ХАРКІВСЬКИЙ СТУДІЙНИЙ РУХ ТА СТУДІЯ «БЛАКИТНА ЛІЛІЯ» ЯК ПРОЯВ ЄВРОПЕЙСЬКИХ ХУДОЖНІХ ПРАКТИК

  • Вікторія Ловак Інститут регіональних досліджень історії Східної Європи, Тюбінгенський університет ім. Ебергарда Карла https://orcid.org/0009-0000-1097-3955
Ключові слова: студії, студійний рух, «Блакитна Лілія», «Будяк», «Накось-Викось», Євген Агафонов, Олексій Грот, Микола Саввін, Едуард Штейнберг, Олексій Загонов.

Анотація

У статті розглядається студійний рух у Харкові наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття, а також вплив на нього європейських культурно-мистецьких процесів. Студії Єгора Шрейдера (1875–1907), «Блакитна Лілія» Євгена Агафонова (1907–1912), Олексія Грота, Едуарда Штейнберга, Миколи Саввіна, Олексія Загонова (1909–1913), «Будяк» (1913–1914), «Накось-Викось» (1914) були реципієнтами європейських художніх практик, залучали Україну до європейських мистецьких процесів і сприяли створенню української версії європейських стилів і течій. Особливу роль у мистецькому житті Харкова відіграла заснована харківським художником Євгеном Агафоновим студія «Блакитна лілія», яка швидко перетворилася на мистецьке об’єднання. Його члени займалися живописом, графікою, гравюрою, організовували пленери, виставки, в тому числі й новаторські («Кільце», 1911, 1912), де знайомили публіку з новим мистецтвом, що охопило Європу. Студенти видавали літературно-художній альманах «Блакитна Лілія» (1911), займалися театральною діяльністю. Євген Агафонов був сценографом першого харківського театру-кабаре «Блакитне Око» (1909–1911), який знайомив харківську публіку з модерністськими п’єсами та естетикою модерну. Студія «Блакитна лілея», орієнтуючись на актуальні європейські зразки, стала місцем навчання, експериментів і практики, одним з витоків українського авангарду. Присутність національної української тематики у творчості студійців (зокрема, Євгена Агафонова) стала важливим внеском у процес націєтворення. А різноманітні види творчої діяльності художників-студійців перетворили Харків на європейське місто, залучене до розбудови спільного європейського культурного простору.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Anderson, B. 2001. Uiavleni spilnoty. Mirkuvannia shchodo pokhodzhennia y poshyrennia natsionalizmu [Imagined Communities. Reflections on the Origin and Spread of Nationalism]. Kyiv, Krytyka, 272 s. (In Ukrainian).
Андерсон, Б. 2001. Уявлені спільноти. Міркування щодо походження й поширення націоналізму. Київ, Критика, 272 с.
Averianova, N. 2009. Ukrainske obrazotvorche mystetstvo yak nevidiemnyi chynnyk etnozberezhennia ta natsiietvorennia [Ukrainian fine arts as an integral factor of ethnopreservation and nation-building]. Ukrainoznavstvo. Kyiv, issue 13, s. 18–21. (In Ukrainian).
Авер’янова, Н. 2009. Українське образотворче мистецтво як невід’ємний чинник етнозбереження та націєтворення. Українознавство. Київ, вип. 13, с. 18–21.
Burliuk, D. 1994. «Fragmenty iz vospominanij futurista». Pis'ma. Stihotvoreniya ["Fragments from the Memoirs of a Futurist." Letters. Poems]. SPb., Pushkin Foundation, 383 s. (Іn Russian).
Бурлюк, Д. 1994. «Фрагменты из воспоминаний футуриста». Письма. Стихотворения. СПб., Пушкинский фонд, 383 с.
Chechyk, V. V. 2020. Rannii kharkivskyi period tvorchosti Ye. Agafonova: dialoh z teatrom [Early Kharkiv period of Yevhen Agafonov's work: a dialog with the theater]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv. Kharkiv, issue 3, s. 82–93. (In Ukrainian).
Чечик, В. В. 2020. Ранній харківський період творчості Є. Агафонова: діалог з театром. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків, вип. 3, с. 82–93.
Deuchler, F. 2003. Stichjahr 1912: Künste und Musik der Frühen Moderne im Urteil ihrer Protagonisten. Regensburg, Schnell & Steiner, 455 s. (In German).
Hroch, M. 1992. From National Movement to Nation. UCLA: Center for Social Theory and Comparative History. URL: https://escholarship.org/uc/item/4n1147f1. (Date accessed: 15. 01. 2025).
Hrytsak, Ya. 2011. Strasti za natsionalizmom: stara istoriia na novyi lad [Passions Around Nationalism: Old History in a New Manner]. Kyiv, Krytyka, 350 s. (In Ukrainian).
Грицак, Я. 2011. Страсті за націоналізмом: стара історія на новий лад. Київ, Критика, 350 c.
Kamyshnikov, L. Zametki ob iskusstve [Notes on art]. Utro. 1910, aprelya 2. (Іn Russian).
Камышников Л. Заметки об искусстве. Утро. 1910, 2 апреля.
Kasianov, H. V. 1999. Teorii natsii ta natsionalizmu [Theories of the nation and nationalism]. Kyiv, Lybid, 349 s. (In Ukrainian).
Касьянов, Г. В. 1999. Теорії нації та націоналізму. Київ, Либідь, 349 с.
Kishkurno, E. P. 2011. Studyinoe dvizhenye v Kharkove v kontse XIX–nachale ХХ veka [Studio movement in Kharkov in the late XIX-early XX century]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv. Kharkiv, issue 3, s. 109–112. (In Ukrainian).
Кишкурно, Е. П. 2011. Студийное движение в Харькове в конце XIX–начале ХХ века. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків, вип. 3, с. 109-–112.
Lowack, V. 2019. «Blakytna liliia»: vytoky ukrainskoho avanhardu [“The Blue Lily”: Origins of the Ukrainian Avant-Garde]. Materyk ukrainskoho avanhardu na mapi svitu [The mainland of the Ukrainian avant-garde on the world map]. Kyiv, s. 25–30. (In Ukrainian).
Ловак, В. 2019. «Блакитна лілія»: витоки українського авангарду. Материк українського авангарду на мапі світу. Київ, c. 25-30.
Lowack, V. 2024a. Studiia «Blakytna liliia»: zasnuvannia, diialnist, znachennia [The Blue Lily Studio: Foundation, Activities, Significance]. Tekst i obraz: Aktualni problemy istorii mystetstva. Kyiv, vol.1, issue 17, s. 56–77. URL: https://doi.org/10.17721/2519-4801.2024.1.04. (Date accessed: 15. 01. 2025). (In Ukrainian).
Ловак, В. 2024a. Студія «Блакитна лілія»: заснування, діяльність, значення. Текст і образ: Актуальні проблеми історії мистецтва. Київ, т.1, вип. 17, с. 56–77. URL: https://doi.org/10.17721/2519-4801.2024.1.04. (Дата доступу: 15. 01. 2025).
Lowack, V. 2024b. Miunkhenska shkola Antona Ashbe ta yii vplyv na ukrainskykh khudozhnykiv [The Munich School of Anton Ažbe and its influence on Ukrainian artists]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv. Lviv, issue 53, s. 60–72. DOI: 10.37131/2524-0943-2024-53-6. (Date accessed: 15. 02. 2025). (In Ukrainian).
Ловак, В. 2024b. Мюнхенська школа Антона Ашбе та її вплив на українських художників. Вісник Львівської національної академії мистецтв. Львів, вип. 53, с. 60–72. DOI: 10.37131/2524-0943-2024-53-6 (Дата доступу: 15. 02. 2025).
Milashevskij, V. A. 1972. Vchera, pozavchera…: Vospominaniya hudozhnika [Yesterday, the day before yesterday...: Memoirs of an artist]. Leningrad, «Hudozhnik RSFSR», 298 s. (Іn Russian).
Милашевский, В. А. 1972. Вчера, позавчера…: Воспоминания художника. Ленинград, «Художник РСФСР», 298 с.
Milashevskij, V. A. 1989. Vchera, pozavchera…: Vospominaniya hudozhnika [Yesterday, the day before yesterday...: Memoirs of an artist]. Moskva, Kniga, 402 s. (Іn Russian).
Милашевский, В. А. 1989. Вчера, позавчера…: Воспоминания художника. Москва, Книга, 402 с.
Mudrak, M. 2006. Ukrainskyi avanhard. Ukrainskyi modernizm: 1910–1930 [Ukrainian Modernism: 1910-1930]. Kyiv: Natsionalnyi khudozhnii muzei Ukrainy, s. 31–38. (In Ukrainian).
Мудрак, М. 2006. Український авангард. Український модернізм: 1910–1930. Київ, Національний художній музей України, c. 31–38.
Mudrak, M. 2018. «Nova heneratsiia» i mystetskyi modernizm v Ukraini [“The New Generation” and Artistic Modernism in Ukraine]. Kyiv, Rodovid, 350. s. (In Ukrainian).
Мудрак, М. 2018. «Нова генерація» і мистецький модернізм в Україні. Київ, Родовід, 350 с.
Naumov, S. 2006. Ukrainskyi politychnyi rukh na Livoberezhzhi (90 i rr. ХІХ st. – liutyi 1917 r.) [The Ukrainian Political Movement on the Left Bank (90s of the Nineteenth Century-February 1917)]. Kharkiv, KhNU imeni V.N.Karazina, 343 s. (In Ukrainian).
Наумов, С. 2006. Український політичний рух на Лівобережжі (90 і рр. ХІХ ст. – лютий 1917 р.). Харків, ХНУ імені В.Н.Каразіна, 343 c.
Naumov, S. 2017. «Malorosiiskyi proekt» ХІХ st. vs «ukrainskyi proekt» [The “Little Russian project” of the nineteenth century vs. the “Ukrainian project”]. Yzvestyia na Ynstytuta za ystorychesky yzsledvanyia. Sofia, vol. 34, s. 113–134. (In Ukrainian).
Наумов, C. 2017. «Малоросійський проект» ХІХ ст. vs «український проект». Известия на Института за исторически изследвания. София, т. 34, с. 113–134.
Naumov, S. 2019. Imperatorskyi Kharkivskyi universytet i «ukrainske vidrodzhennia» pershoi polovyny ХХ st. [Imperial Kharkiv University and the «Ukrainian Revival» in the First Half of the XIXth Century]. Drinovsky Sbornik. Sofia, vol.11, s.188–194. DOI: https://doi.org/10.7546/DS.2018.11.22. (Date accessed: 15. 01. 2025). (In Ukrainian).
Наумов, С. 2019. Імператорський Харківський університет і «українське відродження» першої половини ХІХ ст. Дриновський збірник. Cофія, т. 11, с. 188–194. URL: https://doi.org/10.7546/DS.2018.11.22. (Дата доступу: 15. 01. 2025).
Pavlova, T. 2014. Mysttsi ukrainskoho avanhardu v Kharkovi [Ukrainian avant-garde artists in Kharkiv]. Kharkiv, Hrafprom. 474 s. (In Ukrainian).
Павлова, Т. 2014. Мистці українського авангарду в Харкові. Харків, Графпром, 474 с.
Pivnenko, A. 2006. Hrot Oleksandr Mykolaiovych. [Grot Oleksandr Mykolayovych]. Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Online]. Kyiv, The NASU Institute of Encyclopedic Research. URL: https://esu.com.ua/article-32015. (Date accessed: 15. 01. 2025). (In Ukrainian).
Півненко, А. 2006. Грот Олександр Миколайович. Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс]. Київ, Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. URL: https://esu.com.ua/article-32015. (Дата доступу: 15. 01. 2025).
Pivnenko, A. S. 1990. Hudozhestvennaya zhizn' g. Har'kova vtoroj poloviny XIX nachale HKH v. (do 1917): Avtoref. dis. Moskva [Artistic life of Kharkov. Kharkov second half of XIX beginning of XX century (till 1917): Extended abstract of candidate’s thesis]. Moskva, 15 s. (Іn Russian).
Пивненко, А. С. 1990. Художественная жизнь г. Харькова второй половины XIX начале ХХ в. (до 1917): Автореф. дис. Москва, 15 с.
Riabchuk, M. 2000. Vid Malorosii do Ukrainy: paradoksy zapizniloho natsiietvorennia [From Malorossia to Ukraine: Paradoxes of belated nation-building]. Kyiv, Krytyka, 303 s. (In Ukrainian).
Рябчук, М. 2000. Від Малоросії до України: парадокси запізнілого націєтворення. Київ, Критика, 303 с.
Savickaya, L. L. 2003. Na puti obnovleniya: Iskusstvo Ukrainy v 1890–1910-e gody [On the Path of Renewal: Ukrainian Art in the 1890s-1910s]. Har'kov, TO Eksklyuziv, 467 s. (Іn Russian).
Савицкая, Л. Л. 2003. На пути обновления: Искусство Украины в 1890–1910-е годы. Харьков, ТО Эксклюзив, 467 с.
Szporluk, R. 2001. Ukraina: vid imperskoi okrainy do nezalezhnoi derzhavy [Україна: від імперської окраїни до незалежної держави]. Skhid-Zakhid: Istoryko-kulturolohichnyi zbirnyk [East-West: A historical and cultural collection]. Kharkiv, Novyi Vid, issue 4, s. 10–43. (In Ukrainian).
Шпорлюк, Р. 2001. Україна: від імперської окраїни до незалежної держави. Схід-Захід: Історико-культурологічний збірник. Харків, Новый Вид, вип. 4, c.10–43.
Sokoliuk, L. D. 2008. Studyia Ye.Shreidera u Kharkovi [E. Schrader's studio in Kharkiv]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv. Kharkiv, issue 10, s. 103–108. (In Ukrainian).
Соколюк, Л. Д. 2008. Студія Є.Шрейдера у Харкові. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків, вип. 10, c. 103–108.
Sokoliuk, L. D. 2011. “Bubnovyj valet” na vystavke “Kol'ca” (Har'kov 1912 g.) [“Jack of Diamonds” at the exhibition “Rings” (Kharkov 1912).]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv. Mystetstvoznavstvo. Arkhytektura. Kharkiv, issue 7, s. 175–181. (Іn Russian).
Соколюк, Л. Д. 2011. «Бубновый валет» на выставке «Кольца» (Харьков 1912 г.). Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Мистецтвознавство. Архитектура. Харків, вип. 7, с. 175–181.
TsDAMLM Ukrainy. Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv-muzei literatury i mystetstva Ukrainy. [Central State Archive-Museum of Literature and Art of Ukraine], f. 208, op. 2, spr. 67, 51 ark. (In Russian).
Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України, ф. 208, оп. 2, спр. 67, 51 арк.
TsDAMLM Ukrainy. Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv-muzei literatury i mystetstva Ukrainy. [Central State Archive-Museum of Literature and Art of Ukraine], f. 208, op. 2, spr. 90, 15 ark. (In Russian).
Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України, ф. 208, оп. 2, спр. 90, 15 арк.
TsDAMLM Ukrainy. Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv-muzei literatury i mystetstva Ukrainy. [Central State Archive-Museum of Literature and Art of Ukraine], f. 208, op. 2, spr. 159. 129 ark. (In Russian).
Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України, ф. 208, оп. 2, спр. 159, 129 арк.
TsDAMLM Ukrainy. Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv-muzei literatury i mystetstva Ukrainy. [Central State Archive-Museum of Literature and Art of Ukraine], f. 553, op. 1, spr. 6, 29 ark. (In Ukrainian, in Russian).
Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України, ф. 553, оп. 1, спр. 6, 29 арк.
TsDAMLM Ukrainy. Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv-muzei literatury i mystetstva Ukrainy. [Central State Archive Central State Archive-Museum Museum of Literature and Art of Ukraine], f. 553, op. 1, spr. 30, 4 ark. (In Ukrainian). Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України, ф. 553, оп. 1, спр. 30, 4 арк.
TsDAMLM Ukrainy. Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv-muzei literatury i mystetstva Ukrainy. [Central State Archive-Museum of Literature and Art of Ukraine], f. 553, op. 1, spr. 93, 11 ark. (In Russian, in English).
Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України, ф. 553, оп. 1, спр. 93, 11 арк.
TsDAMLM Ukrainy. Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv-muzei literatury i mystetstva Ukrainy. [Central State Archive-Museum of Literature and Art of Ukraine], f. 553, op. 1, spr. 98, 29 ark. (In Ukrainian).
Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України, ф. 553, оп. 1, спр. 98, 29 арк.
TsDAMLM Ukrainy. Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv-muzei literatury i mystetstva Ukrainy. [Central State Archive-Museum of Literature and Art of Ukraine], f. 553, op. 1, spr. 152, 2 ark. (In Ukrainian).
Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України, ф. 553, оп. 1, спр. 152, 2 арк.
Tytarenko, N. 2011. Kharkivska shkola hrafiky: pohliad z dystantsii istorychnoi perspektyvy [Kharkiv School of Graphic Arts: A View from a Historical Perspective ]. Zapysky naukovoho tovarystva imeni Shevchenka. Lviv, issue 261, s. 456–468. (In Ukrainian).
Титаренко, Н. 2011. Харківська школа графіки: погляд з дистанції історичної перспективи. Записки наукового товариства імені Шевченка. Львів, вип. 261, c. 456–468.
Utro. 1907, 20 yanvarya. (In Russian).
Утро. 1907, 20 января.
Utro. 1907, 28 iyunya. (In Russian).
Утро. 1907, 28 июня.
Utro. 1908, 31 avgusta. (In Russian).
Утро. 1908, 31 августа.
Utro. 1909, 18 avgusta. (In Russian).
Утро. 1909, 18 августа.
Utro. 1910, 8 sentyabrya. (In Russian).
Утро. 1910, 8 сентября.
Utro. 1910, 2 oktyabrya. (In Russian).
Утро. 1910, 2 октября.
Utro. 1910, 22 avgusta. (In Russian).
Утро. 1910, 22 августа.
Utro. 1910, 7 oktyabrya. (In Russian).
Утро. 1910, 7 октября.
Utro. 1911, 8 oktyabrya. (In Russian).
Утро. 1911, 8 октября.
Utro. 1911, 10 sentyabrya. (In Russian).
Утро. 1911, 10 сентября.
Utro. 1911, 6 noyabrya. (In Russian).
Утро. 1911, 6 ноября.
Utro. 1911, 15 noyabrya. (In Russian).
Утро. 1911, 15 ноября.
Utro. 1912, 3 oktyabrya. (In Russian).
Утро. 1912, 3 октября.
Utro. 1912, 16 oktyabrya. (In Russian).
Утро. 1912, 16 октября.
Utro. 1912, 28 oktyabrya. (In Russian).
Утро, 1912, 28 октября.
Utro. 1913, 19 yanvarya (In Russian).
Утро. 1913, 19 января.
Utro. 1913, 22 oktyabrya. (In Russian).
Утро.1909, 18 августа.
Vasylenko, V., Holubchyk, H. 2023. Konstruktyvistska teoriia natsiietvorennia: ukrainskyi aspekt [Constructivist theory of nation-building: the Ukrainian aspect]. Naukovo-teoretychnyi almanakh Hrani. Dnipro, issue 26(6), s. 71–78. URL: https://doi.org/10.15421/1723132. (Date accessed: 15. 01. 2025). (In Ukrainian).
Василенко, В., Голубчик, Г. 2023. Конструктивістська теорія націєтворення: український аспект. Науково-теоретичний альманах Грані. Дніпро, вип. 26(6), с.71–78. URL: https://doi.org/10.15421/1723132. (Дата доступу: 15. 01. 2025).
Wilson, A. 2004. Ukraintsi: nespodivana natsiia. [Ukrainians: an unexpected nation]. Kyiv, K.I.S., 552 s. (In Ukrainian).
Вілсон, Е. 2004. Українці: несподівана нація. Київ, К.І.С., 552 с.
Zhurba, O. 2019. «Ukrainski» natsionalni proekty dovhoho XIX st. v imperskomu prostori [“Ukrainian” national projects of the long nineteenth century in the imperial space]. Istoriia ta istoriohrafiia v Yevropi. Kyiv, issue 6, s. 61–68. (In Ukrainian).
Журба, О. 2019. «Українські» національні проекти довгого XIX ст. в імперському просторі. Історія та історіографія в Європі. Київ, вип. 6, с. 61–68.
Опубліковано
2025-08-15
Як цитувати
Ловак, В. (2025). ХАРКІВСЬКИЙ СТУДІЙНИЙ РУХ ТА СТУДІЯ «БЛАКИТНА ЛІЛІЯ» ЯК ПРОЯВ ЄВРОПЕЙСЬКИХ ХУДОЖНІХ ПРАКТИК. Дриновський збірник, 17(17). вилучено із https://periodicals.karazin.ua/drinov/article/view/27138