The role of the educational discourse in the process of training farmers in educational institutions of higher and professional education
Abstract
The article discusses the phenomenon of educational discourse and its role in training farmers in educational institutions of higher and professional education. Thus, the author emphasizes that environmental education should reflect the continuity of the connection between society and nature, between the Humanities and the natural knowledge and become a process of acquisition, on the one hand, knowledge about the environment and about environmental problems, predicting their consequences, the need and possible solutions in case of occurrence. It is environmental education and environmental education specialists-farmers should go, according to the author, in two directions: theoretical knowledge about the environment and about the practical boundaries of human intervention into nature. The choice of the directions of the conceptualization of a new philosophical paradigm of education for professional agricultural workers, according to the author of the article suggests a solution to such problems: a new understanding of human nature, which is associated with the restructuring of the entire educational process and the humanization of educational practice; socio-cultural rethinking the relationships that arise between man and society, with a radical reassessment of the meaning of education as the inculcation of the individual in its socio-cultural surroundings and ontologization these relations through the recognition of their existential potential for each individual.
Downloads
References
Вандишев В. М. Філософія. Екскурс в історію вчень і понять: Навчальний посібник – К.: Кондор, 2005. – 474 с.
Кремень В. Г. Філософія освіти XXI століття / В. Г. Кремень // Освіта України. – 2002. – 28 грудня. – С. 102-103.
Кремень В. Г. К обществу знаний – через совершенствование системы образования / В. Г. Кремень // Социально-экономические проблемы информационного общества. – Сумы: ИТД “Университетская книга”, 2005. – С. 34–48.
Огнев’юк В. О. Освіта в системі цінностей сталого людського розвитку / В. О. Огнев’юк. – К.: Знання України, 2003. – 448 с.
Поздняков В. М. Наука і освіта в ноосферній концепції В. І. Вернадського: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.02 / Київський національний ун-т ім. Т. Шевченка / В. М. Поздняков. – К., 2006. – 19 с.
Пустовіт Г. П. Теоретико-методологічні основи екологічної освіти та виховання учнів 1-9 класів у позашкільних освітніх установах: Автореф. дис. док. пед. наук: 13.00.07 / Тернопільський національний ун-т ім. В. Гнатюка / Г. П. Пустовіт. – Тернопіль, 2005. – 51 с.
Романенко М. І. Філософія освіти. Постнекласична філософсько-освітня парадигма: історичний генезис, теорія, напрями концептуалізації: Монографія / М. І. Романенко. – Дніпропетровськ: Вид-во “Промінь”, 2001. – 180 с.