these methods psychological and pedagogical preconditions are directed, aimed at interaction, personal leadership development and developing skills of independent search work, presentation of the results of their activity, formation of analytical, critical thinking, initiative and creativity. Purposeful development of the leader of military formation with the account for the individual-psychological characteristics of the cadets; creation of a developing personality-oriented environment in training and real educational-service and extracurricular interaction (activity content, group dynamics, problems, reflexivity) provide a strong foundation for the development of leadership qualities of cadets. Active implementation of interactive forms (method of projects, workshops, role-playing games, etc.) will be also responsible for the development of leadership qualities of cadets. They can also contribute to the successful professional activity of future officers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Агаєв Н. А, Кокун О.М., Пішко І.О., Лозінська Н.С., Герасименко М.В., Ткаченко В.В. (2014) Психологічне забезпечення розвитку лідерських якостей майбутніх офіцерів: Методичний посібник. Київ: НДЦ ГП ЗСУ, 209.

Аксанюк М. (2019) Чим військовий лідер відрізняється від цивільного? Цитується за URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-ato/2682781-cim-vijskovij-lider-vidriznaetsa-vid-civilnogo.html

Алфімов Д. В. Зміст феномену «лідерські якості особистості / Д. В. Алфімов // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. – Запоріжжя, 2010. – Вип. 11 (64). – С. 44–51.

Гапонюк З. Г. Педагогические условия формирования лидерских качеств у студентов гуманитарных вузов: автореф. дисс. … канд. пед. наук. спец.: 13.00.08 – Теория и методика профессионального образования / З.Г.Гапонюк. – Москва, 2008. – 24 с.

Доброскок І.І., Коцур В.П., Нікітчина С.О. [та ін.] (2008) Інноваційні педагогічні технології: теорія та практика використання у вищій школі : монографія. Переяслав-Хмельниц. держ. пед. ун-т ім. Г. Сковороди, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих АПН України. Переяслав-Хмельниц: Вид-во С. В. Карпук. 284.

Евтихов О.В. Лидерский потенциал руководителя: специфика, содержание и возможности развития : монография / О.В. Евтихов. – Красноярск : СибЮИ МВД России, 2011. – 288 с.

Кайдалова, Л. Г. (2016) Формування лідерських якостей студентів на основі інноваційних методів навчання. Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe. 7. 34–37.

Карамушка Л. М. Лідерство в організації: аналіз основних підходів та важливість їх застосування в організаціях системи вищої освіти / Л. М. Карамушка, Т. Г. Фелькель // Проблеми сучасної психології. – 2013. – № 2. – С. 52-60.

Котельников В. Ефективний лідер [Електронний ресурс]. / В. Котельников. – Режим доступу: http://www.cecsi. ru/coach/leadership.html

Кочубей Т.Д., Семенов А.А. (2013) Сучасні теорії лідерства: теоретичний аспект. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Ч. 1.117–125.

Маковський О.К. (2002) Формування лідерських якостей майбутніх офіцерів: (автореф. дис. ... канд. пед. наук: 20.02.02). Національна академія Прикордонних військ України ім. Богдана Хмельницького. Хмельницький. 18с.

Мараховська Н.В. (2009) Педагогічні умови формування лідерських якостей майбутніх учителів у процесі навчання дисциплін гуманітарного циклу (автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.04). Харк. нац. пед. ун-т ім. Г.С.Сковороди. Харків. 22.

Мітлош А.В. (2007) Психологічний аналіз лідерської обдарованості членів молодіжних громадських об’єднань (автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01) Ін-т психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Київ. 20.

Саух П. Ю. [та ін.]; П. Ю. Саух (ред.) (2011) Інновації у вищій освіті: проблеми, досвід, перспективи : монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 443.

Сергеєва Л. М. Лідерство в управлінні професійно-технічним навчальним за- кладом. — К.: Арт Економі, 2011. — 141 с.

Ткачук П.П. (Ред.) (2010) Лідерство сержанта та офіцера (психолого-педагогічний аспект). Навчальний посібник. Львів: ЛІСВ. 187.

Ягоднікова В.В. (2006) Формування лідерських якостей старшокласників в особистісно орієнтованому виховному процесі загальноосвітньої школи (автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.07). Східноукр. нац. ун-т ім. В. Даля. Луганськ. 21с.
Published
2020-01-27
Cited
How to Cite
Качан, М. В. (2020). LEADERSHIP QUALITIES OF A FUTURE OFFICER AND READINESS FOR PROFESSIONAL ACTIVITY IN THE CONTEXT OF USING INNOVATIVE EDUCATIONAL METHODS. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series Psychology, (67), 90-96. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2019-67-13