Основні напрями наукових досліджень безперервної географічної освіти
Анотація
Вступ. У статті наголошується, що концепцію безперервної освіти в її сучасному вигляді вперше представив на форумі ЮНЕСКО в 1965 р. P. Langrand. Пізніше концепція розроблялася багатьма зарубіжними і вітчизняними вченими, в тому числі - у галузі географічної освіти. Закон України «Про освіту» (1991) проголошує спадкоємність як один із принципів сучасної освіти в країні. У даний час в Україні розробляється і впроваджується концепція безперервної географічної освіти та її окремих ланок.
Мета статті - висвітлити основні напрями в наукових дослідженнях безперервної географічної освіти.
Основний матеріал. Безперервна географічна освіта (БГО) розвивається переважно як феномен практики і не має достатнього теоретичного обґрунтування. Основними напрямами наукових досліджень БГО є:
1-й напрям - вивчення системного, цілісного характеру БГО (дошкільної, шкільної, вищої, післядипломної освіти). Між етапами навчання повинна бути чітка спадкоємність цілей, змісту, засобів, форм і методів навчання. Це випливає з принципу інтеграції (у даному випадку - вертикальної інтеграції).
2-й напрям пов’язаний із необхідністю ефективної реалізації принципу індивідуалізації навчання у системі БГО. Навчальні заклади зараз знаходяться на стадії інтуїтивного пошуку рішень.
3-й напрям пов’язаний з принципом креативності (творчості), реалізація якого має забезпечити формування творчої особистості – головного суб’єкта безперервної освіти.
4-й напрям - наукова розробка проблеми комунікації у загальній та спеціальній (професійній) освіті. Це також є підставою для своєчасного вибору студентом майбутньої сфери своєї професійної діяльності. Це принцип прагматизму і диференціації викладання у системі БГО.
5-й напрям пов’язаний із принципом динамізму БГО. Важливо виробити динамічний підхід до навчання – уміння засвоювати нові досягнення науки і техніки (такий підхід украй рідкісний на нижчих рівнях освіти).
Висновки. Ґрунтуючись на досвіді Харківського обласного та університетського центру безперервної географічної освіти, вважаємо, що напрями досліджень, викладені у статті, є важливими, хоча цей перелік можна розширити.
Завантаження
Посилання
Lengrand, P. (1970). Introduction to Lifelong Education. Paris: The UNESCO Press, 99.
Dave, R.H., ed. (1976). Foundations of Lifelong Education. Some Methodologikal Aspekts. Paris: Pergamon Press, 15-55.
Hummel, Ch. (1977). Education Today for the World of Tomorrow. Paris, UNESCO, 200.
Zhemerov, O.O., Levy`cz`ky`j, I.Yu. (1996). Deyaki aspekty` organizaciyi i funkcionuvannya regional`nogo centru bezperervnoyi geografichnoyi osvity` ta metody`ky` vy`kladannya geografichny`x dy`scy`plin [Some aspects of organization and operation of the regional centre of continuous geographical education and methods of teaching geographical disciplines]. Source of Pedagogical Skills, 13, 17-18.
Zhemerov, O.O., Levy`cz`ky`j, I.Yu. (1997). Bezperervna geografichna osvita [Continuous geographical education]. Ukrainian Geographical Journal, 2, 70-72.
Shy`shhenko, P.G. (2000), Bezperervna geografichna osvita: dy`dakty`chno-vy`xovni aspekty`, zasoby` navchannya [Continuous geographical education: didactic and educational aspects, means of education]. The Problems of Continuous Geographical Education and Cartography, 1, 6-7.
Koval`chuk, I. (2001). Dosvid i shlyaxy` realizaciyi bezperervnoyi geografichnoyi osvity` Ukrayiny` [Experience and ways of implementation of continuous geographical education in Ukraine]. Bulletin of the Lviv National University. Ser. Pedagogical, 15, 289-297.
Shy`shhenko, P.G., Munich, N.V. (2002). Geografichna osvita: problemy` aktualizaciyi v sy`stemi shkola-vuz [Geographical education: problems of actualization in the school-University system]. The Problems of Continuous Geographical Education and Cartography, 3, 11-16.
Zhemerov, O.O. (2003). Naukovi osnovy` reformuvannya bezperervnoyi geografichnoyi osvity` [Scientific basis for reformation of continuous geographical education]. Modernizaciya i reformuvannya seredn`oyi, vy`shhoyi i pislyady`plomnoyi geografichnoyi ta kartografichnoyi osvity` v krayinax SND: dosvid, problemy`, perspekty`vy` [Modernization and reform of secondary, higher and postgraduate geographic and cartographic education in CIS countries: experience, problems, prospects: materials of the XII Intern. sciences’.-method. seminar]. Vinnitsa: Anteks-U Ltd, 8-10.
Kornyeyev, V.P. (2003)/ Sy`stema neperervnoyi geografichnoyi osvity` i pry`ncy`py` yiyi pobudovy` [System of continuous geographical education and principles of its construction Modernizaciya i reformuvannya seredn`oyi, vy`shhoyi i pislyady`plomnoyi geografichnoyi ta kartografichnoyi osvity` v krayinax SND: dosvid, problemy`, perspekty`vy` [Modernization and reform of secondary, higher and postgraduate geographic and cartographic education in CIS countries: experience, problems, prospects: materials of the XII Intern. sciences’.-method. seminar]. Vinnitsa: Anteks-U Ltd, 11-13.
Zhemerov, O.O. (2005). Olimpiadni zavdannya z rozv’yazannyamy` [Olympiad tasks and solutions]. Xarkiv: Osnova, 256.
Zhemerov, O.O. (2007). Geografichni olimpiady` [Geographic Olympiad]. Xarkiv: Osnova, 256.
Levickij, I.Ju., Peresad’ko, V.A., Rusnak, T.V., Zhemerov, A.O., Bajnazarov, A.M. (2011). Istorija stanovlenija nauchno-metodicheskih seminarov na kafedre fizicheskoj geografii i kartografii Har’kovskogo nacional’nogo universiteta im. V.N. Karazina [History of formation of scientific and methodical seminars at the Department of physical geography and cartography of V.N. Karazin Kharkiv National University]. Geography and Ecology at School of XXI Century, 9, 34-40.
Zhemerov, A.O. (2012). Geografija [Geography]. Novejshij polnyj spravochnik shkol’nika: 5-11 klassy. V 2-h T. [The newest complete directory of pupil: forms 5-11. 2 T.]. T.1. Moskva: Jeksmo, 484-576 (+ 1 CDRom).
Memorandum nepreryvnogo obrazovanija Evropejskogo Sojuza (2000) [Memorandum of Continuing Education of the European Union]. Lisbon. Available at: http://www.znanie.org/jornal/n2_01/mem_nepr_obraz.html