“Curtain, is called Aer” Terminology and Real Object

  • Ю. Г. Матвеева
Keywords: katapetasma, curtain, aer, ciborium, terminology, liturgical custom

Abstract

This article will examine the problem of mentioning of the church curtains (καταπετάσμα) in the role of aers (ἀήρ) and exclusion of the term “καταπετάσμα” from translations of the original Greek texts. We can observe a complete disappearance of the fact of existence of the curtains in the history of liturgical custom. We also are looking at the reason for introduction of the term “aer” to signify the curtains. We are looking at several examples demonstrating that the word “aer” is used in the place of “curtains”. It is either happening when the place for using “aer” is the same as a place where the word “curtains” has been used before, or where the terms are synonyms to each other, or when the symbolical meaning for “aer” is explained through the term “curtain”. Sometimes “air” is used with the words which show that it’s alternative meaning of the object which is implied. As a result of our analysis we acknowledge the need for specify the role curtains on ciborium had played in early Byzantium church practice and the requirement for a revision of the existing translations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Матвеева Ю. Г. Завеса // Православная энциклопедия. — Т. 19. — М., 2008.

Матвеева Ю. Г. Ткани в поэме Павла Силенциария: индития или завеса? // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв: Зб. наук. пр. — Х., 2011. — № 8.

Матвеева Ю. Г. Ткани для храма Св. Софии Константинопольской 360 года // Линтула. Сб. науч. ст. — СПб., 2012. — Вып. 5.

Матвеева Ю. Г. Велум: реальный прототип и иконографический символ // Линтула: сборник научных статей: [материалы науч. конф. VI Линтуловских чтений 2012 г.] — СПб., 2013. — Вып. 6.

Матвеева Ю. Г. Завесы с узлами: реальный прототип и иконографический символ // В созвездии Льва: Сборник статей по древнерусскому искусству в честь Льва Исааковича Лифшица. — М., 2014.

Св. Герман Константинопольский. Сказание о Церкви и рассмотрение таинств. — М., 1995. — Текст памятника парал. древнегреч., рус.

St. Germanus of constantinople. On the Divine Liturgy. The Greek Text with Translation, Introduction and Commentary by paul Meyendorff // Historia ecclesiarum. Vol. 9. — Crestwood, 1984.

Mathews T. F. The Early Churches of Constantinopole: Architecture and Liturgy. — University park; L., 1971.

Тафт Р. Ф. Занавешенный алтарь // Тафт Р. Ф. Упадок причащения в Византии и отдаление мирян от литургического действа: причина, следствие или ни то, ни другое? // Тафт Р. Ф. Статьи. — Т. 1. — Омск, 2010.

Троицкий В. А. История плащаницы // Богословский вестник, февраль. — Сергиев Посад, 1912.

Добронравов Г. С. История катапетасмы. — М., 1912.

Lampe G.W. H., D. D. A patristic Greek Lexicon. — Oxford, 1961.

Sophocles A. e. Greek Lexicon of the Roman and Byzantine periods. — Zűrich; N. Y., 1992.

http://el.orthodox/Πρωτοδευτέρα_Σύνοδος_Κωνσταντινουπόλεως_(κανόνες) Κανών ιβ´ (10); www.krotov.info/acts/2/0861kpl.html — Правило 10.

Прот. Цыпин Владислав, Литвинова Л. В. Апостольские правила // Православная энциклопедия. — www.pravenc.ru/text/Апостольские правила.html

http://users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/tributes/regulations/00_apostolic.htm. Κανών ΟΓ´; www.agioskanon.ru/apostol/001.htm. — Правило 73.

Константин Багрянородный. Церемонии // PG. — 1897, Р. — Vol. 112.

Wessel K. Ciborium // RBK. — Stuttgart, 1973.

Brightman F. E. Liturgy of the presanctified // Liturgies Eastern and Western. — Oxford University press, 1965.

Киприан. Архимандрит (Керн). Евхаристия. — М., 2001.
Published
2016-12-19
Cited
How to Cite
Матвеева, Ю. Г. (2016). “Curtain, is called Aer” Terminology and Real Object. Antiquities (Drevnosti). Kharkiv Historical & Archaeological Annual, 13, 92-98. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/drevnosti/article/view/4853