КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У КУЛЬТУРФІЛОСОФСЬКОМУ КОНТЕКСТІ: ОСОБЛИВОСТІ ТЕРМІНОЛОГІЧНИХ ВИЗНАЧЕНЬ
Анотація
Статтю присвячено проблемі узгодженості категорійно-понятійного апарату досліджень компетентнісного підходу в культурфілософському контексті. Автором проаналізовано дослідження вітчизняних і закордонних вчених у галузі культурної компетентності. Представлено основні підходи до розуміння змісту та обсягу поняття «культурна компетентність». Визначено, що формування культурно компетентнісної особистості пов’язано з процесом інкультурації та соціалізації, тобто з декодуванням культурних кодів і соціальних ролей, що визначають зміст соціокультурного буття людини. На цій підставі здійснено кореляцію етимологічно близьких понять «культурна», «загальнокультурна», «соціокультурна», «етнокультурна», «міжкультурна» та «крос-культурна компетентність». Автором з’ясовано, що загальнокультурна компетентність як здатність індивіда орієнтуватись у духовному й культурному просторі міжособистісної взаємодії та соціокультурна компетентність як вміння індивіда організувати власне життя відповідно до соціальних ролей та поведінкових сценаріїв є різновидами культурної компетентності. Виявлено закономірність: 1) якщо контекст дослідження – моноетнічний культурний простір, то поняття «етнокультурна» та «культурна компетентність» є синонімами та не потребують їх диференціації; 2) якщо контекст дослідження – поліетнічна культура, то поняття «етнокультурна» та «культурна компетентність» необхідно розрізняти семантично. Важливим аспектом формування культурної компетентності є комунікативні навички індивіда. У статті стверджується, що реалізація міжкультурної компетентності відбувається в просторі комунікативної взаємодії. Виявлено, що культурна та міжкультурна компетентності є одночасно когерентними та релевантними явищами; а також, що поняття «культурна» та «крос-культурна компетентність» є поняттями різного когнітивного порядку. Синонімічність не властива й у ситуації співвідношення міжкультурної та крос-культурної компетентностей. Крос-культурна компетентність, як факт комунікативної взаємодії, є смисловою частиною міжкультурної компетентності, для якої, окрім комунікації, важливим є розуміння її причин та наслідків.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Astakhova, L. V. (2017). The Development of Student’s Cultural Competence in a Post-Industrial Society: The Imperatives of Capital Approach. Integration of Education, 21(1), 35–45. (In Russian). DOI: https://doi.org/10.15507/1991-9468.086.021.201701.035-045.
Flier, A. Ya. (2000). Culturology for Culturologists. Moscow: Akademycheskyi Proekt – Academic Project. (In Russian).
Golovina, N. І. (2015). Problem of Formation of Cultural Competence of the Person in the Higher Education Reform. Philosophical Horizons, 33, 147–156. (In Ukrainian).
Ivanova, T. V. (2005). Cultural Training of the Future Teacher. Kyiv: TsVP. (In Russian).
Johnson, R. В. (2014). Cultural Competence in Ukraine. Journal of European Economy, 13(3), 236–247. (In Ukrainian).
Joo-Seng, T. (2004). Issues & Observations: Cultural Intelligence and the Global Economy. Leadership in Action, 24(5), 19–21.
Khoroshilova, N. V. (2013). Assessment of Cultural Competence of Students in the Educational Process of the University. Modern Problems of Science and Education, 2. Retrieved from http://www.science-education.ru/ru/article/ view?Id=8970 (In Russian).
Kremen, V. G. (2003). Philosophy of Education of the XXI Century. Pedagogy and Psychology, 1, 3–12. (In Ukrainian).
Krutenko, O. V. (2014). Formation of Key Competencies of Students of Secondary School in Accordance with the New Requirements of Atate Educational Standards. General Cultural Competence. Cherkasy: CHOIPOPP. (In Ukrainian).
Leavitt, R. L. (2012). Developing Cultural Competence in a Multicultural World (Parts 1 & 2). CEU. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/49d2/05921fb0b8ad 4a3b447b538a7ea3ce0c9101.pdf.
Maevska, L. М. (2006). Peculiarities of Formation of Ethnocultural Competence of the Future Teacher in the Context of Globalization Shifts. Humanitarian Bulletin of the State Higher Educational Institution “Pereyaslav-Khmelnytsky State Pedagogical University named after Gregory Skovoroda”. Retrieved from http://eprints.zu.edu.ua/3554/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_2.pdf. (In Ukrainian).
Onoprienko, O. V. (2007). Conceptual Bases of the Competence Approach in Modern Education. Path of Education, 4, 32–37. (In Ukrainian).
Ovcharuk, O. V. (Ed.). (2004). Competence Approach in Modern Education: World Experience and Ukrainian Perspectives. Kyiv: K. I. S. (In Ukrainian).
Ovsiannikova, T. V. (2011). The Pedagogical Conditions of Formation of Intercultural Competence of Students. TSU Vector of Science, 2(5), 152–155. (In Russian).
Pobirchenko, N. S. (2012). Competence Approach in Higher School: Theoretical Aspect. Education and Pedagogical Science, 3(152), 24–31. (In Ukrainian).
Rybalko, Yu. V. (2012). Competence Approach in Scientific and Pedagogical Literature. Higher and Secondary School Pedagogy, 35, 385–394. (In Ukrainian).
Samokhvalova, I. G. (2012). Socio-Cultural Competence of a Persona. Pedagogical Education in Russia, 2. Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/n/sotsiokulturnaya-kompetentnost-lichnosti/viewer. (In Russian).
Shchetinina, L. V., Rudakova, S. G., & Kravets, O. V. (2017). The Essence of Cross-Cultural Competence: from Theory to Practice. Efektyvna Ekonomika – Efficient Economy, 4. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5537. (In Ukrainian).
Van Dyne, L., & Ang, S. (2008). Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement and Application. New York: M. E. Sharpe (Ink.).
Zaika, T. P. (2018a). Cultural Competence in Educational Space of Modern Ukraine: Concept, Structure and Ways of Forming (Philosophical Aspect of Analysis). Hileya, 135, 270–275. (In Ukrainian).
Zaika, T. P. (2018b). Ethnocentrism or Ethnorelativism: on the Issue of the Formation of Cultural Competence in the New Ukrainian School. In Proceedings of the International Scientific Conference “Days of Science of the Faculty of Philosophy – 2018” (Part 1, pp. 78–80). Kyiv: Kyiv University. (In Ukrainian).
Астахова Л. В. Развитие культурной компетентности студента в постиндустриальном обществе: императивы капитального подхода. Интеграция образования. 2017. Т. 21. № 1. С. 35–45. DOI: https://doi.org/10.15507/1991-9468.086.021.201701.035-045.
Головіна Н. І. Проблема формування культурної компетентності особистості в контексті реформування вищої школи. Філософські обрії. 2015. № 33. С. 147–156.
Джонсон Р. Б. Культурна компетентність в Україні. Журнал європейської економіки. 2014. Т. 13. № 3. С. 236–247.
Заїка Т. П. Етноцентризм чи етнорелятивізм: до питання формування культурної компетентності в Новій українській школі. Матеріали Міжнародної наукової конференції «Дні науки філософського факультету – 2018». К.: Київський університет, 2018а. Ч. 1. С. 78–80.
Заїка Т. П. Культурна компетентність в освітньому просторі сучасної України: поняття, структура та шляхи формування (філософський аспект аналізу). Гілея. 2018b. Вип. 135. С. 270-275.
Иванова Т. В. Культурологическая подготовка будущего учителя: монография. К.: ЦВП, 2005. 282 с.
Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / за заг. ред. О. В. Овчарук. К.: К. І. С., 2004. 112 с.
Кремень В. Г. Філософія освіти ХХІ ст. Педагогіка і психологія. 2003. № 1. С. 3–12.
Крутенко О. В. Формування ключових компетентностей учнів загальноосвітнього навчального закладу відповідно до нових вимог державних освітніх стандартів. Загальнокультурна компетентність. Черкаси: ЧОІПОПП, 2014. 68 с.
Маєвська Л. М. Особливості формування етнокультурної компетентності майбутнього педагога в контексті глобалізаційних зрушень [Електронний ресурс]. Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». 2006. URL: http://eprints.zu.edu.ua/3554/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_2.pdf.
Овсянникова Т. В. Педагогические условия формирования межкультурной компетентности студентов. Вектор науки ТГУ. 2011. № 2 (5). С. 152–155.
Онопрієнко О. В. Концептуальні засади компетентнісного підходу в сучасній освіті. Шлях освіти. 2007. № 4. С. 32–37.
Побірченко Н. С. Компетентнісний підхід у вищій школі: теоретичний аспект. Освіта та педагогічна наука. 2012. № 3 (152). С. 24–31.
Рибалко Ю. В. Компетентнісний підхід у науково-педагогічній літературі. Педагогіка вищої та середньої школи. 2012. № 35. С. 385–394.
Самохвалова И. Г. Социокультурная компетентность личности [Электронный ресурс]. Педагогическое образование в России. 2012. № 2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsiokulturnaya-kompetentnost-lichnosti/viewer.
Флиер А. Я. Культурология для культурологов. М.: Академический проект, 2000. 496 с.
Хорошилова Н. В. Оценка культурной компетентности студентов в образовательном процессе вуза [Электронный ресурс]. Современные проблемы науки и образования. 2013. № 2. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/ view?id=8970.
Щетініна Л. В., Рудакова С. Г., Кравець О. В. Сутність крос-культурної компетентності: від теорії до практики [Електронний ресурс]. Ефективна економіка. 2017. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5537.
Joo-Seng T. Issues & Observations: Cultural Intelligence and the Global Economy. Leadership in Action. 2004. № 24 (5). pp. 19–21.
Leavitt R. Developing Cultural Competence in a Multicultural World: Parts 1 & 2. [Electronic resource]. 2012. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/49d2/059 21fb0b8ad4a3b447b538a7ea3ce0c9101.pdf.
Van Dyne L., Ang S. Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement and Application. New York: M. E. Sharpe (Ink.), 2008. 404 p.
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).