At the Way of Cognition of Anthropocentric Existence of Language: Ukrainian Sociopsycholinguistics of the End of ХХ – the Beginning of ХХІ Century

  • Микола Іванович Філон Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
  • Наталія Миколаївна Галунова Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
Keywords: psycholinguistics, sociolinguistics, sociopsycholinguistics, problems, object, subject, methods of research, research guidelines

Abstract

The article is devoted to the actual for contemporary linguistics problem of origination of a new branch of science at the border of the already existing ones – to sociopsycholinguistics. The analysis of Ukrainian psycholinguistic and sociolinguistic researches demonstrates affinity of their problems, objects, subjects, and the usage of the same methods. The problems, the object, the subject, the methods and perspective research guidelines of sociopsycholinguistics are characterized in the article. Importance and heuristic significance of sociopsycholinguistics for formation of a scientific-research image of the language in its social and anthropocentric dimensions are emphasised.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Микола Іванович Філон, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри української мови
Наталія Миколаївна Галунова, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
кандидат філологічних наук, доцент кафедри загального та прикладного мовознавства

References

1. Інститут української мови. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www1.nas.gov.ua/institutes/ium/Structure/Departments/Department5/Pages/default.aspx — Заголовок з екрана.

2. Антонюк О. В. Роль соціопсихолінгвістичного експерименту у виявленні складників лінгвоментальності (на матеріалі концепту вода) / О. В. Антонюк // Записки з загальної лінгвістики. — Одеса, 2002. — Вип.5 : Мова та національна свідомість. — С. 50—55.

3. Гаврилащук О. Д. Гендерний критерій психосоціальних особливостей вибору номінації адресата мовлення / Олеся Гаврилащук // Зб. наук. пр. ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Психолінгвістика. — Переяслав-Хмельницький, 2011— Вип. 8. — С. 94—100.

4. Крутій К. Л. Українська асоціація психолінгвістів [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.ukrdeti.com/psyx.php?lang=ru. — Заголовок з екрана.

5. Мартинов А. Ю. Історична соціологія (циклічна парадигма) // А.Ю. Мартинов — К. : УІАД «Рада», 2004. — С. 105.

6. Паламар Л. М. Соціопсихолінгвістичні основи виховання мовної особистості / Л.М. Паламар // Українська мова в процесі національно-культурного відродження України : збірник наукових праць: Матеріали конференції — Київ : КДПІ, 1993. — С. 16—18.

7. Пода О. Газети радянської України 20–40-х років ХХ століття: проблема гендерного маркування назв [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://psychling.phdpu.edu.ua/images/arhive/1-2008/24.pdf — Заголовок з екрана.

8. Психолінгвістика : наук.-теорет. зб. / Держ. вищ. навч. закл. «Переяслав-Хмельниц. держ. пед. ун-т ім. Г. Сковороди». — Переяслав-Хмельниц., 2008 [Електронний ресурс] — Режим доступу : http://psychling.phdpu.edu.ua/. – Заголовок з екрана.

9. Словник новотворів української мови кінця ХХ століття. — Вип. 2. — Кривий Ріг : 2002.—180 с.

10. Соціолінгвістичні студії. / за заг. ред. Л. О. Ставицької. — К. Видавничий дім Д. Бураго: 2010.—288 с.

11. Танчинець М. І. Соціолінгвістичні фактори виникнення мовних варіантів в англійському діалогічному мовленні / Марія Танчинець // Зб. наук. пр. ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Психолінгвістика. — Переяслав-Хмельницький, 2010 — Вип. 5. — С. 136—141.

12. Хаджирадєва С. Основи роботи з текстом у сфері комунікативної діяльності державних службовців: соціопсихолінгвістичний аспект / С. Хаджирадєва // Вісник НАДУ, 2003. — Вип.4. — С. 497—502.

13. Швець Т. А. «Використання сучасних інформаційних технологій у процесі формування комунікативної компетенції студентів» / Тетяна Швець // Зб. наук. пр. ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Психолінгвістика. — Переяслав-Хмельницький, 2015. — Вип. 17. — С. 239—249.

14. Шумарова Н. П. Мовна компетенція особистості: соціопсихолінгвістичний аспект : дис. ... д-ра філол. Наук : спец.10.02.02; 10.02.01. — К., 1994. — 360 с.

15. Яременко Л.М. Соціопсихолінгвістичний аспект у викладанні української фахової мови / Л. М. Яременко // зб. матеріалів ІV Міжнар. наук.-практ. конф., 21-22 травня 2011 «Держава і право: проблеми становлення і стратегія розвитку». — Суми : Університетська освіта, 2011. — С. 527—529.

16. Psycholinguistics. Архів [Електронний ресурс] — Режим доступу : http://psychling.phdpu.edu.ua/index.php/ru/arkhiv. — Заголовок з екрана.
How to Cite
Філон, М. І., & Галунова, Н. М. (1). At the Way of Cognition of Anthropocentric Existence of Language: Ukrainian Sociopsycholinguistics of the End of ХХ – the Beginning of ХХІ Century. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Philology”, (73), 22-25. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/5596
Section
Мова як об'єкт соціо- та психолінгвістики