CORPORATE CULTURE AS A FIELD OF SOCIAL SPACE

  • Y. O. Shatalova V. N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine
Keywords: social space, field, corporate culture, values, subculture

Abstract

This article seeks to address a corporate culture as a field of social space. Based on the ideas of P. Bourdieu, the corporate culture is represented by the field of social space. This field of social space has a complex character and it serves as the unity of certain principles, values, rules of conduct, activities, games of the members of a corporation. And as a consequence, the field of social space is part of the strategy to achieve the success of the corporation in the market. As well as the field of social space, the corporate culture has its own structure, rules, specific patterns and logic of functioning. The corporate culture is a specific system of relations of various subcultures in the corporation, determined structurally and functionally.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Браун В. Об опасности неолиберализма и кризисе демократии : [электронный ресурс] / Венди Браун ; [пер. с англ.]. – Режим доступа : http://s357a.blogspot.com/2015/05/blog-post_13.html.

Браун В. Разрушая демократию: ре-конституирование государства и субъекта неолиберализмом : [электронный ресурс] / Венди Браун ; [пер. с англ.]. – Режим доступа : https://www.academia.edu/30911708/разрушая_демократию_ре конституирование_
государства_и_субъекта_неолиберализмом.

Бурдье П. Социология политики / Пьер Бурдье ; [пер. с фр. Н. А. Шматко]. – М. : SocioLogos, 1993. – 336 с.

Бурдье П. Социология социального пространства / Пьер Бурдье ; [пер. с фр. Н. А. Шматко]. – М. : Ин-т экспериментальной социологии ; СПб. : Алетейя, 2007. – 288 с.

Бурдье П. Формы капитала : [электронный ресурс] / Пьер Бурдье ; [пер. с фр. М. С. Добряковой]. – Режим доступа : http://bourdieu.name/bourdieu-forms-of-capital.

Виноградова Н. Л. Социальное пространство и социальное взаимодействие : [электронный ресурс] / Н. Л. Виноградова // Вестник ВГУ. Серия «Гуманитарные науки». – Воронеж : Воронежский гос. ун-т, 2005. – № 2. – Режим доступа : http://www.vestnik.vsu.ru/pdf/hyman/2005/02/vinogradova.pdf.

Докторович А. Б. Социальные действия, взаимодействия и отношения / А. Б. Докторович. – М. : Пространство и Время, 2012. – № 2. – С. 65–70.

Козлов И. И. Современные тенденции влияния организационных ценностей на индивидуальные ценности сотрудников : [электронный ресурс] / И. И. Козлов // Гуманитарные научные исследования. – 2014. – № 1. – Режим доступа : http://human.snauka.ru/2014/01/5487.

Кортен Д. Когда корпорации правят миром / Дэвид Кортен ; [пер. с англ.]. – СПб. : Агентство «ВиТ-принт», 2002. – 328 с.

Малинин Е. Д. Организационная культура: зарубежный опыт / Е. Д. Малинин // ЭКО: Экономика и организация промышленного производства. – 2002. – № 10. – С. 81–98.

Матвеев М. М. Теоретические основы концепции социоэкономического пространства / М. М. Матвеев // Вопросы инновационной экономики. – 2011. – № 5 (5). – С. 43–50.

Моргулець О. Б. Формальні і неформальні групи, їхня характеристика і роль в управлінні / О. Б. Моргулець // Менеджмент у сфері послуг : [навчальний посібник]. – К. : Центр учбової літератури, 2012. – 384 с.

Мотивация и организационная культура. Часть 2 : [электронный ресурс]. – Режим доступа : http://becmology.ru/blog/business/org_culture02.htm.

Музыченко В. В. Мастер-класс по управлению персоналом / В. В. Музыченко. – М. : ГроссМедиа ; РОСБУХ, 2009. – 322 с.

Рыбакова М. В. Организационная культура как фактор устойчивого развития / М. В. Рыбакова // Управление персоналом. – 2004. – № 2. – С. 221.

Ушкав К. М. Организационная культура: уровневая модель оценки / К. М. Ушкав // Директор школы. – 1995. – № 3. – С. 2–4.

Хасянова М. Г. Значение ценностей в корпоративной культуре / М. Г. Хасянова // Вестник Кемеровского гос. университета культуры и искусств. – 2013. – № 22-2. – С. 189–194.

Шейн Э. Х. Организационная культура и лидерство: построение, эволюция, совершенствование / Э. Х. Шейн ; [пер. с англ. С. Жильцов, А. Чех; под ред. В. А. Спивак]. – СПб. : Питер, 2002. – 335 с.

Raisons pratiques Sur la theorie de l’action / P. Bourdieu. – Paris : Seuil, 1994. – 251 p.

Siemens AG. Framework: Strategy : [electronic resourse] // Sustainability Report 2008. – Mode of access : https://www.unglobalcompact.org/system/attachments/3460/original/
COP.pdf?1262614901.
Published
2017-06-30
Cited
How to Cite
Shatalova, Y. O. (2017). CORPORATE CULTURE AS A FIELD OF SOCIAL SPACE. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University, Series Philosophy. Philosophical Peripeteias, (56), 62-67. https://doi.org/10.26565/2226-0994-2017-56-10
Section
Articles