ОБРАЗОВАНИЕ КАК ПРЕДМЕТ ФИЛОСОФСКОЙ РЕФЛЕКСИИ В КООРДИНАТАХ ЦИВИЛИЗАЦИОННОГО РАЗВИТИЯ

  • А. А. Яковлев А.А. Яковлев  Харьковский национальный университет радиоэлектроники

Abstract

 Образование  анализируется  как  социокультурный  феномен  в  координатах  цивилизационного  развития,  переосмысливаются  цели  и  результаты  образования  в  Украине.  Качество  образования  исследовано  как  социокультурная  проблема,  решение  которой  заключается  в  приведении  образования  в  соответствие  с  новыми  социально-экономическими  требованиями, в определении приоритетных направлений образовательной политики, стратегии  и тактики действий в соответствии с потребностями и обществом и ресурсами государства.  Система высшей школы рассмотрена как творческая среда, социокультурная функция которой  заключается в воспроизводстве знаний и ценностей, создании концепций, теорий, методологии,  технологий.  Выявлены  барьеры  на  пути  реализации  модернизационных  идей,  изучены  риски  некритического принятия рыночной идеологии в сфере образования. Обоснована необходимость  формирования в общественном сознании понимания образования как социальной миссии, а не как  услуги.  Ключевые  слова:  антропологический  подход,  институционализм,  информационное  общество,  компетентностный  подход,  кризис  образования,  «общество  знания»,  синергетика,  социально-конструкционистский подход, холизм.   А.О. Яковлев 

ОСВІТА ЯК ПРЕДМЕТ ФІЛОСОФСЬКОЇ РЕФЛЕКСІЇ  У КООРДИНАТАХ ЦИВІЛІЗАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ  Освіта  аналізується  як  соціокультурний  феномен  у  координатах  цивілізаційного  розвитку, переосмислюються цілі та результати освіти в Україні. Якість освіти досліджується  як соціокультурна проблема, вирішення якої полягає у приведенні освіти у відповідність з новими  соціально-економічними  вимогами,  у  визначенні  пріоритетних  напрямів  освітньої  політики,  стратегії  й  тактики дій відповідно до потреб суспільства і  ресурсів держави. Систему вищої  освіти  розглянуто  як  творче  середовище,  соціокультурна  функція  якої  полягає  у  відтворенні  знань  і  цінностей,  створенні  концепцій,  теорій,  методології,  технологій.  Виявлено  бар’єри  на  шляху реалізації модернізаційних ідей, вивчено ризики некритичного прийняття ринкової ідеології  у сфері освіти. Обґрунтовано необхідність формування у суспільній свідомості розуміння освіти  як соціальної місії, а не як послуги.  Ключові  слова:  антропологічний  підхід,  інституціоналізм,  інформаційне  суспільство,  компетентнісний  підхід,  криза  освіти,  синергетика,  соціально-конструкціоністський  підхід,  «суспільство знань», холізм.  

A.Yakovlev  EDUCATION AS A SUBJECT OF PHILOSOPHICAL REFLECTION  IN THE COORDINATES OF CIVILIZATION DEVELOPMENT  The purpose of this article is identifying the main priorities of modern education in Ukraine in  the  context  of its  orientation  on  democratization  of  educational  process  and society as  a  whole.  The  purposes  and  values  of  education  in  the  conditions of information  society  and  particularities of  their  transformation during formation of «knowledge society» are described. Highlighted priorities of modern  education are: the European quality and availability of education, spiritual reference points of education,  democracy in education, society development on the basis of new knowledge. The necessity of integration of education into culture as well as culture into education by forming  the mechanism of cultural and national identification in a person is proved. Spiritual reference points of  education are defined as independence, self-sufficiency and ability to self-realization of the person and  his or her creative activity. Orientation of the educational process not to the state but to the person, to  fundamental human values and consistent democratization of the whole educational space is ground. This  orientation  promotes  formation  of  principles  of  democratic  civil  society,  acts  as  the  accelerator  of  development and spiritual and moral balance of market relations in Ukrainian society.  Democracy in education  provides strengthening of the  role  of  public  authorities,  activation  of  participation of professional bodies and NGOs in educational, scientific-methods, business activities of  educational institutions, forecasting of their development, assessing of the quality of educational services.  Distinctions  of  modern  approach  to  education  in  Ukraine  are  revealed.  New  requirements  to  training are described. Modern universities are considered as  carriers of  the European consciousness.  The  place  and  role  of  a  higher  educational  institution  in  «university–student–employer»  system  is  defined.  Risks of  noncritical  acceptance  of  market ideology,  understanding  of  education as  a  service  rather than a social mission are revealed.  Modernization of higher education in Ukraine provides changes in technology of realization of  management functions, change of forms and methods of control, improvement of licensing procedure and  monitoring of educational services. The new control system is approved as state-civil. It should take into  account  regional peculiarities, tendencies to  autonomy of higher education  institutions,  competition of  educational  services,  their orientation  not to  the  reproduction  but  to  the  development.  The  strategic  directions of improvement of education in Ukraine are highlighted. The ways of solving the problems of  democratization of educational space in Ukraine are offered. The educational mechanisms of creation of  conditions  for  self-realization  of  every  citizen  of Ukraine  and development  of  a  democratic  state  are  offered.  Keywords:  democratization  of  the  educational  process,  availability  of  education,  spiritual  reference points, European quality of education, information society, priorities of education, knowledge  society. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

А. А. Яковлев, А.А. Яковлев  Харьковский национальный университет радиоэлектроники
к. соц.н., доц. каф. філософії
Cited
How to Cite
Яковлев, А. А. (1). ОБРАЗОВАНИЕ КАК ПРЕДМЕТ ФИЛОСОФСКОЙ РЕФЛЕКСИИ В КООРДИНАТАХ ЦИВИЛИЗАЦИОННОГО РАЗВИТИЯ. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Theory of Culture and Philosophy of Science", (1092). Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/thcphs/article/view/2146
Section
THEORY AND HISTORY OF CULTURE