«REFLEXIVE MODERNITY» IN ART, «NEW REALISM» AND «CONSTITUTIVE DISPLACEMENTS» IN THE ARTISTIC «MECHANICS»
Abstract
Key trends in space of contemporary art quite interesting not only for its productive forms, but also as an object for general theoretical diagnostics of their nature, causes, and the possible transformation paths. These processes may well be interpreted as a reflections of global socio-cultural changes of our time, which are the movements with degressive form and degressive intention. The consistent explication of the basic provisions of the theories by F. Jameson, H. Lehmann and H. Bloom provides denying this assumption and the contours of a possible theoretical justification of this view.
Downloads
References
Блум Х. Страх влияния. Карта перечитывания / Херолд Блум ; [пер. с англ. С. А. Никитина]. – Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 1998. – 352 с. – (Studia humanitatis).
Голубенко О. В. Від ексцентрики до егофугізму: теоретичні обертання навколо дигресивної конституції людини (про одну якісну експлікацію та одну неякісну онтологізацію) // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філософія. Філософські перипетії». – Харків, 2015. – Випуск 52. – С. 28-44.
Голубенко О. В. Дигресія (та повернення) «артистичної критики» / О. В. Голубенко // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філософія. Філософські перипетії». – Харків, 2011. – № 984. – С. 66-77.
Голубенко О. В. Жак Паганель та темна кімната, або «Ніщо» по-французьки: подвійний онтологічний «топос» дигресії та її спекулятивні «ефекти» // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філософія. Філософські перипетії». – Харків, 2015. – Випуск 53. – С. 15-30.
Делёз Ж. Представление Захер-Мазоха / Жиль Делёз ; [пер. с фр. А. В. Гараджи] // Венера в мехах : [сборник работ]. – М. : РИК «Культура», 1992. – С. 191-313. – (Ad marginem).
Джеймисон Ф. Постмодернизм, или логика культуры позднего капитализма / Фредерик Джеймисон ; [пер. с англ.] // Философия эпохи постмодерна : [сборник работ] / [сост. и ред. А. Усманова]. – Минск, 1996. – С. 117-137.
Джеймисон Ф. Постмодернизм и общество потребления / Фредерик Джеймисон ; [пер. с англ.] // Логос. – 2000. – № 4. – С. 63-77.
Джеймисон Ф. Теории постмодерна / Фредерик Джеймисон ; [пер. с англ.] // Искусствознание. – 2001. – № 1. – С. 111-122.
Леманн Г. Искусство рефлексивной модерности / Гарри Леманн ; [пер. с нем. А. Маркова] // Логос. – 2010. – № 4 (77). – С. 87-108.
Jameson F. Political unconscious: narrative as socially symbolic / Fredric Jameson. – N.-Y. ; Ithaca : Cornell University Press, 1981. – 305 p.
Jameson F. Postmodernism, Or the Cultural Logic of Late Capitalism / Fredric Jameson. – Durham, NC : Duke University Press, 1991. – 438 p.
Jameson F. Representing Capital / Fredric Jameson. – L. ; N.-Y. : Verso, 2011. – 158 p.
Jameson F. The modernist papers / Frederic Jameson. – L. ; N.-Y. : Verso , 2007. – 426 p.
Lehmann H. Die flüchtige Wahrheit der Kunst. Ästhetik nach Luhmann / Harry Lehmann. – Munich : Wilhelm Fink Verlag, 2006. – 394 s.
Lehmann H. Autonome Kunstkritik / Harry Lehmann. – Berlin : Kulturverlag Kadmos, 2012. – 155 s.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication of this work under the terms of a license Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.