СВЯТА ТРІЙЦЯ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ
Анотація
Стаття присвячена дослідженню проблеми, яку досі або не помічали, або не приймали за таку, що заслуговує на поглиблене вивчення, а саме – розбіжностям між Г. Сковородою та Християнською церквою в розумінні Св. Трійці. Задля відтворення цілісного контексту проблеми простежено основні етапи, деякі парадокси та особливості становлення відповідного церковного догмату. Звертається увага на те, що вчення про Бога-Трійцю міститься в християнському Писанні (Біблії) хіба що імпліцитно й дістало концептуальну експлікацію в патристиці та в ухвалах Вселенських соборів. Троїстий Бог утвердився в християнстві тоді, коли церква, після сторічних дискусій, визнала Богом Ісуса Христа. Обґрунтовується думка про те, що церковно-християнська доктрина спирається на теїзм, а сковородинівське вчення – на панентеїзм, вона – на трансцендентного Бога, а філософ – на іманентизацію трансцендентності, церква розділяє за природою Творця і творення, а Сковорода їх споріднює. Ця принципова різниця в метафізично-богословських позиціях сторін розглядається як чинник, що породжує істотні розбіжності в теології, христології та тріадології. Бог Сковороди – це Бог містиків. Він, за досвідом філософа, перебуває не лише поза світом і людиною, а й усередині них, утримуючи їх. Цей теологічний іманентизм зумовлює христологічний. Сковородинівський вселенський Христос (узятий відокремлено від людини Ісуса) – це Божа присутність, або Божа істинна Людина в людині. Церква вчить про одного Сина Божого, а Сковорода – про потенційну спроможність до Боговсиновлення й перетворення на Христа кожної людини, а отже – про «Божий Рід», представники якого (Мойсей, Ілія та ін.) реалізували цю потенцію до Ісуса. Ключі до сковородинівської тріадології автор знаходить передусім у катехизисі філософа (в «Початкових дверях…») та його останньому діалозі (в «Потопі зміїному»). За підсумковими висновками дослідження, Богом Сковороди був не ортодоксальний Бог-Трійця християн, а, очевидно, «Єдиний Істинний Бог» (Ін. 17:3) самого Ісуса Христа, а отже – і зладована з вірою в цього Бога Трійця, яка інколи двоїться на напівприховану «внутрішню», за засадами панентеїзму та неканонічної христології, і на «зверхню», яка термінологічно схожа на тріадологію Нікео-Константинопольського символу віри.
Завантаження
Посилання
Armstrong, K. (2004). The History of the God. Thousands of years of quest in Judaism Christianity and Islam. / Transl. from English K. Semenova, ed. V. Trilis and M. Dobrovolsky. K .: Sofia; M .: ID Sofia. (In Russian).
Bagaliy, D. I. (1992). Ukrainian traveling philosopher Hryhoriy Skovoroda. Others, corr. kind. K .: Publishing House "Oriy" at UKSP "Kobza". (In Ukrainian).
Bilodid, V. D. (2007). Christology of Hryhoriy Skovoroda. Hryhoriy Skovoroda - spiritual guide for modernity, Scientific materials of XIII Skovoroda’s readings): In 2 books. Resp. ed. prof. MP Korpanyuk. K .: Millennium, Book. 2, 3–15. (In Ukrainian).
Bilodid, V. D. (2017). Skovoroda is a panentheist. Pereyaslav Skovoroda’s studies: philology, philosophy, pedagogy: Coll. Science. wash. / Ed. MP Korpanyuk, Nizhyn: Publisher Lysenko MM, v. 4, 146–159. (In Ukrainian).
Bogoslov, G. (2000). Collection of creations. In 2 vols., Vol. 1. Minsk: Harvest, M.: AST. (In Russian).
Bolotov, V. V. (1879). Origen's teaching on the Holy Trinity. St. Petersburg: Type. F. G. Eleonskago and K. (In Russian).
Vermesh, G. (2014). Christianity: how it all began. / Transl. from English G. G. Yastrebova, M.: Exmo. (In Russian).
Ecumenical Councils (2005). M.: Church-scientific. Orthodox Encyclopedia. (In Russian).
Garnak, A. (2001) History of dogmas. Early Christianity. 2 t, M.: Open Company AST Publishing House; Kharkiv: Folio, 2001, 87–508. (In Russian).
Erman, B. (2016). How Jesus Became God. / Transl. from English S. Goryacheva, M.: Exmo. (In Russian).
Ern, W. (2000). Grigory Savvich Skovoroda. Life and teaching. Ern W., The Struggle for Logos. G. Skovoroda. Life and teaching. Minsk: Harvest, M.: AST, 333–589. (In Russian).
Hilarion (Alfeyev), pontiff. (2008). Orthodoxy. In 3 vols., T. 1. History, canonical structure and doctrine of the Orthodox Church. Moscow: Ed. Sretensky monastery. (In Russian).
Hilarion (Alfeyev), pontiff. (2008). What do Christians believe? Catechetical conversations. Klin: Christian Life. (In Russian).
Kartashev, A. V. (2002). Ecumenical Councils. Klin: Christian Life Foundation. (In Russian).
Kovalivsky, A. P. (2007). Hryhoriy Skovoroda: research and translations. Kharkiv: Athos. (In Ukrainian)
Kovalinsky, M. (2011). Life of Gregory Skovoroda. Skovotoda Gregory. Complete academic collection of works. Ed. prof. L. Ushkalov, Kharkiv-Edmonton-Toronto: Maidan; Kind. Canadian Institute of Ukrainian Studies, 1343–1375. (In Ukrainian).
Kyrlezhaev, A. I. (2010). Trinity. New Philosophical Encyclopedia. 4 vols., M.: Mysl, 4, 112-113. (In Russian).
Kudrinsky, F. Philosopher without a system (Experience of characterizing of Gregory Savvich Skovoroda), Kievskaya Starina, 60 (February), 265–282.
The New Testament of our Jesus Christ. (1988). K.: Edition of the Exarch of All Of Ukraine, Metropolitan of Kyiv and Halych, 1988, 500 p. (In Ukrainian).
Origen (1897). About prayer and admonition to martyrdom. Church teacher creations Origen. Per. from ancient Greek. N. Korsunsky. St. Petersburg: Publishing house. Bookseller I. L. Tuzova. (In Russian).
Origen (1993). About the beginnings. The composition of Origen, the teacher of Alexandria (III century). / Per., Approx., Introduction by N. Petrov. Novosibirsk: VO "Nauka". (In Russian).
Origen (2018). Interpretations on the Gospel of John. / Per., Com. O. I. Kulieva, 2 ed. SPb: RHGA. (In Russian).
Porfiry (1979). The life of Pythagoras. Diogenes Laertius. About life, teachings and sayings of famous philosophers. / Per. M. L. Gasparova, M.: Mysl, 449-461. (In Russian).
Skovoroda Gregory (2011). Complete Academic Collection of Works, Ed. Prof. L. Ushkalov, Kharkiv-Edmonton-Toronto: Maidan; Kind. Canadian Institute Ukrainian Studies. (In Ukrainian).
Sumtsov, N. F. (1886). Life of Skovoroda, written by his friend, M. I. Kovalevsky. Kievskaya Starina, 16 (September), 103-113. (In Russian).
Holy Trinity. (2002). Complete Theological encyclopedic dictionary. Reprint. In 2 vols. M .: Concern "Renaissance", 2, 2179–2187. (In Russian).
Udod, G. (1971). Fr. G. S. Skovoroda and the Orthodox Church. Winnipeg, Saskatoon: Issued at the expense of the Department of the Union of Ukrainian Women of Canada. Olga Kobylyanska village Saskatoon. (In Ukrainian).
Ushkalov, L. V. (2011). Grigory Skovoroda. Skovotoda Gregory. Complete academic collection of works. For order. Prof. L. Ushkalov. Kharkiv-Edmonton-Toronto: Maidan; Kind. Canadian Institute of Ukrainian Studies, 9–48. (In Ukrainian).
Ushkalov, L. V. (2017). Catching of the elusive bird: Life of Grigoriy Skovorodi, K .: DUKH І LITERA. (In Ukrainian).
Chizhevsky, D. (2003). Philosophy of G. S. Skovoroda. Prep. text, language edition introduction. Article by L. Ushkalov. Kharkiv: Akta. (In Ukrainian).
Domet Oljancyn (1928). Hryhorij Skovoroda (1722–1794): The Ukrainian philosopher of the 18th century and its spiritual and cultural environment. Berlin: Ost-EuropaVerlag. (In German).
Авторське право (c) 2021 Volodymyr Bilodid
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).