Інтегральний раціоналізм

онтологічні і епістемологічні інтеції у контексті розвитку європейського адогматизму

  • V. М. Petrushov Український державний університет залізничного транспорту http://orcid.org/0000-0003-3279-2180
Ключові слова: європейський адогматизм, інтегральний раціоналізм, міждисциплінарність, ентелехія, мислення у складності, синергетика

Анотація

Допис присвячений розгляду сучасного стану концепції інтегрального раціоналізму, яка своїми ідейними витоками походить від парадигми європейського адогматизму. Автор виокремлює її онтологічні та епістемологічні інтенції, які безпосередньо стосуються сучасного мейнстріму міждисциплінарності та мислення у складності. Піддаються критичному аналізу постметафізичні тенденції у філософії, науці і релігії, які мають схильність до збігання у якості спільної ментальної структури інтегрального раціоналізму нового логосу. На підставі адогматичної рефлексії історичних передумов європейської інтеграції розглядаються світоглядні чинники європейського мислення, які спричинили кризові явища у співіснуванні країн Євросоюзу.

Нинішня доба переживає постметафізичний період усвідомлення необхідності повернення до цілістно-холістичного мислення, осередком якого на данний час є синергетика. Наука, залишаючись “високотехнологічним осередком знань” прокладає шлях через міждисциплінарність і трансдисциплінарність до 

трансверсального розуму, якій все ще є уявним горізонтом онтологічної єдності різних типів раціональностей і визначення розуму як такого.У справах теологiї відчувається гостра реформаторська потреба у створенні “нової інтеллектуальної нецерковної релігії”, яка б віконувала перш за все етичні та естетичні функції, продукуючі моральні оберіги жіття людини. Кожен аспект інтегрального раціоналізму перебуває у стані внутришньої нерівноваги, який здатен проявити інтенції зближення (або ж розбігання у разі поглиблення кризових тенденций) один до одного через сінергетічну антракцію навколо ідеї інтегрального раціоналізму “віра є ентелехія розуму”.

Такі інтенції виникають перш за все через пробудження онтологічного запиту на метафізичну єдність буття і сущого у їхньому герменевтічному колі. Світ, поринувши у пафосний потяг (стійке пракгнення) глобалізації з наміром змінити буття у космічних вимірах, припустився фатальної помилки, не врахувавши, що така зміна тяшне зза собою і зміну сущого, а саме людини. Очікування того, що людина під впливом технологічного натиску (бо саме він і став рушійним чинником здійснення глобальної розбудови) автоматично перетвориться на “громадянина світу” не виправдалися: регіональність мислення, локальність традіцій, націоналізм, релігійний ізолеціонізм, існування “полюсів впліву” на геополітику нікуди не поділися, а отже суще (людина) серед технічних революцій так і перебуває у забутості фронтирній межі “глобалізм-антиглобалізм”.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

V. М. Petrushov, Український державний університет залізничного транспорту

док.філос.наук, професор УкрДУЗТ

Посилання

Петрушов В.М. Філософія європейського адогматизму: парадокс віри С.Кіркегора та SOLA FIDE Л.Шестова / Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософських наук. – Харків: УкрДАЗТ, 2008. – 417с.

Філософське та науково-методологічне дослідження теоретичних засад прийняття оптимальних рішень персоналом структур та підрозділів залізничного транспорту в умовах значного зростання інтенсивності руху поїздів. – Звіт про НДР. – УкрДУЗТ, 2009. – 221с.

Філософське та науково-практичне дослідження конструктивних мож ливостей інтегрального раціоналізму для створення сучасних та над сучасних когнітивних технологій забезпечення прийняття рішень персоналом структур та підрозділів залізничного транспорту в умовах значного зростання інтенсивності руху поїздів. – Звіт про НДР. – УкрДУЗТ, 2017. – 56с.

Петрушов В.М. Питання часу: буттєва розгубленість чи онтологічні очікування? //Вісник Харківського національного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди. "Філософія", вип. 50- Харків, ХНПУ, 2018, с.23-35.

Бультман Р. Избранное: Вера и понимние. Том I-II [Електронний ресурс] / Р. Бультман – Режим доступу: https://www.livelib.ru/book/1000091358/about- izbrannoe-vera-i-ponimanie-rudolf-bultman .- Назва з екрана.

Башляр Г. Избранное. Том 1. Научный рационализм. М; СПб.: Университетская книга, 2000. 395 с.

Моисеев В.И. Логика всеединства [Електронний ресурс] / В.И. Моисеев – Режим доступу: http://vyacheslav-moiseev.narod.ru/LogVs/LOGVS.pdf . Назва з екрана.

Хайдеггер М. Время и бытие: Статьи и выступления. – Спб.: Наука, 2007. – С. 332.

Іbid. С.58-59.

Вельш В. Жиль Делез или гетерогенность и соединение / Проблема раціональності наприкінці ХХ століття. Матеріали V Харківських міжнародних Сковородинівських читань. – Харків, Ун-т внутр.справ, 1998.- С.102-112.

Корредойра Мартин Л. Сумерки эпохи науки [Електронний ресурс] / Мартин Л. Корредойра – Режим доступу: https://arxiv.org/abs/1305.4144 . - Назва з екрана.

Курдюмов С.П., Малинецкий Г.Г. Синергетика – теория самоорганизации / Компьютеры, модели, эксперимент. – М.: Наука, - 1988. – С. 98-99.
Майнцер К. Сложносистемное мышление: Материя, разум, человечество.

Новый синтез. - М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2009. - 464 с.

Мануэль Кастельс. Информационная эпоха: экономика, общество культура. Информационно-технологическая парадигма [Електронний ресурс] /Кастельс Мануаль – Режим доступу: http://polbu.ru/kastels_informepoch/ch15_all.html. Назва з екрана.

Михаил Куртов. Генезис графического пользовательского интерфейса. К теологии кода. СПб.: ТрансЛит, 2014. — 88 с

Хайдеггер М. Время и бытие: Статьи и выступления. – Спб.: Наука, 2007. – С. 318.

Ibid. C. 358.

Ibid. C. 329.

Дружинин В.В., Конторов Д.С., Конторов М.Д. Введение в теорию конфликта. – М.: Радио и связь, 1989. – 288с.

Винер Н. Кибернетика, или управление и связь в животном и машине. – М.: Наука, 1983. С.94.

Загряжский Б.А. «Мнимая величина» / Будущее искусственного интеллекта. – М.: Наука, 1991. – С.179.

Хокинг С. Краткая история времени [Електронний ресурс] / Стивен Хокинг – Режим доступу: https://www.litmir.me/br/?b=242723&p=1 . Назва
з екрана.

Степанянц М.Т. От европоцентризма к межкультурной философии // Вопросы философии, №10.- 2015.- С.150-162.

Розин В.М. Методология познания и конституирование реальности в междисциплинарных исследоваиях // EPISTEMOLOGY & PHILOSOPHY OF, 2016 , Т. XLVIII. - № 2.- С.141-150.

Польсков К.О. Верификация и теология // Вопросы философии, №8. – 2018. - С.130-145.

Боритесь за Европу – или вредители уничтожат ее. Идея Европы в опасности. [Електронний ресурс] – Режим доступу:
https://www.apn.ru/index.php?newsid=37697 . Назва з екрана.

Хайдеггер М. Время и бытие: Статьи и выступления. – Спб.: Наука, 2007. – С.264.

Ibid. C.288.

Ibid. C.287.

Гуссерль Э. Кризис европейских наук и трансцендентальная феноменология // Вопросы философии, №7. – 1992. – С.142.

Кнабе Г.С. Понятие энтелехии и история культуры // Вопросы философии, №5. – 1993. – С.66.

Бернар-Анрі Л. Битва за Європу. Інтерв’ю журналу «Новое время». [ Електронний ресурс] – Режим доступу: https://nv.ua/ukr/world/geopolitics/ce-bitva-za-yevropu-vidomiy- filosof-pro-shansi-yes-vistoyati-proti-populistiv-50007624.html
Опубліковано
2019-07-05
Цитовано
Як цитувати
PetrushovV. М. (2019). Інтегральний раціоналізм: онтологічні і епістемологічні інтеції у контексті розвитку європейського адогматизму. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (59), 13-24. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2019-59-02