ОБРАЗОВАНИЕ КАК ПРЕДМЕТ ФИЛОСОФСКОЙ РЕФЛЕКСИИ В КООРДИНАТАХ ЦИВИЛИЗАЦИОННОГО РАЗВИТИЯ
Abstract
Образование анализируется как социокультурный феномен в координатах цивилизационного развития, переосмысливаются цели и результаты образования в Украине. Качество образования исследовано как социокультурная проблема, решение которой заключается в приведении образования в соответствие с новыми социально-экономическими требованиями, в определении приоритетных направлений образовательной политики, стратегии и тактики действий в соответствии с потребностями и обществом и ресурсами государства. Система высшей школы рассмотрена как творческая среда, социокультурная функция которой заключается в воспроизводстве знаний и ценностей, создании концепций, теорий, методологии, технологий. Выявлены барьеры на пути реализации модернизационных идей, изучены риски некритического принятия рыночной идеологии в сфере образования. Обоснована необходимость формирования в общественном сознании понимания образования как социальной миссии, а не как услуги. Ключевые слова: антропологический подход, институционализм, информационное общество, компетентностный подход, кризис образования, «общество знания», синергетика, социально-конструкционистский подход, холизм. А.О. Яковлев
ОСВІТА ЯК ПРЕДМЕТ ФІЛОСОФСЬКОЇ РЕФЛЕКСІЇ У КООРДИНАТАХ ЦИВІЛІЗАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ Освіта аналізується як соціокультурний феномен у координатах цивілізаційного розвитку, переосмислюються цілі та результати освіти в Україні. Якість освіти досліджується як соціокультурна проблема, вирішення якої полягає у приведенні освіти у відповідність з новими соціально-економічними вимогами, у визначенні пріоритетних напрямів освітньої політики, стратегії й тактики дій відповідно до потреб суспільства і ресурсів держави. Систему вищої освіти розглянуто як творче середовище, соціокультурна функція якої полягає у відтворенні знань і цінностей, створенні концепцій, теорій, методології, технологій. Виявлено бар’єри на шляху реалізації модернізаційних ідей, вивчено ризики некритичного прийняття ринкової ідеології у сфері освіти. Обґрунтовано необхідність формування у суспільній свідомості розуміння освіти як соціальної місії, а не як послуги. Ключові слова: антропологічний підхід, інституціоналізм, інформаційне суспільство, компетентнісний підхід, криза освіти, синергетика, соціально-конструкціоністський підхід, «суспільство знань», холізм.
A.Yakovlev EDUCATION AS A SUBJECT OF PHILOSOPHICAL REFLECTION IN THE COORDINATES OF CIVILIZATION DEVELOPMENT The purpose of this article is identifying the main priorities of modern education in Ukraine in the context of its orientation on democratization of educational process and society as a whole. The purposes and values of education in the conditions of information society and particularities of their transformation during formation of «knowledge society» are described. Highlighted priorities of modern education are: the European quality and availability of education, spiritual reference points of education, democracy in education, society development on the basis of new knowledge. The necessity of integration of education into culture as well as culture into education by forming the mechanism of cultural and national identification in a person is proved. Spiritual reference points of education are defined as independence, self-sufficiency and ability to self-realization of the person and his or her creative activity. Orientation of the educational process not to the state but to the person, to fundamental human values and consistent democratization of the whole educational space is ground. This orientation promotes formation of principles of democratic civil society, acts as the accelerator of development and spiritual and moral balance of market relations in Ukrainian society. Democracy in education provides strengthening of the role of public authorities, activation of participation of professional bodies and NGOs in educational, scientific-methods, business activities of educational institutions, forecasting of their development, assessing of the quality of educational services. Distinctions of modern approach to education in Ukraine are revealed. New requirements to training are described. Modern universities are considered as carriers of the European consciousness. The place and role of a higher educational institution in «university–student–employer» system is defined. Risks of noncritical acceptance of market ideology, understanding of education as a service rather than a social mission are revealed. Modernization of higher education in Ukraine provides changes in technology of realization of management functions, change of forms and methods of control, improvement of licensing procedure and monitoring of educational services. The new control system is approved as state-civil. It should take into account regional peculiarities, tendencies to autonomy of higher education institutions, competition of educational services, their orientation not to the reproduction but to the development. The strategic directions of improvement of education in Ukraine are highlighted. The ways of solving the problems of democratization of educational space in Ukraine are offered. The educational mechanisms of creation of conditions for self-realization of every citizen of Ukraine and development of a democratic state are offered. Keywords: democratization of the educational process, availability of education, spiritual reference points, European quality of education, information society, priorities of education, knowledge society.