PECULIARITIES OF THE INTERCONNECTION OF PSYCHOLOGI- CAL BOUNDARIES OF PERSONALITY AND THE METAPHOR OF OWN LIFE IN EARLY ADOLESCENCE
Abstract
Adolescence is a completion period of character and person's outlook, his beliefs and values formation. One of the main aspects that becomes sustainable in adolescence is the completion of an individual psychological space sovereignty formation of the and, accordingly, the establishment of psychological boundaries that separate the body, territory, things of an individual from other people.
Scientists say that psychological boundaries are formed in the process of human life. In the optimal form they are created by a person as the image of the result of personality awareness of own living space, realization of the rights to self-determination, actualization of own senses of life, values, goals and, at the same time, accepting responsibility for own life, own actions, forecasting their consequences.
Another new formation of youth is the understanding of own life perspectives, which can be expressed in a metaphorical form, that is, through images and symbols of one's own consciousness. The metaphor is a kind of human thinking product. It allows to establish a connection between seemingly irreconcilable phenomena and to understand more deeply the attitude of a person, his experiences about certain situations and phenomena.
The purpose of the study is to research the relationship between the psychological boundaries and the metaphor of the senior students' own lives.
As a result, the effectiveness of correctional work was determined and the hypothesis that the psychological boundaries of personality determine the metaphorical vision of some person’s life in adolescence was confirmed. In the metaphorical vision of own life such aspects as own territorial space, the system of values, the right of one's choice turned to be present after conducting the research.
Thus, the changes that occur in the awareness of adolescent’s own sovereignty of the psychological space inevitably lead to changes in the understanding of his own life.
As the prospective of the study continuation we see the study of the psychological boundaries building peculiarities of an individual as a factor in the formation of life in adolescence metaphors.
Downloads
References
Вачков И. В. Метафора как инструмент практического психолога / И. В. Вачков // Вестник практ. психологии образования. –2004. – № 1. –С. 64-67.
Григор’єва О. В. Психологічні межі особистості та метод оцінки їх сформованості / О. В. Григор’єва, А. В. Драпака // Наука і освіта. – 2013. – № 1–2. – С. 8 – 13.
Грись А. Образ Я та психологічні межі особистості у контексті адаптивних процесів / А. Грись – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua.
Кон И. С. Открытие «Я» / И. С. Кон. – М. : Политиздат, 1978. – 367 с.
Леви Т. С. Диагностика психологической границы личности: качественный анализ / Т.С. Леви // Вопросы психологи. – 2013. – № 5. – С. 93 – 101.
Миллс Дж. Терапевтические метафоры для детей и «внутреннего ребенка» / Дж. Миллс, Р. Кроули ; Пер. с англ. Т. К. Кругловой. – М. : Класс, 2000. – 144 с.
Мухина B. C. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество / B. C. Мухина. – М. : Академия, 2012. – 495 с.
Нартова-Бочавер С. К. Динамика развития психологических границ на протяжении детства / С. К. Нартова-Бочавер, О. В. Силина // Актуальные проблемы психологического знания. – 2014. – № 3(32). – С. 13-28.
Нартова-Бочавер С. К. Понятие «психологическое пространство личности»: обоснование и прикладное значение / С. К. Нартова-Бочавер // Психологічний журнал. – 2003. – Т. 24. – № 6. – С. 27 – 36.
Сахарова Н. А. Феномен «психологические границы личности» в психологии / Н. А. Сахарова, Ю. В. Щукина // Психологический журнал Международного университета природы, общества и человека «Дубна». –2014. – № 3. –С. 1-9.
Эльконин Д. Б. Психология развития человека / Д. Б. Эльконин. – М. : Аспект Пресс, 2001. – 460 с.
Эриксон Э. Идентичность. Психология самосознания / Э. Эриксон. – Самара : БАХРАХ-М, 2007. – 533 с.