Роль цифровізації у розвитку публічних фінансів
Анотація
У статті досліджено роль цифровізації у розвитку публічних фінансів, її основні переваги, виклики та напрями впровадження цифрових технологій в управлінні фінансовими ресурсами. Визначено, що цифровізація є ключовим фактором підвищення прозорості, ефективності та підзвітності бюджетних процесів. Інтеграція технологій аналітики великих даних, штучного інтелекту та блокчейну сприяє автоматизації процесів, покращенню прогнозування доходів і витрат, а також оперативному виявленню відхилень або порушень.
Розглянуто впровадження цифрових платформ, таких як ProZorro та «Дія», що суттєво підвищило прозорість і підзвітність бюджетних витрат, а також сприяло зміцненню довіри громадян до органів управління. Встановлено, що розширення їхньої функціональності через впровадження штучного інтелекту та автоматизацію фінансових операцій відкриває нові можливості для підвищення ефективності управління публічними фінансами.
Разом із тим, процес цифровізації супроводжується викликами, зокрема недостатнім рівнем цифрової грамотності державних службовців, нерівномірним доступом до цифрових послуг у регіонах, високими витратами на модернізацію інфраструктури та складністю інтеграції нових технологій із наявними системами. Подолання цих бар’єрів вимагає системного підходу, що включає розвиток цифрової інфраструктури, реформування законодавства, стимулювання фінансових технологій і посилення кібербезпеки.
Досліджено міжнародний досвід цифровізації публічних фінансів у різних країнах світу. На прикладі Китаю, який демонструє високий рівень інтеграції інформаційно-комунікаційних технологій у фінансове управління, показано, що їх застосування сприяє підвищенню прозорості, зниженню витрат, виявленню відхилень, удосконаленню імперативного планування та посиленню відповідальності державних службовців. Крім того, цифровізація сприяє зміцненню фінансового суверенітету країни. Зокрема, використання автоматизованих систем контролю та моніторингу значно підвищує рівень підзвітності державних органів. Успішний досвід Китаю свідчить про можливість ефективного поєднання цифрових технологій із державною фінансовою політикою. Для України це відкриває перспективи запровадження змішаного типу економічної системи, що поєднує ринкові механізми з ефективним державним регулюванням. Застосування таких підходів у поєднанні з глибокими суспільними трансформаціями сприятиме не лише цифровізації публічних фінансів, а й зміцненню суспільної безпеки та довгостроковому розвитку країни.
Результати дослідження мають як теоретичне, так і практичне значення для розробки національної стратегії цифровізації публічних фінансів. Запропоновано комплекс заходів, спрямованих на підвищення довіри громадян до органів управління, зниження фінансових втрат, оптимізацію витрат та посилення міжнародної конкурентоспроможності України. Інтеграція цифрових технологій дозволить не лише посилити прозорість бюджетних процесів, але й забезпечити довгострокову стійкість фінансової системи країни. Подальші дослідження повинні зосередитися на вдосконаленні цифрових екосистем, адаптації міжнародного досвіду та оцінці соціально-економічного впливу цифровізації.
Завантаження
Посилання
Blyui, A., Yahatsyak, M., Perkhuts-Zhultovska, M., & Plishchynska, K. (2018). Abetka hromadianskoi uchasti: posibnyk dlia orhanizatoriv protsesiv zaluchennia hromadian do ukhvalennia rishen [Alphabet of civic participation: A guide for organizers of citizen engagement processes in decision-making]. Kyiv: OPORA [in Ukrainian].
Mazarchuk, V. M. (Ed.). (2019). Biudzhetna systema: tendentsii rozvytku [Budget system: Development trends]. Kyiv: FOP Lopatina O. O. [in Ukrainian].
Vinnikova, N. A. (2022). State strategies for the development and implementation of artificial intelligence. Regional Studies, 28, 51–57. DOI: 10.32782/2663-6170/2022.28.9. [in Ukrainian].
Hachevich, A., Fainyk, A., & Fedyura, V. (2024). Organizational factors of the growth of Canada’s research potential in the field of artificial intelligence. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Law, 83(2), 170–175. DOI: 10.24144/2307-3322.2024.83.2.24. [in Ukrainian].
Grybanovskyi, O. (2022). The impact of Prozorro: What real savings does the electronic system provide? Policy Brief. Kyiv: Center for Procurement Excellence, Kyiv School of Economics. URL: https://cep.kse.ua/article/impact-of-prozorro/impact-of-prozorro.pdf [in Ukrainian].
Hrytsenko, K., Yatsenko, V., & Mohylna, K. (2024). EU experience in developing and implementing strategic documents on digital transformation at the national level. ITLT, 103(5), 1–20. DOI: 10.33407/itlt.v103i5.5792 [in Ukrainian].
Danylyan, O. H., & Dzoban, O. P. (2012). Experience in creating e-government in France and possibilities of its use in Ukraine. Hileya: Scientific Bulletin, 58(3), 669–674 [in Ukrainian].
State institutions of the USA suffered from a global cyberattack. Glavkom. (2023, June 15). URL: https://glavcom.ua/techno/telecom/derzhavni-ustanovi-ssha-postrazhdali-vid-hlobalnoji-kiberataki-934824.html [in Ukrainian].
Derlytsia, A. Yu. (2020). The future of public finance: An introduction to financial futurology. Finance of Ukraine, 2, 115–132. DOI: 10.33763/finukr2020.02.115 [in Ukrainian].
Yesimov, S. S. (2024). Foreign experience in the digitalization of public services. Analytical and Comparative Jurisprudence, 386–390. DOI: 10.24144/2788-6018.2024.01.68 [in Ukrainian].
Zhyliayev, I., & Semenchenko, A. (2020). Modern state policy for the development of digital literacy of public servants and citizens of Ukraine. Theory and Practice of Public Administration, 1(68), 198–209. DOI: 10.34213/tp.20.01.24 [in Ukrainian].
Karlin, M. I., & Ivashko, O. A. (2022). Financial systems of the European Union countries: A textbook. Lutsk: Vezha-Druk [in Ukrainian].
Kiktenko, V. O. (2018). Development of artificial intelligence in China as a path to global technological leadership. Ukraine-China Journal, 5(11). URL: https://sinologist.com.ua/kiktenko-v-o-rozrobka-shtuchnogo-intelektu-v-kytayi-yak-shlyah-globalnogo-tehnologichnogo-liderstva/ [in Ukrainian].
Kovalenko, M. M., & Dunaiev, I. V. (2023). Components of public policy in the context of implementing a mobilization model of economic development. Theory and Practice of Public Administration, 1(76), 7–25. DOI: 10.26565/1727-6667-2023-1-01 [in Ukrainian].
Kovalenko, M. M., Sobol, R. H., Vanina, Ya. A., Berlizova, V. A., & Sobol, M. R. (2024). Digitalization of the regional economy as a public management approach to stimulating socio-economic development of Ukrainian regions. Theory and Practice of Public Administration, 1(78), 70–99. DOI: 10.26565/1727-6667-2024-1-05 [in Ukrainian].
Kovalenko, M. M., & Sikalо, M. V. (2023). The impact of the digital economy on the transformation of social relations. Theory and Practice of Public Administration, 2(77), 83–108. DOI: 10.26565/1727-6667-2023-2-06 [in Ukrainian].
Krynytsia, S. (2024). Strategies for digitalization of public financial management in Ukraine: Analysis and prospects. Acta Academiae Beregsasiensis. Economics, 6, 307–321. DOI: 10.58423/2786-6742/2024-6-307-321 [in Ukrainian].
Krynytsia, S. (2023). Modern trends in the development of digital technologies and their impact on public finances. Collection of Scientific Works of the State Tax University, 2, 82–120. DOI: 10.33244/2617-5940.2.2023.82-120 [in Ukrainian].
Lande, D., Tsyrulniev, Yu., & Petrenko, M. (2024). Digital formats for presenting metadata of multimedia resources in the context of social transformation and post-war reconstruction of Ukraine. In Ukraine in the conditions of social and digital transformation: Paths to sustainable development and post-war reconstruction (pp. 299–303). Kyiv [in Ukrainian].
Large-scale cyberattack on state registers of Ukraine: What is known. Analytical Portal: Slovo i Dilo. (2024, December 20). URL: https://www.slovoidilo.ua/2024/12/20/infografika/bezpeka/masshtabna-kiberataka-derzhavni-reyestry-ukrayiny-vidomo [in Ukrainian].
Ministry of Digital Transformation of Ukraine. (n.d.). The state services portal «Diia» received an award from the Red Dot Design Award in the Interface Design category. URL: https://thedigital.gov.ua/news/portal-derzhavnikh-poslug-diya-otrimav-nagorodu-vid-red-dot-design-award-u-nominatsii-interface-design [in Ukrainian].
More than 190 artificial intelligence service models are operating in China. Ukrinform. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-world/3894755-u-kitai-pracuut-bils-ak-190-modelej-servisiv-stucnogo-intelektu.html [in Ukrainian].
Ethical principles for artificial intelligence have been developed in China. Suspilne Novyny. (2021, October 1). URL: https://suspilne.media/169046-u-knr-rozrobili-eticni-principi-dla-stucnogo-intelektu/ [in Ukrainian].
Fokin, O. V. (2024). The impact of artificial intelligence on the financial sector. Academic Visions, 34, 1–8. DOI: 10.5281/zenodo.13354429 [in Ukrainian].
Razumkov Center. (2021). SMART infrastructure in the sustainable development of cities: World experience and prospects for Ukraine. Kyiv: Razumkov Center. URL: https://razumkov.org.ua/uploads/other/2021-SMART-%D0%A1YTI-SITE.pdf [in Ukrainian].
Androniceanu, A., Georgescu, I., & Sabie, O.-M. (2022). The impact of digitalization on public administration, economic development, and well-being in the EU countries. Central European Public Administration Review, 20(2), 9–31. DOI: 10.17573/cepar.2022.2.01.
OECD. (2022). Digital government review: Leveraging digital technologies for public financial management. OECD Publishing. URL: https://www.oecd.org/gov/digital-government-review-2022.pdf
Gupta, S., Keen, M., Shah, A., & Verdier, G. (2018). Public finance goes digital. Finance & Development, 55(1). URL: https://www.imf.org/en/Publications/fandd/issues/2018/03/gupta
Lu, K., & Jin, C. (2021). Analysis of the development prospect of AI companies in China: Take AI Four Little Dragons for example. Proceedings of the 3rd International Conference on Economic Management and Cultural Industry (ICEMCI 2021), 1639–1648. DOI: 10.2991/assehr.k.211209.265.
World Intellectual Property Organization (WIPO). (2019). WIPO technology trends 2019: Artificial intelligence. Geneva: WIPO. URL: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_1055.pdf
Авторське право (c) 2024 Теорія та практика державного управління

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).