DIALECTIC INTERACTION OF EDUCATION AND SUBJECTIVITY AS A SUBJECT OF PHILOSOPHICAL ANALYSIS

  • N. V. Kamardash V. N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine
Keywords: educational practices, subjectivity, postmodernism, spirituality

Abstract

It is necessary to have information about the internal and external determinants of educational system for the efficiency and performance its functioning. The method of system and critical analysis, the multidisciplinary approach, allowed the explication of the postmodern educational situation in the context of the problem of the essence and existence of subjectivity in the ontological conditions of globalization and the internationalization of the world process. On the basis of the analysis of the genesis of the education system, a transformation of subjectivity was revealed, interconnection of social, economic, cultural and educational factors were identified, a philosophical assessment of changes educational trends in postmodern conditions was conducted. The main attention is paid to the issue of spirituality, the relation between spiritual and social, language and practice in the structure of subjectivity and place of education in the system of socialization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бурдьє П. Университетская докса и творчество: против схоластических делений : [электронный ресурс] / Пьер Бурдье ; [пер. с фр.]. – Режим доступа : http://bourdieu.name/content/burde-universitetskaja-doksa-i-tvorchestvo-protiv-sholasticheskih-delenij.

Каюк Т. Постмодерні новаторські підходи до реформування освіти: практика проти академічності / Т. Каюк // Науковий вісник Чернівецького університету. – Чернівці, 2013. – Вип. 663–664. – С. 208–212.

Квєк М. Місце філософії в університеті. Минуле, теперішнє, майбутнє : [електронний ресурс] / Марек Квєк ; [перекл. з польск. З. Рибчинська]. – Режим доступу : https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/12969/1/Kwiek_Ukrainian_Philosophy_University.pdf.

Макларен П. Революційна критична педагогіка у ХХІ ст. : [інтерв’ю] / Пітер Макларен, Ірина Предборська // Філософія освіти. – 2010. – № 1–2 (9). – С. 57–67.

Ортега-і-Гассет Х. Місія університету : [електронний ресурс] / Х. Ортега-і-Гассет ; [перекл. з ісп.]. – Режим доступу: http://www.management.com.ua/vision/vis009.html.

Павлидис П. Личность в постмодернистском восприятии. К противоречиям современного образования : [електронний ресурс] / Периклис Палидис. – Режим доступу : http://www.ilhs.tuc.gr/ru/Postmodernism_i_lichnost.htm.

Deleuz G. Kafka. Pour une littérature mineure : [еlectronic resources] / G. Deleuz, F. Guattari. – Paris : Les èditions de Minuit. – Access mode : https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/401738/mod_resource/content/1/Kafka.%20Pour%20une%20litterature.pdf.

Global Learning Partners : [еlectronic resources]. – Access mode : http://www.globallearningpartners.com/about/our-team/dr.-jane-vella.

Kahn R. Paulo Freire and Ivan Illich: technology, politics and the reconstruction of education / R. Kahn, D. Kellner // Policy Futures in Education. – 2007. – № 4. – Volume 5. – Access mode : http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.2304/pfie.2007.5.4.431.

Kellner, D. Marxian Perspectives on Educational Philosophy: From Classical Marxism to Critical Pedagogy : [еlectronic resources] / D. Kellner. – 2013. – Access mode : https://pages.gseis.ucla.edu/faculty/kellner/essays/marxianperspectivesoneducation.pdf.

Lazzarato М. Signs and Machines, «Introduction» : [еlectronic resources] / М. Lazzarato. – 2014. – Access mode : https://anarchistwithoutcontent.wordpress.com/2014/06/10/maurizio-lazzarato-signs-and-machines-introduction.

Leeuw К. van der L. Рhilosophical dialogue and the search for truth / К. van der Leeuw // Thinking: The Journal of Philosophy for Children. – 2004. – Volume 17. – Issue 3. – рр. 17–23. – DOI: 10.5840/thinking20041734.

Published
2017-12-24
Cited
How to Cite
Kamardash, N. V. (2017). DIALECTIC INTERACTION OF EDUCATION AND SUBJECTIVITY AS A SUBJECT OF PHILOSOPHICAL ANALYSIS. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University, Series "Philosophy. Philosophical Peripeteias", (57), 92-103. https://doi.org/10.26565/2226-0994-2017-57-15
Section
Articles