ІННОВАЦІЙНІ ФОРМИ ВИХОВАННЯ КУЛЬТУРНОЇ ЛЮДИНИ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ
Abstract
В статті доводиться, що в сучасній вищій школі формування і виховання культурної людини є процес оптимального використання теоретичних та практичних нововведень, а також таких, що утворюються на межі теорії і практики. Важливим фактором у формуванні загальної культури майбутнього фахівця, культурної людини є культурологічна підготовка, яка, головним чином, реалізується в системі вищої освіти. Особливу роль в цьому процесі набувають інноваційні засоби, що актуалізуються під час культурологічної підготовки студентів, оскільки дозволяють якісно підвищувати загальнокультурний рівень особистості. Ключові слова: вища школа, інноваційні форми, культурологічна підготовка, культура майбутнього фахівця.
М.О. Мазоренко ИННОВАЦИОННЫЕ ФОРМЫ ВОСПИТАНИЯ КУЛЬТУРНОГО ЧЕЛОВЕКА В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ В статье обосновывается, что в современном ВУЗе формирование и воспитание культурного человека является оптимальным процессом использования теоретических и практических процессов, а так же таких, которые появляются и создаются на границе теории и практики. Важным фактором в формировании общей культуры будущего специалиста, культурного человека является культурологическая подготовка, которая, главным образом, реализуется в системе высшей школы. Особая роль в этом процессе принадлежит инновационным способам, которые актуализируются во время культурологической подготовки студентов, поскольку позволяют повышать общекультурный уровень личности. Ключевые слова: высшая школа, инновационные формы, культурологическая подготовка, культура будущего специалиста.
M. Mazorenko INNOVATIVE FORMS OF UPBRINGING OF CULTURAL HUMAN DURING TEACHING The article deals with multiple variants of interpretation of the phenomenon of mass-media as a result of it being a focus of a range of humanities. The scale of mass-media reality we are surrounded by has become evident as well as all the risks connected with it, leading to the real interest in the phenomenon of media, mediality at present, whereas the notion of “media” and the derivatives have become more actual than in previous years, when “communication revolution” and “information society” were first spoken about. The problems of media within the information society are of special interest among scholars – media and philosophy, media and power, media and culture, media reality, technologies of mass-media, media turn as a way of transformation. Transformation of media under modern conditions represents the reality exceeding the borders of the previous type. As a basis for the transformation serve the appearance of the Internet and a computer, which are new phenomena as such. On the basis of cultural-philosophical publications it has been shown what the reasons for the sheer interest are in the phenomena of media and mediality, why media and the derivatives are actual nowadays on the contrary to the previous century when communicative revolution and information society were first spoken about. The abovementioned constitutes the reason for the risks connected with media and causes the ongoing analytical monitoring of the stated dynamically developing phenomenon, its historically-cultural genesis. The field of mass-media research is multi-variant. In the middle of the twentieth century the main strategies of the further analysis of mass-media were outlined, which let set the thesis of the existence of media reality and its specificity.The actuality of the aim set in the article is explained by the absence of the analytical accounts on genesis and multivariance of the media in national scientific works. Key words: mass-media phenomenon, media, information society, mass-media, transformation, mediaturn, mediaculture.