Філософсько-культурні перспективи ідентичностей Cхідної України (на матеріалі кінофестивалю «Kharkiv Meetdoc–2018»)

  • O. V. Tytar Харківський національний університет імені В.Н.Каразіна http://orcid.org/0000-0002-1951-7830
Ключові слова: національна ідентичність, ідентичність, національний кінематограф, філософія культури, візуальні дослідження, національна травма, філософія мистецтва

Анотація

Доводиться, що культурні перспективи ідентичностей Східної України мають особливе значення в умовах гібридної війни та того, що національні ідентичності виступають найбільш міцним фундаментом державотворення та створення сучасного національного мистецтва. Аргументується, що мистецтво виступає як засобом виявлення ідентичностей Східної України, так і найкращим засобом соціальної та культурної комунікації, способом вироблення національного обличчя у глобальному світі. Філософські основи національних ідентичностей та національної травми  досліджували  Е. Саїд,  М. Павлишин,  К. Карут,   Г. Грабович,   О. Гнатюк,  О. Титар, К. Хюбнер. Філософсько-культурні перспективи ідентичностей Східної України проаналізовані на прикладі фільмів та матеріалів кінофестивалю «Kharkiv MeetDoc–2018», доводиться, що національна ідентичність визначає сучасне мистецтво та життя нації, де життя кожної людини інтегрується у єдність національного буття. Національна ідентичність являє собою складне багатокомпонентне явище, але факт національної самосвідомості залишається вирішальним. Національний кінематограф, формуючи націю та обороняючи національні цінності, національну гідність усього народу, залишається вагомим чинником сучасної інформаційної та соціокультурної політики. Кінематограф може виступати транслятором «належної» етичної поведінки, оскільки масова культура, що склалась, потребує трансляції та ретрансляції таких зразків героїзму та чеснот. Доводиться, що духовна перемога – найкращий засіб єдності та ідентичності. Проаналізовано як сучасний кінематограф надає високі зразки жертовності, героїчності, національної драми, трагедії та їх долання у величному вчинку. Досліджується кінематографічне мистецтво як засіб наслідування та пропагування ідентичності у масовій культурі, новий засіб чутливості та щирості, культури присутності.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

O. V. Tytar, Харківський національний університет імені В.Н.Каразіна

доктор філос. наук, професор

Посилання

Гнатюк О. Прощання з імперією : українські дискусії про ідентичність / Оля Гнатюк ; пер. з польск. А. Бондар. – Київ : Критика, 2005. – 528 с.

Грабович Г. Плоди колоніалізму та пастки постколоніалізму / Г. Грабович ; пер. з анг. М.Прокопович // Сучасність. – 1992. – № 7. – С.57–63.

Павлишин М. Козаки в Ямайці: постколоніальні риси в сучасній українській культурі / М. Павлишин // Канон та іконостас. – Київ : Час, 1997. – С. 223–236.

Саїд Е. Культура і імперіалізм / Е. Саїд ; пер. з анг. – Київ : Критика, 2007. – 608 с.

Титар О.В. Українські національні і культурні ідентичності у глобалізованому
світі (на прикладі культури Слобожанщини) : монографія / О.В. Титар. – Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2015. – 349 с.

Хюбнер К. Нация: от забвения к возрождению / Курт Хюбнер ; пер. с нем. – Москва : Канон+, 2001. – 400 с.
Опубліковано
2019-07-05
Цитовано
Як цитувати
Tytar, O. V. (2019). Філософсько-культурні перспективи ідентичностей Cхідної України (на матеріалі кінофестивалю «Kharkiv Meetdoc–2018»). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (59), 95-101. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2019-59-11