Транспортна інфраструктура Азовського і Чорного морів рубежу 40-х – 50-х років ХІХ ст. (за матеріалами австрійських консульських звітів)

  • Ігор Жалоба Інститут історії України НАН України
Ключові слова: транспортна інфраструктура, австрійські консульства, Таганрог, Маріуполь, Бердянськ, Одеса, Галац, Бреїла, Варна, Трапезунд, Дон, Дніпро, Дністер, Дунай, судноплавство, пароплавство, порт, гавань, рейд

Анотація

Метою представленої роботи є розгляд стану транспортної інфраструктури Азовського і Чорного морів рубежу 40-х – 50‑х років ХІХ ст. При розгляді пропонованої теми виходили з визначення поняття «транспортної інфраструктури», запропонованого українськими науковцями О. Бордун та А. Забарило. Згідно з ними транспортна інфраструктура – це «сукупність споруд, системи мереж сполучень усіх видів транспорту, що задовольняють потреби населення та виробництва у перевезеннях пасажирів і вантажів».

У якості джерела використано опубліковані донесення австрійських консулів. Габсбурзька імперія проявляла жвавий інтерес до чорноморсько-азовської торгівлі і судноплавства. Практичним підтвердженням цього інтересу була значна кількість консульських установ, відкритих Віднем у басейні Чорного й Азовського морів на межі 40-х – 50-х років ХІХ ст., а саме в Бухаресті, Константинополі (Стамбулі), Яссах, Одесі, Галаці, Рущуку (сучасне болгарське місто Русе), Трапезунді, Бєльцах, Бреїлі (її в тогочасних австрійських джерелах називали на турецький манер – Ібраїла (Ibraila)), Ізмаїлі, Керчі, Таганрозі, Бердянську, Маріуполі, Феодосії, Тульчі, Видині, Трапезунді, Самсуні, Батумі, Сінопі й Ерзерумі (нині турецьке місто Ерзурум). Дані установи покликані були надавати інформацію про умови торгівлі та судноплавання відповідних округів, що вилилося у продукування значної кількості надзвичайно цікавих звітів; представляти та відстоювати інтереси австрійських торговців і судноплавців, і, в разі потреби, надавати їм захист та підтримку.

Виходячи з наведеного у статті матеріалу, констатовано, що жвавим господарським піднесенням Північне Причорномор’я та Приазов’я завдячують адміністративним заходам імперської адміністрації Росії та її імперської політики щодо Оттоманської порти. Останнє проявлялося, зокрема, у витисканні з османів розширення свободи торгівлі і судноплавства, чим користалися як інші європейські держави, так і ті, хто знаходився на пограниччі російсько-османського протистояння. Як от Дунайські князівства, які після 1829 р. отримали автономію. Це, безумовно, було тим чинником, що пояснював різке поліпшення морської транспортної інфраструктури, що проявилося у піднесенні таких міст і їх портів, як Таганрог, Маріуполь та Бердянськ в Азовському морі, Одеси на Чорному морі та Галацу і Бреїли на Дунаї. Фактично на цей час обмеженням росту портів і міст могли бути лише їх географічні умови та недостатня продуктивність прилеглих територій. Це, зокрема, позначалося на азовських та дунайських портах і найбільш яскраво на кримських.

Що ж до корінних територій османів анатолійського узбережжя, то сюди північночорноморський імпульс докотився лише у 30-х роках ХІХ ст. У цих роках Стамбул поступово дав раду тамтешнім деребеям і почав звертати увагу на місцеве господарство.

Але ключовим чинником, який стояв на заваді розкриттю усіх потенційних можливостей транспортної інфраструктури Азовського і Чорноморського морів був брак добротного комунікаційного передпілля, власне повна запущеність ґрунтових доріг. І це те, що об’єднувало узбережжя морів, не залежно від того, чи це був турецький чи який інший чорноморський чи азовський берег.

 Почасти компенсувати брак сухопутних доріг могли водні шляхи, як це було у випадку з Одесою, що виступала транспортним магнітом для територій над Дністром і Дніпром та Таганрогу з його виходом через Ростов на Дону на Дон і через Іванківський канал на Волгу. Беззаперечно, що найкращою у цьому відношенні була ситуація у дунайських портів Галацу і Бреїли, якщо не брати до уваги складнощі Сулинського гирла. Саме на водних шляхах транспортної інфраструктури Чорного і Азовського морів у розглядуваний період, тобто до появи тут залізниць, ми спостерігаємо тенденції модернізації. Ми маємо на увазі розвиток пароплавства, як морського, так і річкового.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Agstner R. 1999. Österreich im Kaukasus 1849-1918. Wien: Diplomatische Akademie, 104 S. (In German).
Agstner R. 2010. Von Kaisern, Konsuln und Kaufleuten – Österreich und die Ukraine 1785-2010 / Ag`stner R. Pro cisariv, konsuliv i kupciv – Avstriya i Ukrayina 1785 – 2010.
Bordun O., Zabary`lo A. 2004. Stanovlennya geografiyi transportnoyi infrastruktury` yak naukovogo napryamu. Visny`k L`viv. un-tu. Seriya geografichna. Vy`p. 30. S. 28-31.
Journal des österreichischen Lloyd 1844. IX. Jg. 23. März. Nr. 24. (In German).
King Ch. 2016. Istoriya Chornogo morya / per. z angl. M. Kly`mchuk. K.: Nika-Centr, 308 s.
Krabicka K. 1953. Das österreichische Konsularwesen zwischen 1849 und 1859. Dissertation zur Erlangung des Doktorgrades an der philosophischen Fakultät der Universität Wien. Wien, 188 Bl. (In German).
Mittheilungen 1850 über Handel, Gewerbe und Verkehrsmittel, so wie aus dem Gebiete der Statistik überhaupt, nach Berichten an dаs k. k. Handels-Ministerium. Hrsgb. von der Direction der administrativen Statistik. Erster Jahrgang. ¬Wien: Verlag von Carl Gerold, 666 S. (In German).
Mittheilungen 1851 über Handel, Gewerbe und Verkehrsmittel, so wie aus dem Gebiete der Statistik überhaupt, nach Berichten an das k. k. Handels-Ministerium. Herausg. von der administrativen Statistik. Zweiter Jg. Wien: Verlag von Carl Gerold, 580 S. (In German).
Savin T. 1950. Inostrannyy kapital v Rumynii (s 1859 po 1945 g.). M.: Izd-vo inostr. l-ry, 210 c.
Soloveva A.M. 1975. Zheleznodorozhnyy transport Rossii vo vtoroy polovine KhIX v. M.: Nauka, 315 s.
Żałoba I. 2017a. Stosunki agrarne Południa Ukrainy oczyma austriackich konsulów w latach 50.–70. XIX wieku. Wolni i uwłaszczeni. Chłopi a przemiany społeczno-gospodarcze i polityczne w Europie Wschodniej w XIX i na początku XX wieku / Pod redakcją Doroty Michaluk. Ciechanowiec, s. 335-362. (In Polish).
Zhaloba I. 2017b. Rozdil tretij / Materialy` avstrijs`ky`x konsul`s`ky`x ustanov u Pivnichnomu Pry`chornomor'yi yak dzherelo do istoriyi ekonomichnogo rozvy`tku regionu 50–70-x rokiv XIX stolittya. Arxivy` konsul`s`ky`x ustanov inozemny`x derzhav yak dzherelo do vy`vchennya ukrayins`koyi istoriyi XIX – pochatku XX stolit` / Kolekty`vna monografiya za red. Vady`ma Adadurova. L`viv: Vy`davny`cztvo UKU, c. 81-114.
Zhaloba I.V. 2017c. Zvity` avstrijs`ky`x konsuliv 50-x rokiv XIX st. yak dzherelo doslidzhennya istoriyi Odesy`. Special`ni istory`chni dy`scy`pliny`: py`tannya teoriyi ta metody`ky`. Zbirka naukovy`x pracz` / Vidp. red. G.V. Boryak. Uporyadny`k I.B. Matyash. K.: NAN Ukrayiny`, Insty`tut istoriyi Ukrayiny`, 2017. Chy`slo 28: Dy`plomaty`chni arxivy`: ponyattya, insty`tucijna istoriya, informacijny`j potencial. S. 71-89.
Опубліковано
2021-11-01
Як цитувати
Жалоба, І. (2021). Транспортна інфраструктура Азовського і Чорного морів рубежу 40-х – 50-х років ХІХ ст. (за матеріалами австрійських консульських звітів). Дриновський збірник, 14. https://doi.org/10.7546/DS.2021.14.02