Моделювання освітньої діяльності на уроках географії за умов «Нової української школи»

  • Світлана Решетченко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-0744-4272
  • Людмила Яковлева Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0009-4432-2718
Ключові слова: освітня діяльність, партнерство, педагогічне моделювання, географія, українська школа

Анотація

Навчальний заклад у двадцять першому столітті має адаптуватися до вимог сучасності, забезпечуючи молодь необхідною, конкурентоспроможною та якісною освітою.

Його характер повинен бути інноваційним, оскільки здобувачі освіти мають використовувати отримані знання в практичній діяльності, в новому інформаційному суспільстві. У зв’язку з цим потрібно переглянути роль вчителя та методику проведення уроків, звернути увагу на їхню змістовність та технології навчання. Партнерська педагогічна діяльність вимагає нових підходів до освітнього середовища.

Метою статті є особливості освітньої діяльності на уроках географії під час реалізації положень «Нової україн­ської школи».

Основний матеріал. Аналіз літературних джерел підтверджує, що існують різні підходи до визначення термі­нів моделювання та педагогічне моделювання під час освітньої діяльності. Використання технології моделювання в освітньому процесі перетворює його на творчий, спрямований на розвиток індивідуальних здібностей та творчого мислення кожного учня. Це включає в себе використання навчальних програм інноваційного характеру, дотриман­ня особистісного підходу до учнів під час навчальної діяльності. Особливо актуальним для учнів середньої школи є використання ігрових технологій під час навчального процесу на уроках географії. Підсумовуючи, можна зазначити, що застосування різних типів дидактичних ігор на уроках географії сприяє кращому запам’ятовуванню матеріалу уч­нями порівняно з традиційним вивченням. Це дозволяє їм взаємодіяти на творчо-пошуковому рівні, застосовувати отримані знання у нових ситуаціях та закріплювати їх через практичну діяльність, що сприяє збільшенню інтересу до навчального процесу.

Висновки. Проведене дослідження свідчить, що сучасні підходи української школи націлені на створення гнучкої навчальної діяльності, де відбудуться зміни в змісті та технологіях навчання за рахунок сучасних науково-технічних досягнень. Нові підходи, інструменти навчання допомагають створити особистісно-орієнтоване середовище загаль­ноосвітнього закладу, де освітня діяльність реалізується відповідно до вікових та розумових здібностей дитини. Використання ігрових технологій та проєктної діяльності займає особливе місце серед навчальної діяльності, її ана­лізі та корекції як з боку діяльності вчителя, так і учнів.

Завантаження

Біографії авторів

Світлана Решетченко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент кафедри фізичної географії та картографії

Людмила Яковлева, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

магістр кафедри фізична географія та картографії

Посилання

Bubyr, N., Prasul, Y. (2022). Distance learning technology in teaching geography course of continents and oceans in secondary general-education schools. The problems of continuous geographical education and cartography. (36). 24-33 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2022-36-03/.

Yezhova, O.V. (2014). Classification of models in educational research. Scientific Notes. Issue 5. Series: Problems of Methodology of Physical-Mathematical and Technological Education. Part 2. Kirovohrad: RVV KSPU named after V. Vynnychenko, 202-206 [in Ukrainian].

Kravtsova, I. (2021). Geography in the context of the new Ukrainian school. The problems of continuous geographical education and cartography. (33), 24-29, https://doi.org/10.26565/2075-1893-2021-33-03 [in Ukrainian].

New Ukrainian school. [Electronic resource]. - Access mode: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola [in Ukrainian].

Korniev, V.P. (2004). Technologies in Teaching Geography. Kharkiv: Osnova, 111 [in Ukrainian].

Lappo, V. (2016). Foundations of Pedagogical Research. Ivanо-Frankivsk: NAIR, 284 [Electronic resource]. - Access mode: http://194.44.152.155/elib/local/2250.pdf [in Ukrainian].

Melnyk, A. (Activation of students’ educational-cognitive activity in geography and geographical local lore lessons through the use of project technologies [Electronic resource]. - Access mode: http://antoninamelnik.kr.sch.in.ua/ [in Ukrainian].

Teaching Methodology of Geography in School (2000) / S.G., Kobernik, R.R., Kovalenko., P.O., Maslyak, O.Ya., Skuratovich. Kyiv: Staferd-2, 320 [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. New Ukrainian School. [Electronic resource]. - Access mode: https://mon.gov.ua/ [in Ukrainian].

Model of organizing the educational process in the school for studying geography [Electronic resource]. - Access mode: https://naurok.com.ua/uploads/files/197336/254456/274332_html/images/254456%2027.png [in Ukrainian].

Pedagogical Dictionary (2001). Kyiv: Pedagogical Thought, 323 [in Ukrainian].

Pirozhenкo, T.O., Ladivir, S.O., Karasіova, K.V. (2014). Modern Children: Reflection of Adult World Values: Methodological Recommendations. Kirovograd: Imeks-LTD, 120 [in Ukrainian].

Voyage Across Seas and Oceans: Geography, 6th Grade. Map Work [Electronic resource]. - Access mode: http://learningapps.org/watch?v=p4yn4pbg517

Reshetchenko, S., Skubarieva, T. (2021). The problems of continuous geographical education and cartography. (33). 62-68. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2021-33-07 [in Ukrainian].

Svir, N. (2020). The scientific and pedagogical project «Intellekt of Ukraine»: features of teaching geography in the 9th form. The problems of continuous geographical education and cartography. (32), 64-71. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2020-32-07 [in Ukrainian].

Shynkarenko, H, Zhemerov, A. (2021). Methods of theaching geography in profile 10th grades. The problems of continuous geographical education and cartography. (32). 59-65. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2021-34-08 [in Ukrainian].

Опубліковано
2024-08-01
Як цитувати
Решетченко, С., & Яковлева, Л. (2024). Моделювання освітньої діяльності на уроках географії за умов «Нової української школи». Проблеми безперервної географічної освіти і картографії, (39), 53-57. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2024-39-05
Номер
Розділ
Статті

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)