TO THE PROBLEM OF PSYCHOLOGICAL ADAPTATION OF THE STUDENTS WITH DISABILITIES TO STUDY AT THE HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENT
Abstract
Nowadays the model for adaption complex in students with disabilities for studying in higher educational establishments is being developed and implemented that supposes the following main components: 1) physical adaptation to the space of institution (spatial component); 2) inclusion in the educational process (educational component); 3) adaptation to the environment of course-mates and faculty staff (socio-psychological component).
In comparison with spatial component, educational and socio-psychological components are not well-developed.
Scientists define the following factors of successful professional adaptation of the students with disabilities: basic level of preparation for study at university; correspondence of skills and experience with the volume and level of knowledge of academic activity; aspiration to acquire the chosen profession and to work in the given field; interest to the subjects of the general and special cycle; acquisition of skills to work independently; availability of tutors’ institution; professional and pedagogical expertise of teaching staff; psychological monitoring of teaching process and etc.
Students with disabilities face the specific difficulties in the process of interaction with course-mates. These difficulties are connected with the course-mates not always being able to perceive and accept such people adequately. While showing sympathy, patience and understanding to these students, notionally healthy students are not eager to consider them as their friends and spend free time with them. On the other hand, the difficulties in interaction with course-mates and teachers for the students with disabilities resulted from their communicative skills – adequate self-expression in the process of communication, tendency to establish tight contacts, orientation to the compromise and cooperation.
The process of adaptation of the students with disabilities to study at higher educational establishments is a complex and specific process. The specifics of the considered process is due to negative impact of student’s disability on it. Therefore, the process of adaptation to study at the university occur in two ways: adaptation to the outer conditions of the learning process and by way of displaying activity with the aim of overcoming own disability. Despite the described ways of students with disabilities adaptation to the learning process at higher educational establishments are closely connected, that is the second way that is considered to be the most successful one.
Downloads
References
Волчелюк В. І. Особливості та соціально-педагогічні умови соціальної адаптації студентів з обмеженими фізичними можливостями в умовах інклюзивного освітнього простору / В. І. Волчелюк. – URL: irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Tmpvd_2013_17(1)__20
Гребенюк Т. М. Соціально-психологічна адаптація інвалідів з вадами зору до навчання у вищих навчальних закладах : автореф. дис. … канд. психол. наук : спец. 19.00.08 / Т. М. Гребенюк. – Київ, 2008. – 28 с.
Гуляєва О. В. Особливості емоційного компоненту психологічного благополуччя у студентів з обмеженими можливостями здоров’я / О.В. Гуляєва, Ю.О. Гуляєва // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Психологія. – 2017. – № 63. – С. 39 – 42.
Дубровин Д. Н. Психологическая адаптация как фактор личностного самоопределения : автореф. дис. … канд. психол. наук : спец. 19.00.07 / Д. Н. Дубровин. – Москва, 2006. – 23 с.
Камінська О. В. Особливості адаптації студентів з особливими потребами до умов навчання у ВНЗ / О. В. Камінська // Відкритий міжнародний університет розвитку людини Україна, вищий навчальний заклад, Національна академія педагогічних наук України, Інститут вищої освіти, Інститут спеціальної педагогіки. – 2012. – № 9. – С. 75–84.
Крухмалёв А. Е. Особенности социальной адаптации студентов с ограниченными возможностями здоровья / А. Е. Крухмалёв, Е. В. Воеводина // Социологические исследования. – 2012. – URL: http://ecsocman.hse.ru/data/2013/04/04/1251448425/Kruhmalev.pdf
Лебедева А. А. Субъективное благополучие лиц с ограниченными возможностями здоровья : автореф. дис. … канд. психол. наук : спец. 19.00.01 / А. А. Лебедева. – Москва, 2012. – 32 с.
Луценко О. Л. Стратегiї та механiзми психологiчної адаптацiї особистостi до умов перехiдного перiоду в суспiльствi : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.01 / О. Л. Луценко. – Харків, 2006. – 20 с.
Сердюк Л. З. Особистісна самореалізація та психологічне благополуччя як основні стратегічні лінії мотивації учіння студентів ВНЗ / Л. З. Сердюк // Науковий вісник Чернівецького університету. Педагогіка та психологія. – Чернівці, 2014. – Вип. 687. – С. 151–159.
Швалб Ю. М. Майбутнє і сьогодення студентів з обмеженими функціональними можливостями: психологічні аспекти / Ю. М. Швалб, Л. В. Тищенко. – К. : Основа, 2015. – 240 с.