(БЕЗ)ПОДІЄВІСТЬ КАРАНТИННОЇ ВІЗУАЛЬНОСТІ
Анотація
Епідемія коронавірусу спровокувала зміни у більшості сфер суспільного життя і стала поштовхом до багатьох переосмислень в питаннях безпеки, економіки, соціальної філософії, етики тощо. На фоні обговорення глобальних питань губиться простий, але не безпроблемний ракурс – видовище епідемії з позиції глядача. Цей ракурс найочевидніший, проте вимагає глибокого аналізу. У карантинних умовах контакт глядача із явищем цілком опосередкований екраном, що визначає сприйняття ним епідемії як медіа-явища. Розводячи екзистенційний досвід, спричинений епідемією (безпосередній), і досвід глядацький (опосередкований), ми виносимо за дужки перший і зосереджуємо увагу на другому: нас цікавить не явище-епідемія, а явлення епідемії на екрані. Саме репрезентація епідемії є проблемою: попри трансляцію в режимі реального часу і небачену «зримість» епідемії, карантинна візуальність є безподієвою. Обговорення епідемії захоплює інформаційне поле і своєю тотальністю висуває претензію на виключну подію. Однак виключність спростовується історично, а подієвість не має місця у філософському сенсі. Залишається видовище – але режим його є специфічним. Блискучий аналіз видовищ від Гі Дебора і Жана Бодріяра у випадку сучасної епідемії опиняється невідповідним: звичний спосіб пережиття видовища у випадку епідемії змінюється – це видовище є не-видовищним. Видовище епідемії – це «видовище на карантині»: ізольоване від «того, що є» чи / та ізолююче глядачів від цього. Не відображаючи смерть (хіба що у формі кривих смертності, які не мають нічого спільного з конкретною смертю), екран не відображає те, що є подієвим в епідемії. Основоположна апрезентативність смерті доповнюється цілим рядом «невидимостей» – невидимість без-церемонно похованих мертвих, невидимість ізольованих хворих, невидимість захищених костюмами медиків і головне – невидимість загрози. Однак, оскільки екран не може залишатися порожнім, його заповнюють образи нестачі й відсутності: образ порожнього міста визначальний для карантинної візуальності. Репрезентація епідемії, попри те, що її трансляція безперервно ведеться в онлайні як повсякчасне оновлення статистик, уникає і подієвості, і видовищності.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Agamben, G. (2020). A Question. Retrieved from https://aitrus.info/node/5456. (In Russian).
Badiou, A. (2013). Philosophy and the Event. Conversations with a short introduction to Badiou’s philosophy by Fabien Tarby. (D. Kraliechkin, Trans.). Moscow: Institute of Social Sciences. (Original work published 2010). (In Russian).
Badiou, A. (2016). Ethics: an Essay on the Understanding of Evil. (V. Artiukh, A. Riepa, Trans.). Kyiv: Komubuk. (Original work published 1993). (In Ukrainian).
Badiou, A. (2020). On the Epidemic Situation. (O. O. Ivanenko, Trans.). Retrieved from http://files.nas.gov.ua/PublicMessages/Documents/0/2020/03/200330171210972-4465.pdf. (In Ukrainian).
Baudrillard, J. (2016). The Spirit of Terrorism. The Gulf War did not Take Place. (A. Kachalov, Trans.). Moscow: Ripol Klassik. (Original works published 1991). (In Russian).
Debord, G. (1992). The Society of the Spectacle (3rd edition). Paris: Gallimard. (Original work published 1967). (In French).
Latour, B., Illouz, E., & Nancy, J.-L. (2020). What is the World After a Pandemic? (A. Riepa, Trans.). Retrieved from https://politkrytyka.org/2020/03/31/yakyj-svit-pislya-pandemiyi-bruno-latur-yeva-illuz-zhan-lyuk-nansi. (In Ukrainian).
Macron, E. (2020). “We are at War”: the Verbatim of Emmanuel Macron’s Speech. Retrieved from https://www.lemonde.fr/politique/article/2020/03/16/nous-sommes-en-guerre-retrouvez-le-discours-de-macron-pour-lutter-contre-le-coronavirus_6033314_823448.html. (In French).
Stepanova, M. (2020). War Without an Enemy: Maria Stepanova about the Misfortune We have been Waiting for So Long. Retrieved from https://www.kommersant.ru/doc/4301417. (In Russian).
Yampolsky, M. (2020). The Epidemic: Ignorance and Truth. Retrieved from https://www.colta.ru/articles/society/24006-mihail-yampolskiy-o-tom-kak-pandemiya-razrushaet-illyuziyu-znaniya. (In Russian).
Žižek, S. (2005). Interpassivity. Desire: Attraction. Multiculturalism. (A. Smirnov, Trans.). (Original work published 1997). St. Petersburg: Aleteia. (In Russian).
Агамбен Дж. Вопрос [Электронный ресурс] / пер. с итал. 16.04.2020. URL: https://aitrus.info/node/5456.
Бадью А. До епідемічної ситуації [Електронний ресурс] / пер. з франц. О. О. Іваненко; під ред. В. Ф. Бурлачука. 21.03.2020. URL: http://files.nas.gov.ua/PublicMessages/Documents/0/2020/03/200330171210972-4465.pdf.
Бадью А. Етика. Нарис про розуміння зла / пер. з франц. В. Артюха, А. Рєпа. К.: Комубук, 2016. 192 с.
Бадью А. Философия и событие. Беседы с кратким введением в философию Алена Бадью / пер. с франц. Д. Кралечкина. М.: Институт общегуманитарных исследований, 2013. 193 с.
Бодрийяр Ж. Дух терроризма. Войны в Заливе не было / пер. с франц. А. Качалова. М: Рипол Классик, 2016. 224 с.
Жижек С. Интерпассивность. Желание: влечение. Мультикультурализм / пер. с англ. А. Смирнова; под ред. В. Мазина, Г. Рогоняна. СПб.: Алетейя, 2005. 156 с.
Латур Б., Іллуз Є., Нансі Ж.-Л. Який світ після пандемії? [Електронний ресурс] / пер. з франц. А. Рєпа. 31.03.2020. URL: https://politkrytyka.org/2020/03/31/yakyj-svit-pislya-pandemiyi-bruno-latur-yeva-illuz-zhan-lyuk-nansi.
Степанова М. Война без врага: Мария Степанова о беде, которую так долго ждали [Электронный ресурс]. 03.04.2020. URL: https://www.kommersant.ru/doc/4301417.
Ямпольский М. Эпидемия: незнание и правда [Электронный ресурс]. URL: https://www.colta.ru/articles/society/24006-mihail-yampolskiy-o-tom-kak-pandemiya-razrushaet-illyuziyu-znaniya.
Debord G. La Société du Spectacle: 3e édition. Paris: Les Éditions Gallimard, 1992. 224 p.
Macron E. “Nous sommes en guerre”: le verbatim du discours d’Emmanuel Macron [Ressource Électronique]. 16.03.2020. URL: https://www.lemonde.fr/politique/article/2020/03/16/nous-sommes-en-guerre-retrouvez-le-discours-de-macron-pour-lutter-contre-le-coronavirus_6033314_823448.html
Авторське право (c) 2020 Olha O. Chystotina
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).